Citrus stekken mbv KNOFLOOK

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Citrus stekken mbv KNOFLOOK

Berichtdoor krista op 14 apr 2024 12:29

Heeft iemand ervaring met het stekken van citrus door de stekken in het water te zetten en daar knoflook aan toe te voegen? Zag op You tube deze methode. Waarom ik dit vraag is dat ik recent wel
50 stekken van citrusbomen heb meegenomen maar dar ik volgens de methode van de stekken ongeveer 20 cm lang af te snijden en 1a 2 blaadjes al dan niet verkleind in stekaarde, gemengd met zand te zetten. Ik zie nu na ongeveer 2 weken dat dat er toch verschillende stekken verdrogen. Nogmaals wie van jullie heeft de “knoflook” methode weleens toegepast en met welk succes?
Bedankt alvast,
Chris
krista
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes

Re: Citrus stekken mbv KNOFLOOK

Berichtdoor tankton op 14 apr 2024 16:51

Ik heb het nooit gebruikt maar het zou kunnen werken. Citrussen stekken traaaaaag en er zit dus een groot risico op schimmels of bacteriën die roet in het eten gooien. Knoflook werkt enigszins antibacterieel dus wellicht...? Ik zou zelf eerder wilgentakken bijvoegen denk ik.
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
38 bedankjes

Re: Citrus stekken mbv KNOFLOOK

Berichtdoor krista op 15 apr 2024 11:13

Hoi
Ik ben op you tube wat verder gaan zoeken naar stekmethodes, en wat.mij verbaast is is dat er heel veel “snelle” manieren zijn waarover ik op dit forum nooit gehoord heb.
Ik heb zelfs manieren gezien welke in ongeveer 5 weken al resultaat hebben zoals het afscheuren van blaadjes van de tak of bv. de takjes waaraan de baadjes zitten met een kleine bewerking in bepaalde groente, gestoken worden die dan samen weer in de grond gedaan worden. Zoek maar eens op you tube.
Bedankt voor je reactie
Chris
krista
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes

Re: Citrus stekken mbv KNOFLOOK

Berichtdoor tankton op 15 apr 2024 12:32

Ik zeg niet dat iedereen liegt op youtube maar mijn persoonlijke ervaringen zijn lang niet altijd even positief en makkelijk als ik online wel eens zie en heb niet het idee dat het ligt aan mijn ervaring of aandacht.

Citrussen stekken langzaam is mijn ervaring en zeker niet heel eenvoudig als beginnend hobbyist. Maar proberen kan altijd, soms wordt je verrast door het resultaat.
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
38 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten