Litchi chinensis Kweken.

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Litchi chinensis Kweken.

Berichtdoor Exotengek op 29 dec 2012 23:48

Hallo exotenkwekers!

Vandaag en gister heb ik na een hele langere tijd lychees gegeten.
Wat zijn dan lekkere vruchten! voor wie ze niet kent.. echt een aanrader!

Nu komt het op het kweken neer.. ik heb begrepen dat de zaden zeer vers moeten zijn.
Ik heb de pitten van gister in een zak ergens in de kamer gelegt, nu de pitten die ik nu heb gegeten in een glasje koud water weggezet..Natuurlijk met de pitten die ook in de zak zaten ;). Is dat goed? of moeten ze nu al de grond in?

En verder, kunnen ze de propagator in en dan afwachten? hoe is het kiemen van de pitten hoelang? en hoe snel is de kieming? Groei is bekend, langzaam.. Maar voor iedere plant is geduld nodig!
Kan ik mijn pitten zo in het water laten liggen? ik heb de grootste pitten geselecteerd..
Is dat goed?? want de kleinste bleven drijven.. Kan ik er een zak over heen doen om de luchtvochtigheid te verhogen? of schimmelen de pitten dan?

Wel is het ergste, ik heb hier geen potgrond.. en grond uit de tuin vindt ik voor mijn planten erg slecht..
Ik hoop dat het glaasje water ervoor zorgt dat ze langer kunnen wachten :onzeker:

Hoe het planten van de pit? verticaal? horizontaal?? puntje omhoog omlaag??
Daar zijn menigen over.. en ik wil het graag goed hebben voor mijn lychee als hij er komt.. :onzeker:

Ik hoor graag van jullie ervaringen en kweekwijzes!

Mvg, Jowell

PS: Voor iedereen op palmvrienden een Goed en mooi 2013!!
Exotengek

11 bedankjes

Re: Litchi chinensis Kweken.

Berichtdoor Benneke op 30 dec 2012 00:46

De zaden moeten inderdaad vers zijn.
Je kuist de zaden helemaal proper zodat er echt geen vlees meer aanhangt. Ik legde de zaden in een afgesloten transparant bakje met water in, maar eerst even de zaden vijlen aan 1 uiteinde. Ze moeten zeker warm liggen, en om de 2 dagen het water verversen.

Ik had in mijn eerste huis een kleine veranda en plaatste ze daar, soms voelde ik aan het water in het bakje en dat was warm, ik dacht bij mezelf van ai game over. Maar integendeel, echt niks van aantrekken. Qua kiemtijd kan ik niet meer vertellen maar eens je een barst in het zaad ziet dan gaat t snel vooruit.

Als je een wortel ziet van 1 a 2 cm dan kun je ze al in de grond steken, leg het zaadje wel horizontaal 2 cm diep. qua groei dat valt vrij goed mee.
Benneke

5 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 30 dec 2012 01:16

Benneke,

Mijn zaden zijn erg proper! :D
Ik heb ze gewoon in een glas water gelegd..
Vijlen heb ik niet gedaan.. is dat erg? :onzeker:
Om de 2 dagen het water verversen.. ik ga het proberen!
Oke, als er een barst int zaad zit? dan oppotten?
In de woonkamer hier is het altijd 20/21/22 graden.. dus dat zal wel lukken!

Nu fingers crossed!!

In watvoor subtraat heb je ze gezet Benneke?
Potgrond met perliet? of gewone potgrond?
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor Benneke op 30 dec 2012 11:45

Ah dan ist goe dat ze dan proper zijn :lol:

Met vijlen komt t water direct bij de bron van het zaad, doen vele mensen hier op het forum. Maar het zal ietskes langer duren voor er schot in de zaak komt, maar geduld is een schone zaak.

Als je een wortel ziet van 1 a 2 cm dan kun je ze al in de grond steken, leg het zaadje wel horizontaal 2 cm diep. qua groei dat valt vrij goed mee.

Qua grond, gewoon potgrond.
Benneke

5 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 30 dec 2012 16:19

@Benneke.

^^.
Ik heb ze niet gevijld.. Inderdaad, geduld en soms heb ik dat ook niet :oops:
Als ze allemaal wortel schieten zet ik ze in een potje met grond.

Ik heb toch gehoord dat hij langzaam gaat.. heb je een foto van je lychee??
Potgrond kan ik gewoon halen.. Zijn lychee blij als ze in de zomer buiten kunnen spelen? of houden ze meer van het binnen klimaat?

Als er eentje gekiemd is mag je er wel een krijgen voor je hulp :-).
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor Benneke op 30 dec 2012 17:57

Wel mateke dat hoeft echt niet dat ik er 1 van je krijg maar dat is een vriendelijk gebaar van je.
Per slot van rekening zijn we er om elkaar te helpen.

Je kan de lychee best binnen zetten in de winter, want door de verhuis had ik nog 1 plantje buitenstaan...met alle gevolgen vandien is m kapot gegaan.

De lychee mag zeker en vast buitenstaan zenne, dat is geen enkel probleem.
Benneke

5 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 30 dec 2012 21:58

:-), Mensen die aardig zijn worden beloond ^^
Dat is waar, Ik hou ook ervan om mensen te helpen.

De lychee, Hou ik lekker de eerste jaren binnen.. pas als hij groter is mag hij naar buiten.
Aii, dat is minder, toch weer geprobeerd om pitten te laten wortelen?

Zijn vruchten die aan de lychee komen lekker? Vruchten verwachten ik toch niet.. Enkel bij mijn Ananas en mango..
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor Benneke op 30 dec 2012 22:29

Jowell134 schreef::-), Mensen die aardig zijn worden beloond ^^
Dat is waar, Ik hou ook ervan om mensen te helpen.

De lychee, Hou ik lekker de eerste jaren binnen.. pas als hij groter is mag hij naar buiten.
Aii, dat is minder, toch weer geprobeerd om pitten te laten wortelen?

Zijn vruchten die aan de lychee komen lekker? Vruchten verwachten ik toch niet.. Enkel bij mijn Ananas en mango..

Ik had m in de zomer buitenstaan en deed t prima, tot ik m was vergeten binnen te zetten voor de winter
Nu moest ik even opzoeken wanneer je vruchten krijgt en dit kwam ik tegen:

Lichi kweken is uniek want er bestaat namelijk maar 1 soort. Deze boom uit de tropen en suptropen kweken we niet alleen om het prachtige blad maar ook om de vruchtjes. Na ongeveer 5 jaar geeft de boom vruchten. De soort kweekt men meestal door afleggen of enten. Het kan ook door zaaien in de zomer.

Werkwijze zaaien: Tel Uw zaden en schrijf op het naamkaartje de naam, datum van het zaaien en de hoeveelheid zaden. Week de zaden een drietal dagen in lauw warm water en zaai ze daarna in zaai en stekgrond in een trail of zaaibak ondiep. Plaats het naamkaartje in de bak. Bedek de zaden nauwelijks met aarde en zet de zaaibak goed warm en afgedekt met folie op een lichte plaats niet in de zon. Als de zaden allen gekiemd zijn wacht U nog 2 weken neem daarna de zaailingen een voor een uit de zaaibak en plant ze afzonderlijk in potjes. Geef water en geen meststoffen. Plaats de plantjes niet in de zon maar geef een standplaats met veel licht. Kweek verder op tot U onderaan de wortels ziet verschijnen dit is de tijd om opnieuw te verplanten. Zorg nu voor goed vochtige potgrond en een plaats in de zon, uit de koude wind. Geef regelmatig water. Neem de eerste 2 jaar de boom voor de winter in de berging en laat niet uitdrogen maar geef matig water. Na de vorst terug naar buiten tot de boom 1m groot is vanaf die tijd mag hij in volle grond geplant worden op een goed beschutte plaats in de zon. De boom kan tot 9 m hoog worden en 4 a 5 m breed. Met de bloei in de lente heeft de boom heldergele groenige bloemen zonder kroonbladeren waaruit de bruinroze vruchten zich ontwikkelen. De vruchten hangen in grote trossen aan de neerbuigende takken. De vruchten hebben een heel dikke pit met een eerder iets hard wit vruchtvlees die zoet smaakt. Appart zijn ze wel. Nog noteren dat de OUDERE Litchi wel enkele graden vorst kan verdragen. Veel succes met het opkweken! Foto's volgen later.
Benneke

5 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 02 jan 2013 21:20

Ik sta versteld!

Een pit heeft al een scheur in zijn schil! ;D
Kiemen met die hap!
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor Benneke op 02 jan 2013 22:20

Gaan met die ban...litchi!
Nu even wachten tot er een wortel uitkomt he 8-)
Benneke

5 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten