aquaponics en hydroponics

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

aquaponics en hydroponics

Berichtdoor david134 op 10 jan 2013 21:08

Iemand ervaring hiermee ? kwam het gisteren tegen op het net en ben er een beetje op beginnen googelen .En last but not least , iemand een eigen systeem thuis ?

het principe : Het woord, aquaponics, het aqua komt van aquacultuur, het kweken van vis/schelp/schaaldieren.
Het ponics komt van hydroponics, het kweken van planten in water.

Aquaponics is dus het combineren van vis/schelp/schaaldieren en planten kweek.
In feite word het water van de vissen schoongemaakt door een moestuintje.

http://ttbreda.ning.com/forum/topics/aq ... het-en-hoe

http://www.windowfarms.com/build-your-own/

https://www.engineeringforchange.org/ne ... ystem.html
david134

2 bedankjes

Re: aquaponics en hydroponics

Berichtdoor Itrme op 10 jan 2013 21:43

Klinkt interessant en eenvoudig genoeg, maar mijn vraag. Wat voegt het precies toe? Je zou een zelfde systeem kunnen maken met gewoon plantenvoeding i.p.v. een aquarium....

Het zou wel leuk zijn om mee te experimenteren. Toen ik nog een hele zooi guppen had was mijn aquarium redelijk in balans maar kreeg uiteindelijk toch last van algengroei...
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor david134 op 10 jan 2013 21:56

Het systeem is eigenlijk ontstaan door studenten van de nasa . die een systeem moesten ontwikkelen om voeding op de maan moeglijk te maken . wel knap bedacht als je ziet dat het werkt ! er staan op youtube filmpjes van mensen die garnalen kweken in zo een bakken en terwijl planten opkweken om te eten . de klok is rond he . :-)
david134

2 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 10 jan 2013 22:56

Op zich wel leuk om mee te gaan knutselen.

Sta wel versteld van de prijzen voor die kant en klare hydroponic rekken.

Een beetje creatief persoon kan er natuurlijk zo een wat goedkoper alternatief op vinden :lol:

Als ik ruimte heb en weer een vol aquarium met guppen (heb er nog maar een over helaas) ga ik er zeker nog een keer naar kijken :thumb_up:
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 11 jan 2013 11:54

Ik heb een hydroponic-systeem staam voor 24 stekken. Stekken die moeilijk wortelen zoals nog niet verhoute, groene stekken of stekken die slecht tegen vocht kunnen kun je hier prima mee aan het wortelen krijgen.
In mijn geval is het geschikt voor het stekken van koude brugmansia's. Ook groene stekken van warme brugmansias wortelen minimaal de helft sneller dan andere methodes.
Afhankelijk van de periode van het jaar worden de stekken een kwartier per uur besproeid met water. Is het warmer dan styel ik een langere besproeitijd in.
De stekken hangen in potjes boven het waterreservoir.
Ik gebruik geen voedingsmiddelen of wortelversnellers.
Zodra de stekken wortels hebben pot ik ze "ouderwets" op.
TinekedV

23 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken