druivelaar in boomvorm

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

druivelaar in boomvorm

Berichtdoor Fabke op 26 okt 2010 17:18

heeft er iemand ervaring met een druivelaar in boomvorm (met van die mooie grillige takken)? Kan deze in volle grond geplant worden en dient hij dan winterbescherming of is hij helemaal niet geschikt voor buitenoverwintering? Hoe onderhoud je zo'n boom, wanneer toppen en welke takken moet je dan toppen? Een heleboel vragen maar wil graag weten waaraan ik begin alvorens ik mij zo'n boom ga aanschaffen. Alvast bedankt.
Fabke
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 28 jul 2010 19:45
0 bedankjes

Re: druivelaar in boomvorm

Berichtdoor Dejagere op 26 okt 2010 20:13

De winterhardheid hangt af van het ras.Let op dit kan erg verschillen.Ik persoonlijk zou mijn geld niet aan zo een dikke oude hangen;Ik zou een goed buitenras kopen en hem op een paalconstructie die je zelf in je gewenste vorm maakt laten groeien.Druiven groeien zeer snel dus in een paar jaar is de vorm begroeid met je uitgekozen ras en heb je niet alleen prima druiven in de boomvorm en de hoogte die je wil,met een grote te kopen kun je alleen maar mindere resultalen halen.Ik zou hem aanplanten in april of mei.Palatina is een goed ras witte druif,deze kan zonder winterbescherming.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: druivelaar in boomvorm

Berichtdoor Fabke op 27 okt 2010 13:15

Dejagere schreef:De winterhardheid hangt af van het ras.Let op dit kan erg verschillen.Ik persoonlijk zou mijn geld niet aan zo een dikke oude hangen;Ik zou een goed buitenras kopen en hem op een paalconstructie die je zelf in je gewenste vorm maakt laten groeien.Druiven groeien zeer snel dus in een paar jaar is de vorm begroeid met je uitgekozen ras en heb je niet alleen prima druiven in de boomvorm en de hoogte die je wil,met een grote te kopen kun je alleen maar mindere resultalen halen.Ik zou hem aanplanten in april of mei.Palatina is een goed ras witte druif,deze kan zonder winterbescherming.

Bedankt voor de info, dan kan ik best nog even wachten met de aankoop van deze druif.
Fabke
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 28 jul 2010 19:45
0 bedankjes

Re: druivelaar in boomvorm

Berichtdoor dirkp op 27 okt 2010 14:11

Fabke Als je wil ik heb nog gewortelde stekken staan van de boskoop glory dit is een zeer lekkere blauwe druif voor buitenteeld in ons klimaat.

Dirk
dirkp
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 27 okt 2010 07:53
2 bedankjes

Re: druivelaar in boomvorm

Berichtdoor Christophe op 27 okt 2010 16:41

dirkp schreef:Fabke Als je wil ik heb nog gewortelde stekken staan van de boskoop glory dit is een zeer lekkere blauwe druif voor buitenteeld in ons klimaat.

Dirk

Ik heb ook de Boskoop Glory in de tuin. Inderdaad super lekkere druiven! Druivelaars groeien inderdaad wel zeer snel, maar op zo'n dikke stam zou ik toch niet willen wachten ;)

Ik vind zo'n druivelaar op stam echt prachtig trouwens, net voor z'n stam! Vorig jaar heb ik er enkele gezien met een dikke stam in Plantencentrum exotica voor minder dan 100€. Gezien de dikte van de stam vond ik dit echt niet duur!

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: druivelaar in boomvorm

Berichtdoor p e t e r op 27 okt 2010 20:06

dirkp schreef:Fabke Als je wil ik heb nog gewortelde stekken staan van de boskoop glory dit is een zeer lekkere blauwe druif voor buitenteeld in ons klimaat.

Dirk


Hoi Dirk,

Ik zie dat het je vandaag gelukt is.
Welkom op het forum.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten