De Pitanga, ofwel de Surinaamse Kers

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

De Pitanga, ofwel de Surinaamse Kers

Berichtdoor Hansvdb op 04 dec 2025 14:06

Naast de Barbadoskers is er dus ook de Surinaamse kers. De Surinaamse kers en de Barbadoskers zijn geen familie van elkaar. De Barbadoskers behoort tot de Malpighiaceae terwijl de Surinaamse kers tot de Myrtaceae behoort.

Zoals de Barbadoskers wordt de Surinaamse kers gekweekt voor de vruchten, maar hij heeft ook medische toepassingen. De vruchten worden niet door iedereen gewaardeerd. De smaak is soms wat wrang, met wat bitterheid en een merkwaardige nasmaak. Ze smaken soms ook wat harsachtig. De een vindt ze heerlijk, zoet, sappig en iets peperigs, de ander moet er niets van hebben. Het schijnt ook af te hangen van de plant. Ze zijn blijkbaar wat variabel.
Net zoals de Barnadoskers zijn ze erg vitaminerijk. Een bes schijnt voldoende te zijn voor de dagelijkse vitamine C behoefte.

Eugenia uniflora, bessen.jpg
Eugenia uniflora, bessen.jpg (88.05 KiB) 68 keer bekeken

De Eugenia vormt een struikje dat enkele meters hoog kan worden. Het is een wat slordig geheel met dunne takjes:

Eugenia uniflora, Struik1.jpg
Eugenia uniflora, Struik1.jpg (247.82 KiB) 68 keer bekeken

Het exemplaar van de foto is mijn eigen exemplaar waarvan ik tot gisteren dacht dat het een Eugenia floribunda was, dat op gezag van de leverancier, die zich wel meer vergist op dat gebied.
De Eugenia floribunda wordt ook wel de guavebes genoemd en vormt kleine ronde besjes. Heel anders dan de Surinaamse kers. Op de grond bij mijn plant vond ik een bes die typisch een Surinaamse kers was. Geen floribunda dus. Hij was rot, dus ik had geen zin om te proven, maar er zaten nog twee zaden in die ik inmiddels gezaaid heb.
Bij het maken van de foto voor dit artikel vond ik nog een onrijpe bes:

Eugenia uniflora, bes, onrijp.jpg
Eugenia uniflora, bes, onrijp.jpg (110.27 KiB) 68 keer bekeken

De Surinaamse kers bloeit met witte bloemetjes met lange meeldraden zoals gebruikelijk bij de Myrtaceae:

Eugenia uniflora, bloem.jpg
Eugenia uniflora, bloem.jpg (96.91 KiB) 68 keer bekeken

Na de bloei vormen zich de vruchten. Als ze dieprood tot paars zijn kunnen ze geoogst worden:

Eugenia uniflora, vruchtontwikkeling.jpg
Eugenia uniflora, vruchtontwikkeling.jpg (110.15 KiB) 68 keer bekeken

In een vrucht bevinden zich één tot drie zaden, maar die zijn giftig, dus een beetje oppassen bij het eten van de kersen. De zaden zijn vrij groot.
Wie zelf een Surinaamse kers wil kweken kan de zaden online bestellen.

Eugenia uniflora, zaden.jpg
Eugenia uniflora, zaden.jpg (99.55 KiB) 68 keer bekeken

Behalve voor het fruit worden delen van de plant ook gebruikt bij traditionele geneeswijzen. Wetenschappelijk onderzoek heeft bevestiging gevonden voor de werkzaamheid.
Effecten die aan de plant worden toegeschreven zijn ontstekingsremmend en antiviraal, vrucht en bladeren,
Thee van de bladeren helpt tegen maag- en darmklachten, bij luchtweginfecties en als diureticum.
Verder is de plant een antioxidant die de mens langer vitaal houdt en helpt het risico op hart- en vaatziekten te verlagen. Daar zal het hoge vitamine C gehalte van de vrucht wel verantwoordelijk voor zijn.

De Surinaamse kers is een makkelijke plant om te kweken. Tot mijn verrassing las ik dat de plant temperaturen tot -5 Celsius kan verdragen. In bepaalde delen van Nederland en België kunt u de plant dus in de volle grond planten. Bij voorkeur wel op een zonnige en beschutte plek.

Wat ongedierte betreft is de plant gevoelig voor wolluis en een mahoniekleurig motje dat eitjes op de bladeren legt. De larven plakken een paar blaadjes aan elkaar en eten dan het bladgroen op. Weinig schade voor de plant, maar het staat wel slordig. Citrus vinden ze ook lekker.
Wolluis is heel erg, ongevoelig voor insecticiden. Ze zijn dood te krijgen door de geïnfecteerde plekken te bespuiten met glasreiniger. Dat lost hun bescherming op.
Bij mijn Surinaamse kers heb ik letterlijk elk takje verwijderd tot op de kale stam en die grondig schoon gemaakt. Hij is daarna weer fraai uitgelopen.

wolluis-in-plant-oksel.jpg
wolluis-in-plant-oksel.jpg (43.01 KiB) 68 keer bekeken

De plant vraagt een goed doorlatende humusrijke grond en een stikstofrijke voeding in de zomer. Denk aan tomatenvoeding. Tegen de herfst minder stikstof om de groei te remmen en de plant voor te bereiden op de winter.

Wie weinig ruimte heeft in de tuin kan ook eens proberen er een Bonsai van te maken. Gezien de groeiwijze leent de Surinaamse kers zich daar goed voor. Afhankelijk van de beschikbare ruimte kunt u van heel klein tot groot gaan.

Klein:

Eugenia uniflora, bonsai klein.jpg
Eugenia uniflora, bonsai klein.jpg (25.64 KiB) 68 keer bekeken

Groot:

Eugenia uniflora, bonsai groot.jpg
Eugenia uniflora, bonsai groot.jpg (156.77 KiB) 68 keer bekeken

Artistiek:

Eugenia uniflora, bonsai artistiek.jpg
Eugenia uniflora, bonsai artistiek.jpg (30.4 KiB) 68 keer bekeken
Hansvdb

26 bedankjes

Keer terug naar Exotische vruchten