poolbessen in Belgie en Nederland

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

poolbessen in Belgie en Nederland

Berichtdoor Mistery op 22 jan 2011 16:30

Voor wie houdt van exotisch fruit en er zeker van wil zijn dat het bij ons overleeft moet beslist eens poolbessen uit zweden proberen.
Het is een soort framboosachtige vrucht.
De meest gekende soorten zijn mesimarja (koningsbes -honingbes) en hjorton.
Mesimamarja smaakt zurig en zeer aromatisch. De Hjorton smaakt citrusachtig.
Ze zijn beiden geschikt om zo te eten. En om te verwerken in jam of andere gerechten.
Er is ook een speciale variant " alces" die bekomen wordt door kruisbestuiving van bovenstaande rassen.
Ze waren voorheen niet verkrijgbaar in Belgie of Nederland.
Ik heb ze op de kop kunnen tikken via de site moosefarg.com.Dit is een site van een Nederlandse man Jan Smit die verven importeerd uit finland en zweden voor blokhutten.
Door dat het ginder zulk een succes is wilde hij deze voorstellen aan zijn klanten.
Dus was ik er als de kippen bij om als eerste klant hier in Belgie ( zo vertelde hij mij aan de telefoon ) een setje te bestellen.
Ik dacht "in zweden zal het al wel eens kouder zijn dan hier " " Dus dat zou nog wel eens kunnen overleven hier " Wie meer info wil kan mij een berichtje sturen.Maar als je op zijn site van de verf zoekt vindt je het zeker ook wel.
Ik ben benieuwd wat het word..
Groetjes Maria

Foto's toevoegen lukte mij niet
Groetjes Maria
Mistery
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 26 sep 2010 21:44
0 bedankjes

Re: poolbessen in Belgie en Nederland

Berichtdoor erna op 22 jan 2011 16:37

Hallo Maria,

Lijkt me interessant, en inderdaad, als dit in Zweden kan groeien, dan zeker ook bij ons !
Heb je ze al gezaaid ? En is er al iets opgekomen ?

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: poolbessen in Belgie en Nederland

Berichtdoor Mistery op 22 jan 2011 16:52

Neen zaaien doe ik niet. Ben nogal ongeduldig.

Ik heb de plantjes besteld in setjes. Ze zijn niet zo goedkoop 33 euro voor een setje.Daar zitten verschillende plantjes in van de verschillende soorten.
Dan kan je ze zelf kruisen ;-)
Die man brengt ze zelf bij mij thuis omdat hij mijn kiwibessen en gojibessenstruiken wou zien ;-)
Maar normaal verstuurt hij via de post vanaf maart.
De Mesimarja varieteit zou al het eerste jaar bessen geven.
Ik hoop dat het wat wordt;want dat is dan ook weer wat speciaals voor mijn dochter en haar vriendin om te serveren op pannekoeken in hun gezondheidscentrum.
Groetjes Maria
Groetjes Maria
Mistery
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 26 sep 2010 21:44
0 bedankjes

Re: poolbessen in Belgie en Nederland

Berichtdoor Toon op 24 jan 2011 14:58

Ze zijn inderdaad niet goedkoop.
De rode vruchten zijn voor 6 plantjes en voor de oranje 10 plantjes voor 30 euro.
Ik heb het met hem besproken, en als we een groepsaankoop doen, zal er wel wat van de prijs kunnen af gaan. zijn er mensen geïnteresseerd om er te kopen. Ze moeten wel met verschillende bij elkaar staan voor kruisbestuiving. Maar als we met een groep aankopen, dan hoef je niet perce met 10 plantjes te kopen.
uitgerekend is dat voor de rode vruchten 5 euro per plantje en voor de oranje is het 3 euro per plantje. Zijn er nog mensen die geïnteresseerd zijn om ze in groep aan te kopen, dan hoor ik het graag.

Groeten
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten