yucca elephantipes stek (+ foto nu)

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

yucca elephantipes stek (+ foto nu)

Berichtdoor Jucca op 15 aug 2012 19:03

Hallo

Ben nieuw hier en heb direct al een vraag.
Ik heb een stek genomen van een jucca, deze heeft eerst een hele tijd in water gestaan zodat er al veel wortels aankomen, en nu heb ik die opgepot en op mijn kamer staan.

Hij doet het goed, de blaren zijn mooi groen en er zijn al 2 bladen bij gekomen.
Ik heb wel een veel te korte stek genomen, ik heb nog geen 2cm stam (komt van een aftaking van de hoofdstam), maar ik had me nog niet echt geïnformeerd op het moment dat ik die stek nam, het leek me gewoon eens tof om te proberen.

Nu is mijn vraag of die stam nog zal groeien (zowel in hoogte als breedte) en hoe ik dit proces kan versnellen.

Bedankt
Mvg
Laatst bijgewerkt door Jucca op 16 aug 2012 18:08, in totaal 1 keer bewerkt.
Jucca

0 bedankjes

Re: yucca elephantipes stek

Berichtdoor Jucca op 16 aug 2012 18:08

Heb nu ook even een foto genomen:
Afbeelding
Jucca

0 bedankjes

Re: yucca elephantipes stek (+ foto nu)

Berichtdoor s.janssen op 16 aug 2012 22:14

Veel geduld hebben, en op een zonnige/warme plek zetten.
Deze yucca zijn ideaal voor tijdens de zomer om buiten te zetten, wel eerst even laten wennen natuurlijk.

Is dit pure potgrond die je gebruikt?
Als ik het zie staat je plant ook veel te nat, het zijn planten afkomstig uit droge gebieden die eerder te droog dan te nat kunnen staan. Ik raadt je aan om meer zand/kleine kiezels te gebruiken, brekers zand is ideaal!! Planten mogen best 1 tot misschien 2 x begoten worden als ze met warm/zonnig weer buiten staan. Bijmesten mag, maar hoeft niet ;)

Wortels kweken zou op water kunnen maar ik zelf zal het niet doen omdat ze een hekel hebben aan natte voeten. Je zou er voor kunnen kiezen om de plant iets vochtiger kunnen houden als deze nog weinig wortels heeft.

Heb je een beetje zonnige tuin, deze Yucca's groeien beter als ze zomers buiten staan tot de 1e nachtvorst. Op deze manier kweek je sneller een stammetje en je plant is zeer tevreden!
Ik heb altijd idee dat deze planten van die zielige/misvormde planten worden in huis. ;)

Succes!! :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Jucca op 17 aug 2012 00:39

Bedankt voor de reactie ;)

Normaal staat mijn grote yucca altijd mooi droog zoals het hoort maar ik heb de indruk dat de podgrond (ja, pure) van bij mijn stek zeer snel opdroogt.

Zal dan eens kijken voor kleine kiezeltjes en die wat meer in direct zonlicht zetten, ben eens benieuwd, ook had ik eens gelezen dat je bladen zou moeten afknippen zodat de stam meer de kans krijgt te groeien ipv de bladen, kan dit kloppen?

Groeten
Jucca

0 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 18 aug 2012 12:16

Ja dat klopt maar jou stek is daarvoor nog veel te klein en welicht nog te vroeg afgestoken.
Dat zou ik pas aan beginnen als je plant stuk groter is, richting de 60cm.
Als je echt groei wil dan zou ik hem toch echt buiten zetten, binnen doen ze het ook wel maar het blijven planten die van zon houden. Het zijn tenslotte woestijnbewoners ;)

Het nadeel aan potgrond bij deze planten is dat deze te lang nat/vochtig blijft. Yucca's houden daar niet van en zullen het alleen maar slechter doen. Deze planten willen juist opdrogen tussen het gieten door. Ze hebben weinig water nodig, daar zijn ze tenslotte opgebouwd. Yucca's zijn vetplanten die gebouwd zijn om langere periodes zonder water te zitten.

Probeer beetje op te zoeken waar deze planten vandaan komen (en niet van een tuincentrum) want de gemiddelde site van een tuincentrum geloof ik niet.

Ik ben heel benieuwd!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Jucca op 18 aug 2012 13:43

Vanaf 60cm pas? dat zal wel nog een paar jaar duren dan :shock: .
Ik zet hem nu vanaf er zon is in de vlakke zon en savonds zet ik die weer binnen op mijn kamer.

Zal eens wat opzoekwerk doen over die potgrond, maar het enige probleem is zowat dat er veel te veel (goed en zowel slechte) informatie op internet staat (veel mensen zetten die gewoon in potgrond). Maar het is wel een feit dat de plant liever wat droger staat dan nat, en dan is het ook logisch wat je me over de potgrond verteld.

En als ik dan van grond verandert vrees ik ook dat ik de wortels zal beschadigen :?
Ik zie wel wat er van komt, hij doet het allesinds goed, de bladen zijn echt zeer mooi groen en er zijn er al 2 bijgekomen sinds hij ingepot is.

Nogmaals bedankt :)
Jucca

0 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 18 aug 2012 23:10

Daar heb je helemaal gelijk in, even zo laten in deze grond en mochten de wortels er straks uitkomen aan de onderkant dan mag je hem verpotten met zand/steentjes en eventueel vermengt met perlite.
Potgrond is een zo algemeen product dat mensen ze voor elke kamerplant gebruiken en niet naar de behoefte van de planten gekeken.Vleesetende planten bijvoorbeeld zouden dood gaan in pure potgrond door de vele mest.

In rotsgebieden/woestijn komt weinig tot geen humus voor, verteerde plantenresten dus. In potgrond zit dat juist, waarom zullen deze planten uit woestijn dan toch humus nodig hebben?
In tuincentra is hier te weinig rekening mee gehouden, ja cactusgrond of bonsaigrond. Het zijn allemaal dure zakken grond om meer geld in het laatje te brengen voor hetzelfde gemak kan je het prima zelf maken.
s.janssen

284 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken