Dennis_S schreef:Maar ik heb natuurlijk geen idee of mijn plant überhaupt lekkere vruchten kan produceren. Met alleen bloei zou ik al blij ,in vanwege de geur! Ik heb een wel bloeiende en vruchtdragende Buddhas Hand, maar de bloei vind ik fijner dan de vruchten die de plant uit zijn structuur trekken. Dank, weer wat geleerd!
als je een tak neemt van een vruchtdragende boom, dan zal die ent op jouw boom dus ook vruchten leveren. als de originele boom waar je de tak af nam, eetbare vruchten had, zal die tak ge-ent op jouw boom ook eetbare vruchten leveren. of de rest van de boom vruchten zal aanmaken, dat weet ik niet.
normaal moet een zaailing ook tussen de 10 en 20jaar vruchten leveren, tenzij die vind dat het klimaat niet geschikt is om vruchten te maken
normaal zou de smaak op de enttak weinig tot niks mogen veranderen door de onderstam. want anders zou elke citroen ge-ent op poncirus de terpentijn smaak moeten doorkrijgen van de stam
als je echter een eetbare citroen kruist met een poncirus, dan ga je wel vruchten krijgen die de slechte smaak van poncirus meenemen. hier moet je dus mee opletten, want door de wintervaste eigenschappen mee te nemen, neem je ook de slechte eigenschappen mee.
bij enten ga je dit niet of minder hebben. de wintervastheid komt erdoor dat de poncirus zijn sapstroom stopt. je enten gaan hierdoor wel bladverlies krijgen maar gaan niet dood (of minder snel).
als een gewone citroen tot -2°C aankan, en poncirus tot -25 moet je niet verwachten dat je ge-ente boom dan tot -14°C zou kunnen. die zal -5 tot misschien -8 aankunnen