nypah

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

nypah

Berichtdoor margaretha op 06 dec 2010 16:40

Bij de plantenindentificatie werd ik even wakker geschud.
Zijdelings sprak men over de nypah mangrove.
Deze heb ik als siervoorwerp al weer een paar jaar in huis staan.
Maar de volgende die ik zie gaan ik proberen te zaaien.
Kan iemand me tips geven wat bij deze plant noodzakelijk is om hem aan de gang te krijgen?
Bijlagen
Nypah.jpg
Nypah.jpg (50.69 KiB) 3081 keer bekeken
margaretha
 
Berichten: 236
Geregistreerd: 02 mei 2010 14:41
7 bedankjes

Re: nypah

Berichtdoor orinoco op 06 dec 2010 17:59

Hoi Margaretha,

Daar heb je een moeilijke uitgekozen! Voor zover je al aan zaden kunt komen moet je dit maar beschouwen als een ongeschikte palm voor hier.Zaden kiemen op zich vrij makkelijk maar de zaailingen laten het al snel afweten.Ik denk dat we niet aan de klimatologische omstandigheden kunnen voldoen voor deze soort. We kunnen hier maar moeilijk zijn natuurlijke habitat benaderen.Ik heb ze in de loop der jaren al enige malen geprobeerd maar altijd zonder succes.Ze voelen zich het best bij een hoge temperatuur en luchtvochtigheid.Je zou vermoeden dat ze in het water zouden moeten staan maar dat is niet noodzakelijk.Wel een enigszins drassige grond is het minimum en dan ook nog van een redelijk warme temperatuur.Ondanks het feit dat hij in de natuur vaak in brak water voorkomt,kan hij ook goed in zoet water overleven.Ik heb deze palm slechts eenmaal gezien en dat was in Kew Gardens in Engeland alweer een aantal jaren geleden.Voor zover ik mij kan herinneren zagen deze planten er niet slecht uit... Stonden daar in combinatie met Ravenea musicalis,een zeer zeldzame soort en de enige echte aquatische palm in de wereld.
Nog een leuk weetje: miljoenen jaren geleden kwam de Nypa fruticans ook in Europa voor.In Engeland zijn er diverse fossiele resten van gevonden.Toen heerste hier wel een heel ander klimaat.

Groet,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: nypah

Berichtdoor margaretha op 06 dec 2010 20:41

orinoco schreef:Hoi Margaretha,

Daar heb je een moeilijke uitgekozen! Voor zover je al aan zaden kunt komen moet je dit maar beschouwen als een ongeschikte palm voor hier.Zaden kiemen op zich vrij makkelijk maar de zaailingen laten het al snel afweten.Ik denk dat we niet aan de klimatologische omstandigheden kunnen voldoen voor deze soort. We kunnen hier maar moeilijk zijn natuurlijke habitat benaderen.Ik heb ze in de loop der jaren al enige malen geprobeerd maar altijd zonder succes.Ze voelen zich het best bij een hoge temperatuur en luchtvochtigheid.Je zou vermoeden dat ze in het water zouden moeten staan maar dat is niet noodzakelijk.Wel een enigszins drassige grond is het minimum en dan ook nog van een redelijk warme temperatuur.Ondanks het feit dat hij in de natuur vaak in brak water voorkomt,kan hij ook goed in zoet water overleven.Ik heb deze palm slechts eenmaal gezien en dat was in Kew Gardens in Engeland alweer een aantal jaren geleden.Voor zover ik mij kan herinneren zagen deze planten er niet slecht uit... Stonden daar in combinatie met Ravenea musicalis,een zeer zeldzame soort en de enige echte aquatische palm in de wereld.
Nog een leuk weetje: miljoenen jaren geleden kwam de Nypa fruticans ook in Europa voor.In Engeland zijn er diverse fossiele resten van gevonden.Toen heerste hier wel een heel ander klimaat.

Groet,Ben

Hallo Ben
Dank je voor de informatie, ik kan makkelijk aan het zaad komen dus
jammer dat het zo moeilijk gaat.
Heb je misschien ook de pandanas palm geprobeerd?
Ik al twee keer maar het wil maar niet lukken.
Heb jij misschien een goede tip.
Bijlagen
brainfruit rijp en onrijp.jpg
brainfruit rijp en onrijp.jpg (114.26 KiB) 3052 keer bekeken
margaretha
 
Berichten: 236
Geregistreerd: 02 mei 2010 14:41
7 bedankjes

Re: nypah

Berichtdoor orinoco op 06 dec 2010 23:59

Hoi Margaretha,

Met het zaaien van Pandanus heb ik geen ervaring,maar heb door de jaren heen wel regelmatig deze planten gehad.Verzorging en moeilijkheidsgraad verschilt sterk per soort.Van de drie soorten die ik heb gehad was de P. veitchii zondermeer de makkelijkste.Kon deze plant jaren geleden eens kopen voor een "symbolisch" bedrag in een tuincentrum.De verkoper was blij dat hij er van af was i.v.m. de scherpe getande bladranden.Het was een plant van al redelijk formaat in vergelijking tot de overwegend kleine plantjes die toendertijd geregeld aangeboden werden.Zo'n 100 cm hoog en breed.In vergelijking met volgroeide planten toch nog maar een "stekje".Makkelijke plant maar langzame groeier.Van de andere twee soorten weet ik de namen niet zo gauw.De ene was de Pandan die in de oosterse keuken wordt gebruikt en de derde was de soort die vooral enkele jaren geleden nog wel eens aangeboden werd met al aardig ontwikkelde steltwortels.Ik zal de juiste namen ongetwijfeld nog wel ergens genoteerd hebben.
Deze laatste twee soorten vond ik echter zeer lastig in de verzorging.Deze twee hadden ook veel zachter blad dan de veitchii en daardoor waarschijnlijk gevoeliger voor uitdroging.In de natuur komen vele Pandanus soorten voor in hetzelfde milieu als de Nypa palm.Er schijnen in totaal zo'n veertig verschillende soorten te zijn.Verder kan ik je er helaas niet veel over vertellen,maar hopelijk heb je al iets aan deze informatie.

Groet,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: nypah

Berichtdoor margaretha op 07 dec 2010 17:38

orinoco schreef:Hoi Margaretha,

Met het zaaien van Pandanus heb ik geen ervaring,maar heb door de jaren heen wel regelmatig deze planten gehad.Verzorging en moeilijkheidsgraad verschilt sterk per soort.Van de drie soorten die ik heb gehad was de P. veitchii zondermeer de makkelijkste.Kon deze plant jaren geleden eens kopen voor een "symbolisch" bedrag in een tuincentrum.De verkoper was blij dat hij er van af was i.v.m. de scherpe getande bladranden.Het was een plant van al redelijk formaat in vergelijking tot de overwegend kleine plantjes die toendertijd geregeld aangeboden werden.Zo'n 100 cm hoog en breed.In vergelijking met volgroeide planten toch nog maar een "stekje".Makkelijke plant maar langzame groeier.Van de andere twee soorten weet ik de namen niet zo gauw.De ene was de Pandan die in de oosterse keuken wordt gebruikt en de derde was de soort die vooral enkele jaren geleden nog wel eens aangeboden werd met al aardig ontwikkelde steltwortels.Ik zal de juiste namen ongetwijfeld nog wel ergens genoteerd hebben.
Deze laatste twee soorten vond ik echter zeer lastig in de verzorging.Deze twee hadden ook veel zachter blad dan de veitchii en daardoor waarschijnlijk gevoeliger voor uitdroging.In de natuur komen vele Pandanus soorten voor in hetzelfde milieu als de Nypa palm.Er schijnen in totaal zo'n veertig verschillende soorten te zijn.Verder kan ik je er helaas niet veel over vertellen,maar hopelijk heb je al iets aan deze informatie.

Groet,Ben

Hallo Ben, dank je voor je reactie.
Ik ben eigenlijk het meest geinteresseerd naar de aarde waarin ze moeten kiemen.
Daar ik de vruchten altijd vlak langs de kustlijn zie, ga ik er vanuit dat de grond best arm mag zijn.
Kan je je herinneren of dit zo bij de planten die jij had ook echt zo was.
Ik heb het de laatste keer geprobeerd met duinzand, daar voorgaande pogingen mislukten
gr Margaretha
margaretha
 
Berichten: 236
Geregistreerd: 02 mei 2010 14:41
7 bedankjes

Re: nypah

Berichtdoor orinoco op 24 jan 2011 21:59

Hallo Margaretha,

Een wel erg late reactie op je vraag over Pandanus,maar ik ben gedurende afgelopen december even niet actief geweest op het forum.Wat betreft de potgrond waarin mijn planten destijds stonden: dit was volgens mij gewone standaard potgrond (het betreft hier allemaal gekochte planten). De enige die ik ooit verpot heb was de P. veitchii,die was aardig gegroeid en eigenlijk de enige soort die het langere tijd goed deed.Ik denk dat Pandanus niet echt kritisch is wat betreft grondsoort. In de natuur vind je ze in mangroven in dikke lagen slib en rotte bladeren,aan de stranden LIJKEN ze soms in puur zand te staan,en hoewel je het niet vaak ziet worden ze in de tropen ook wel als tuinplant gebruikt en staan dan weer in wat meer "normale" grondsoorten.
Zoals veel andere planten die soms in puur zand lijken te groeien (dadelpalm en cocospalm b.v.) zoeken met hun wortels naar diepere en vruchtbaardere grond en niet te vergeten naar (zoet) water.
Las elders op het forum dat je naar Indonesie bent geweest.Ben best een beetje jaloers... :thumb_up:
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten