Passievrucht

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Passievrucht

Berichtdoor dakpalm op 09 apr 2013 17:25

Hoi palm vrienden,

Vorig jaar heb ik van een passievrucht van de groenteboer op de hoek de zaden laten kiemen en geplant. Het werden leuke plantjes, maar nu na de winter (buiten op het balkon) is er weinig van over. Nou lees ik overal dat ze blad verliezen wat bij mij duidelijk is gebeurt. Boven de grond lijken ze nogal dood, maar net iets onder de grond is het stammetje nog groen.

Mijn vragen aan jullie... Om welke soort passiebloemen gaat het en zou dit nog goed komen? Ik vrees het ergste.

Grtz!
dakpalm
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 13 feb 2013 14:43
0 bedankjes

Re: Passievrucht

Berichtdoor Itrme op 09 apr 2013 18:00

Waarschijnlijk is het een Passiflora edulis varieteit.

Volgens de bron die ik voor me heb is de minimale temperatuur voor varieteiten hiervan -4 graden celsius. Dus ik denk dat het er om zal hangen. Misschien is het op je balkon net niet koud genoeg geweest om de plant dood te laten gaan.

Ik zou zeggen gewoon afwachten. Zelf laat ik mijn passiebloem op kamertemperatuur overwinteren en groeit hij langzaam door. Op het moment beginnen de eerst bloemknoppen al te vormen.
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Passievrucht

Berichtdoor dakpalm op 09 apr 2013 18:02

Bedankt voor de reactie.

Is het dan normaal dat hij tot de grond toe afsterft? Moet ik hem ook tot de grond toe terug snoeien? Ik hoor het graag van je...

Grtz
dakpalm
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 13 feb 2013 14:43
0 bedankjes

Re: Passievrucht

Berichtdoor Itrme op 09 apr 2013 18:30

Als het te koud wordt is dat normaal ja. Ik weet niet precies of die -4 voor de gehele plant is of voor het bovengrondse deel maar ik ga uit van de gehele plant. Ik geloof dat de plant blad verliest bij 10 graden maar dit heb ik nooit getest.

Ik snoei mijn passiebloem alleen aan het begin van het jaar maart/april en verder nog als hij te groot wordt. Hierbij snoei ik hem niet tot de grond af (dan zou het lang duren voor de plant weer het vorige formaat heeft) Ik zorg altijd dat ik aan de plant nog een paar oudere takken heb zitten met genoeg ogen waarop hij snel uit kan lopen.

Ik neem aan dat als je de potjes binnen zou zetten dat de planten sneller uit zouden lopen dan als je ze buiten laat staan (als ze nog leven tenminste) Gewoon op kamertemperatuur licht wegzetten en hopen op het beste. Ik moet helaas zeggen dat een groen stammetje niet alles zegt. Ik zie wel eens bij bevroren planten dat ze eerst nog groen zijn maar zodra het groeiseizoen begint dat ze alsnog bruin worden.


Voor winterharde (P caerulea varieteiten) passiebloemen is het overigens normaal dat ze in de winter als het erg koud is geweest tot de grond toe afsterven. Dan is het altijd afwachten tot ze weer opkomen. Dit duurt helaas ook altijd langer dan wanneer ze nog takken hebben om op uit te lopen.


Je kan overigens snel zien of het een edulis varieteit was. Als je even googled en naar de bladeren kijkt die ze hebben ;)
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Passievrucht

Berichtdoor dakpalm op 09 apr 2013 19:18

Bedankt voor de reactie...

Ik denk dat ik ze maar als dood beschouw...

:cry:
dakpalm
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 13 feb 2013 14:43
0 bedankjes

Re: Passievrucht

Berichtdoor Itrme op 09 apr 2013 19:49

Ik zou ze gewoon binnen zetten en even afwachten ;) wie weet heb je geluk en leven ze nog.
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten