citrussen

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Re: citrussen

Berichtdoor p e t e r op 18 mei 2010 21:02

videomaster schreef:Heeft er ooit al iemand hier de citroen, zoals we ze allen kennen, uit zaad laten ontkiemen tot een volwaardig boompje met vruchten?

Misschien een domme vraag, maar bij ons kan je deze (gewone?) citroenen niet verkrijgen, en hebben we een maand gemeden enkele overgesmokkelde pitten in de grond gestoken, die nu beginnen te kiemen.



Het zaaien van pitjes uit citrusvruchten is een leuke bezigheid, en geeft ook mooie struikjes. Alleen moet je daarbij niet rekenen op de vorming van vruchten: ofwel er komen nooit vruchten of het duurt gauw zo'n twintig jaar voordat de boom gaat bloeien en vrucht dragen. Het vermeerderen kan het beste geschieden door enten hetgeen een vaardigheid op zichzelf is of het stekken van sommige soorten bij 20-25 graden Celsius. Het aanschaffen van een geënt boompje is dan ook aan te raden want deze geeft in het eerste of tweede jaar reeds vruchten.

Bron:
http://members.home.nl/hanninkj/Citrus.htm
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: citrussen

Berichtdoor Toon op 18 mei 2010 23:09

Hoi Videomaster,

Het probleem met zaaien is inderdaad de zaadvastheid. Je weet nooit wat er uit komt en wanneer het vruchten gaat geven. Ik heb wat onderzoek gedaan maar uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat je het beste geënte planten koopt of dat je zelf ent. Dit gebeurt dan het beste op een poncirus onderstam. Je kan het altijd proberen, wie weet heb je wel een nieuwe soort uitgevonden (alhoewel de kans klein is :) ) Wat ik niet zeker weet is of citrussen een koudebehandeling moeten hebben. Appels, Peren,... moeten eerst een bepaalde tijd een koudebehandeling hebben voordat ze kunnen bloeien. Het is dus niet mogelijk om appels in landen te kweken waar het niet koud is (tot zelfs vriest). Wat weer wel kan, is planten hier in pot zetten, en vlak na de winter verschepen naar warmere landen. Dit kan de opbrengst aanzienlijk verhogen. Proberen maar zou ik zeggen :D

Groeten
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: citrussen

Berichtdoor videomaster op 19 mei 2010 02:27

Allen bedankt voor de uitleg.... we wachten af of er ooit iets van komt, dat ene zakje met de zaailingen kan er wel bij. :D

Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: citrussen

Berichtdoor treehugger op 05 okt 2010 02:02

Ik ben benieuwd hoe het nu met je citroenplanten is videomaster, misschien kun je een fotoupdate plaatsen? :P Ik heb ook ongeveer rond mei citroenpitjes geplant en heb nu 1 plantje van ongeveer 25cm hoog.
treehugger
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 05 okt 2010 00:11
0 bedankjes

Re: citrussen

Berichtdoor djoeke op 05 okt 2010 06:17

zo dat gaat blijkbaar goed dan , heb je iets speciaal gedaan voor het kiemen ? weken , verwarmen .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: citrussen

Berichtdoor videomaster op 05 okt 2010 07:56

treehugger schreef:Ik ben benieuwd hoe het nu met je citroenplanten is videomaster, misschien kun je een fotoupdate plaatsen?


Er schiet slechts één (klein) plantje over. Een foto-update kan ik momenteel niet geven, de betreffende plant staat op ons ander grondstuk.
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: citrussen

Berichtdoor treehugger op 06 okt 2010 03:51

djoeke schreef:zo dat gaat blijkbaar goed dan , heb je iets speciaal gedaan voor het kiemen ? weken , verwarmen .

Niks speciaals gedaan. Enkel zaadjes uit citroen gehaald en direct gezaaid in normale potgrond, het begon meer uit nieuwsgierigheid over wat er er uit zou komen. :P Had er niks over gelezen op internet.
Maar ongeveer 1/10 van de ontkiemde citroenplanten lijkt krachtig te zijn en blijft doorgroeien, andere stoppen met groeien en lijken langzaam uit te sterven... :roll:
treehugger
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 05 okt 2010 00:11
0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten