kiwi snoeien en nectarine snoeien

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

kiwi snoeien en nectarine snoeien

Berichtdoor Davy op 20 feb 2010 19:53

Ik heb even een snoeivraagje:

Ik heb een kiwi "jenny". Heeft er iemand ervaring mee? Het zou een zelfbevruchtende soort moeten zijn. Wanneer moet die gesnoeid worden en hoe?

Zelfde vraag voor de nectarine: 2 jaar geleden aangeplant. Wanneer snoeien en hoe?
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: kiwi snoeien en nectarine snoeien

Berichtdoor Dejagere op 03 maart 2010 19:12

Ik heb ook kiwi en snoei die voor zowel zomer als winter snoei zelfde snoei als druif.Ik heb ook nectarine en snoei die telkens na de oogst,de mijne is dwergvorm , gemak om de bloei bij vorst te beschermen,de bestuiving doe ik handmatig.Bij mijn dwergvorm snoei ik de te ver uitstekende twijgen in tot op jongere korte vruchttwijgen.Ook ieder jaar indien nodig een paar takjes in het hart wegnemen om de plant luchtig te houden,verdroogde takjes neem ik ook weg,opletten bij teveel snoeien van nec.gevaar voor ziekten.Ik heb hier ook een abrikoos buiten waar ik zeer tevreden over ben,geen ziekten,prima smaak,zeer gemak.rijpend,Abrikoos Goldrich .Gekocht bij Bakker,ik heb hier redelijk veel fruit en mijn abrikozen vind ik een topper,vandaar vind ik dat reclame als het echt goed is wel eens mag,ik heb er trouwens nog 1 bijbesteld.Ik heb vroeger nog dergelijke maar andere var. in tuincentra gekocht en het was altijd maar flauw,je moet gewoon een goed ras hebben,bij vijgen is dit ook zo.Gr Eddy
Laatst bijgewerkt door Dejagere op 04 maart 2010 21:56, in totaal 1 keer bewerkt.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: kiwi snoeien en nectarine snoeien

Berichtdoor p e t e r op 03 maart 2010 22:06

Davy schreef:Ik heb even een snoeivraagje:

Ik heb een kiwi "jenny". Heeft er iemand ervaring mee? Het zou een zelfbevruchtende soort moeten zijn. Wanneer moet die gesnoeid worden en hoe?



Voor de wintersnoei is het nu reeds te laat. Je plant gaat te hard bloeden.
Je kan een zomersnoei en wintersnoei toepassen.

Wil men goed ontwikkelde en smakelijke kiwi´s bekomen dan is het absoluut noodzakelijk onze kiwiplanten regelmatig te snoeien. De vaardigheid in de snoei van kiwiplanten is dan ook één van de voornaamste factoren in het behalen van een rijke oogst.
Aangezien kiwiplanten, net zoals bvb. druiven, een sterke sapdruk hebben moeten ze in de winter voor eind januari gesnoeid worden, zoniet gaan ze zeer sterk bloeden. In de snoei bij de kiwiplant kan men een vormings-, een zomer- en een wintersnoei onderscheiden.

De vormingssnoei heeft de eerste jaren na de planting plaats en zorgt voor een plant met een rechte stam, leggers en lateralen. Het doel is een goede structuur te geven rond de bedradingsconstructie zodat men een maximale benutting bekomt van de beteelde oppervlakte.
De zomersnoei start kort na het uitlopen van de plant en eindigt ongeveer bij het aanbreken van de rustperiode.

Een eerste doel van de zomersnoei is een optimaal evenwicht te bekomen tussen vegetatieve groei en vruchtbaarheid zodat:

* De groei in toom gehouden wordt.
* De vruchten zich goed kunnen ontwikkelen.
* Een ideaal aantal vervangende lateralen gevormd wordt.
* Een maximaal aantal vruchten van goede kwaliteit bekomen wordt.

Het tweede doel is de plantage open te houden om:

* De bijen tijdens de bloei de toegang tot de bloemen mogelijk te maken.
* Luchtverplaatsingen rond de planten en vruchten te bevorderen om schimmelinfecties te voorkomen.
* Voldoende licht voor ontwikkeling en rijping van de vruchten toe te laten.
* Het ontstaan en ontwikkeling van nieuwe lateralen, dicht bij de leggers, te bevorderen.
* Het winterwerk te beperken.

De wintersnoei wordt uitgevoerd bij planten in rusttoestand en heeft als doel:

* Het uitvoeren van meer drastische ingrepen.
* Het vervangen van oude lateralen.
* Het inkorten van lateralen en vruchttaken.
* Het stimuleren van slapende knoppen.
* Het verwijderen van wegkwijnende takken.
* Een optimale hoeveelheid éénjarig hout op de plant te laten en dit goed over de plant te verdelen.

Kiwivruchten ontstaan in de eerste 6-8 bladoksels van scheuten die zich op eenjarig hout ontwikkelen.
De stam en leggers vormen het permanent hout, de lateralen kunnen jaarlijks of na twee of meerdere jaren vervangen worden. Indien nodig kunnen de leggers ook vervangen worden.
Selectie van goede lateralen is belangrijk voor het bekomen van een rijke oogst.


Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: kiwi snoeien en nectarine snoeien

Berichtdoor Davy op 04 maart 2010 21:25

Wow wat een uitleg. Het vergt een hele studie. Dat verdient zeker een bedankje!
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: kiwi snoeien en nectarine snoeien

Berichtdoor nectarinetje op 08 jun 2010 20:05

hallo, Davy

Ik heb een nectarine gezaaid.
Ik heb de pit opengebroken en het zaadje in een bloempot met bloemaarde gezaaid en bedekt met een fijn laagje van die grond.
Nu is mijn vraag of dit juist is en zo niet of u mij wil vertellen hoe ik het wel moet doen.

Met vriendelijke groet,
Jietse
nectarinetje
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 08 jun 2010 19:55
0 bedankjes

Re: kiwi snoeien en nectarine snoeien

Berichtdoor Davy op 08 jun 2010 20:51

nectarinetje schreef:hallo, Davy

Ik heb een nectarine gezaaid.
Ik heb de pit opengebroken en het zaadje in een bloempot met bloemaarde gezaaid en bedekt met een fijn laagje van die grond.
Nu is mijn vraag of dit juist is en zo niet of u mij wil vertellen hoe ik het wel moet doen.

Met vriendelijke groet,
Jietse


Hey bedankt voor de leuke vraag.

Een nectarine zaaien is een zeer leuk experiment. Er zijn wel een paar nadelen aan zelf zaaien:

je moet lang wachten op vruchten (als je er al krijgt), en bovendien krijg je een grote boom. Mijn nectarinne boom is geënt op een zeer goeie onderstam zodat het boompje altijd een laagstam blijft enz.

Maar: je hebt groot gelijk dat je het probeert, altijd leuk om te volgen. Het proberen alleen is al leuk. Ik denk wel dat je op een goeie manier hebt gezaaid. Ik zou de pot nu met de licht vochtige aarde wegzetten. 1 nadeel: je had beter zaai en stek grond genomen daar zitten geen voedingsstoffen in. Als je zaait in gewone potgrond zitten er doorgaans meststoffen in. Die gaan schimmelen omdat ze niet opgenomen worden door een plant. Begrijp je? Je kan zolang het zaad niet gekiemd is de pot wat afdekken met folie zodat je niet om de haverklap moet water geven. Als het zaad gekiemt is mag de folie er af.
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: kiwi snoeien en nectarine snoeien

Berichtdoor nectarinetje op 09 jun 2010 12:55

bedankt,

voor het boeiende antwoord ik zal je raad zeker opvolgen

met vriendleijke groet,
Jietse
nectarinetje
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 08 jun 2010 19:55
0 bedankjes

Re: kiwi snoeien en nectarine snoeien

Berichtdoor nectarinetje op 09 jun 2010 16:52

hallo,Davy

ik heb gedaan wat je gezegd hebt
maar nu heb ik nog een vraag
hoeveel keer in de week moet ik die plant dan water geven?
en moet ik bepaaldevitaminen bijgeven

met vriendelijke groet,
Jietse
nectarinetje
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 08 jun 2010 19:55
0 bedankjes

Re: kiwi snoeien en nectarine snoeien

Berichtdoor Davy op 09 jun 2010 20:16

nectarinetje schreef:hallo,Davy

ik heb gedaan wat je gezegd hebt
maar nu heb ik nog een vraag
hoeveel keer in de week moet ik die plant dan water geven?
en moet ik bepaaldevitaminen bijgeven

met vriendelijke groet,
Jietse



leuk dat ik je al op weg heb kunnen helpen. Maar wat vraag je nu? Je hebt al een plantje of je bedoelt waarschijnlijk de pot met het zaad er in? Als je het over het zaad hebt: liefst 1 keer wateren bij het zaaien, niet te nat trouwens, beetje op gevoel en dan afdekken met folie de pot. Normaal hoef je dan helemaal geen water meer te geven tot het zaad kiemt. Het water kan niet weg verdampen door de folie snap je. Het donker zijn is niet erg, het zaad zit immers ook onder de grond. Eens gekiemt (nu en dan eens kijken) zeker de folie af en vochtig houden. Weeral niet te nat.
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: kiwi snoeien en nectarine snoeien

Berichtdoor nectarinetje op 10 jun 2010 17:31

bedankt voor de raad

maar ik heb nog een vraagje (ik klink waarschijnlijk wat opdringerig) maar hoe lang zou het moeten duren vooraleer het zaadje kiemt?

met vriendelijke groet
jietse
nectarinetje
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 08 jun 2010 19:55
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten