De onderstam van geënte kumquat

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

De onderstam van geënte kumquat

Berichtdoor Cumulus op 25 apr 2013 12:59

Weet iemand toevallig welke plant wordt gebruikt als onderstam van een kumquat?
Die van mij is afgestorven maar nu is ineens de onderstam waar hij op geënt is gaan schieten. Zou dit gewas nog bruikbaar zijn als vruchtboom of koop ik beter een nieuwe?
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Avatar gebruiker
Cumulus
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 12 dec 2012 13:17
5 bedankjes

Re: De onderstam van geënte kumquat

Berichtdoor GeL op 25 apr 2013 13:45

Als ik mij niet vergis wordt Kumquat het best op een Poncirus trifoliata onderstam geënt.
Kijk eens of de onderstam drievoudige blaadjes geeft nu hij weer uitschiet.

PS: indien het gewone bladeren zijn kan de onderstam C. aurantium of C. paradisi zijn maar dat zijn eerder uitzonderingen.

Gr,

Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: De onderstam van geënte kumquat

Berichtdoor Cumulus op 26 apr 2013 13:26

Dat klopt, het zijn drievoudige blaadjes.
Blijkbaar is het een gewas dat vruchten voortbrengt in tegenstelling tot mijn zelfgezaaide mandarijnenboom. Iemand ervaringen met de grote winterhardheid (zone 5) die voor dit gewas wordt beweerd? Zou een kubieke meter extra ruimte in de serre betekenen als dat waar is ;)
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Avatar gebruiker
Cumulus
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 12 dec 2012 13:17
5 bedankjes

Re: De onderstam van geënte kumquat

Berichtdoor GeL op 26 apr 2013 13:48

Deze mag gerust in volle grond. Winterhardheid ligt om en bij de -20C, in sommige literatuur spreken ze zelfs van -30. In ieder geval doen. Ik zelf heb een P. trifoliata "Flying Dragon" in volle grond.

M.b.t zelf gezaaide mandarijnen, toch een beetje geduld hebben dat kan 10 jaar duren. Ik heb er zelf een 4 tal jaar geleden gezaaid (ook pompelmoes - C.x paradisi) en bij die komt de groei nu pas goed op gang.

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: De onderstam van geënte kumquat

Berichtdoor Cumulus op 26 apr 2013 17:50

GeL schreef:Deze mag gerust in volle grond. Winterhardheid ligt om en bij de -20C, in sommige literatuur spreken ze zelfs van -30. In ieder geval doen. Ik zelf heb een P. trifoliata "Flying Dragon" in volle grond.

M.b.t zelf gezaaide mandarijnen, toch een beetje geduld hebben dat kan 10 jaar duren. Ik heb er zelf een 4 tal jaar geleden gezaaid (ook pompelmoes - C.x paradisi) en bij die komt de groei nu pas goed op gang.

Gr,
Michel


Bedankt voor deze tip. Ik dacht tot hiertoe dat de Wijnruit de enige soort uit deze familie was die in volle grond kan bij ons maar blijkbaar niet dus.

In verband met die zelfgezaaide mandarijnen: ik heb mijn pitjes gezaaid toen ik 12 jaar was en ben er twee weken geleden 34 geworden dus aan geduld ontbreekt het niet hoor ;) Aan mandarijnen daarentegen...
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Avatar gebruiker
Cumulus
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 12 dec 2012 13:17
5 bedankjes

Re: De onderstam van geënte kumquat

Berichtdoor Closterappel op 16 jul 2013 18:35

Ik heb een Flying Dragon, de - 28 ° C overleefd.
Vorstschade was alleen vrij aan de bovenkant van de scheuten ..
Closterappel
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 14 jul 2013 22:50
0 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten