De in de titel genoemde namen zijn de namen van interspecifieke kruisingen. Dat zijn kruisingen tussen verschillende soorten uit hetzelfde geslacht. In dit geval gaat het om pruimen, abrikozen en kersen.
De pionier op dat gebied was de bekende kweker Luther Burbank uit Santa Rosa, Californië. Zijn eerste kruising op dat gebied was de pluot, maar zelf was hij het meest trots op de pruim Santa Rosa die hij daarom naar zijn woonplaats heeft genoemd.
Burbank leefde van 1849 tot 1926 en is begraven op het terrein van zijn kwekerij. Op zijn graf is later een boom geplant. De bekende Mexicaanse schilderes Frida Kahlo inspireerde dat tot het maken van een schilderij. Daarin reïncarneert Burbank als het ware in de boom die op hem geplant is.
Zijn kwekerswerk heeft de kweker Floyd Zaiger ( 1916-2020) geïnspireerd om verder te gaan met het werk van Burbank wat tot een hele reeks van interspecifieke kruisingen heeft geleid.
De vaste constante bij deze kruisingen is de Japanse pruim, Prunus salicina.
De eerste interspecifieke kruising van Zaiger was de pluerry Sweet Treat. Een Japanse pruim met een zoete kers. Het lijkt op een kleine pruim, maar smaakt zoeter en complexer. De Sweet treat bestaat uit: 9/16 pruim, 1/4 kers (sweet cherry), 1/8 perzik en 1/16 abrikoos.
Sweet Treat is niet zelfbestuivend maar moet bevrucht worden door een Japanse pruim, bijvoorbeeld Santa Rosa. Een ander probleem voor de liefhebber in België of Nederland is dat de Sweet Treat en de Japanse pruimen al heel vroeg in het voorjaar bloeien. Half tot eind februari als er nog weinig insecten rondvliegen. In mijn kas zag ik een eenzame hommel die als dat werk moest doen. Om haar te helpen heb ik maar een kwast met gespleten haarpunten gebruikt en dat gaf goede resultaten.
Een andere goede Pluerry is Candy Heart. Een zeer zoete soort. Een takje van deze soort had ik geënt op de onderstam van een perzik waarvan de ent was dood gegaan. De vruchten daar van bleken nog zoeter dan die van de oorspronkelijke boom. Bijna te zoet. De Candy Heart is een pruim x kers x abrikoos hybride.
Het is duidelijk waar de naam door geïnspireerd is. Jammer dat Valentijnsdag niet in augustus valt.
Pluerries ziet u nooit in de supermarkt maar in de meer gesorteerde winkels kunt u wel de Pluots tegenkomen. Voor de meest mensen zal het gewoon een pruim zijn. Zoals bekend wordt fruit meestal geplukt als het niet helemaal rijp is dus de vraag is of de supermarkt pluot zijn reputatie waarmaakt. Ze komen hier ook altijd uit zuidelijker landen want ook deze bloeien te vroeg als het nog te koud is voor natuurlijke bevruchting.
Pluots zijn voor 75% Japanse pruim en 25% Abrikoos. Ze zouden zoeter moeten zijn dan zowel pruimen als abrikozen, maar helaas heb ik nog geen vrucht kunnen oogsten. Soorten zijn bijvoorbeeld Flavour Candy en Purple Candy.
Ze zouden elkaar moeten kunnen bestuiven maar een Japanse pruim als bestuiver, bijvoorbeeld Shiro, geeft meer resultaat.
Behalve de Pluot is er dan ook nog de Plumcot. De Plumcot is 50% pruim en 50% Abrikoos. Hij is ontwikkeld door Luther Burbank. Tenslotte hebben we de Aprium die het meeste weg heeft van een Abrikoos. De verhouding is 75% Abrikoos en 25% pruim. Ze zijn zoeter dan Abrikozen.
Zou u zelf aan de slag willen met Pluots, Pluerries, enzovoort, bezoek dan eens de Belgische kweker De Zoetewei, adres: Zoetewei 120, 2580 Putte (bij Mechelen). Ze leveren in principe aan wederverkopers, maar ze houden verkoopweekeinden waar iedereen welkom is. Website: kwekerijdezoetewei.be
Kijk bij de afdeling Japanse pruimen, daar staat alles voor wat betreft Japanse pruimen en de rest.
Wat geen interspecifieke kruising is maar wel leuk om hier te noemen is de Japanse Prunus mume. Het wordt een pruim genoemd maar is meer een Abrikoos. Men maakt er een soort snoepjes van door ze te fermenteren met zout. In elke tropische winkel in België en Nederlamd zijn ze te krijgen:
Ze zijn nog al kleverig en vaak zit de pit van de mume abrikoos er nog in, dus pas op voor je kiezen.
De Prunus mume bloeit heel vroeg in het voorjaar. Bij mij staat hij al vol in bloei. Bestuiving is het effectiefst als je er twee hebt met verschillende genetica. De bloei is decoratief met mooie rode bloemen. Vruchten n ooit gezien.
Wil je hem hebben? Kwekerij Damien Devos, Steenbruggestraat 5 B-8570 Anzegem kan hem leveren. Hij noemt het een sier-abrikoos.