Thaise vruchten/gewassen

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor Toon op 12 okt 2009 21:56

philip schreef:Hoi videomaster
Ooit in thailand op een ananasplantage ook een vreemde vrucht gezien,de gids sprak van
jack fruit,komt deze soort jouw ook bekend voor en heeft je daar ook foto's van.
Mvg Philip.


hallo Philip,

ik heb thuis zelf 4 planten van de Jackfruit. Natuurlijk zelf gezaaid want heb de planten hier nog nooit tegen gekomen.

groeten
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor videomaster op 12 okt 2009 23:43

Toon schreef:ik heb thuis zelf 4 planten van de Jackfruit. Natuurlijk zelf gezaaid want heb de planten hier nog nooit tegen gekomen.


Vertel, binnen of buiten? Grote enz. fototje?.... misschien nog een gat in de markt daar. Thaise toko's zouden daar maar al te graag afnemer van zijn.
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

De rambutan of " เงาะ "

Berichtdoor videomaster op 18 okt 2009 13:34

De rambutan of " เงาะ " is, tussen de maand mei en september,een van de meest attractieve vruchten uit Thailand. Thaise rambutans zijn bekend om hun zoete smaak. De voornaamste oogstgebieden zijn in Chanthaburi en de zuidelijke provincies zoals Surat Thani.

Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Litchee of "Lin-chi"

Berichtdoor videomaster op 21 okt 2009 00:07

Een zoete vrucht met veel sap maar met een harde schil een favoriet bij de Thaise bevolking. In België kreeg ik bij de meeneemchinees steeds ingeblikte exemplaren mee.... niet te eten... vers wel!
Thais: " ลิ้นจี่ "

Afbeelding

Als bij wijze van test hebben we enkele pitten in de grond gestoken..... enkele weken later......

Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor Toon op 21 okt 2009 21:55

videomaster schreef:
Toon schreef:ik heb thuis zelf 4 planten van de Jackfruit. Natuurlijk zelf gezaaid want heb de planten hier nog nooit tegen gekomen.


Vertel, binnen of buiten? Grote enz. fototje?.... misschien nog een gat in de markt daar. Thaise toko's zouden daar maar al te graag afnemer van zijn.


Ja wie weet :D ik ga er een bericht van maken op mijn webblog. het lijkt me een vrij moeilijke plant om hier te hebben want nu zijn alle bladeren er af gevallen. maar ze zijn dit jaar toch wel zon 50/60cm groot geworden..
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

De suikerappel

Berichtdoor videomaster op 29 okt 2009 08:14

De suikerappel (Annona squamosa) of " น้อยหน่า " is rond van vorm, bij de steel ingedeukt en 5-10 cm groot. Typisch voor de vrucht is de grofschubbige schil, die uit onregelmatige knopvormige, sterk gewelfde, vlezige delen bestaat, die in volrijpe toestand maar net aan elkaar blijven zitten. De 2 mm dikke schil is rijp meestal groen tot geelgroen en blauw, maar enkele rassen krijgen roze en violette vruchten. De pulp is crèmewit, uitgerijpt zeer zacht, sappig en pappig, fijnkorrelig en zoet-aromatisch van smaak. Uiterlijk doet dit rijpe vruchtvlees wel aan yoghurt denken. In de vrucht zitten vele 1,5 cm grote zaden.

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor Christophe op 29 okt 2009 11:33

Beetje bizarre vrucht lijkt me, maar ik denk dat hij wel lekker smaakt.

Wederom leuk artikel Videomaster ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor amourath op 29 okt 2009 14:03

Die vormen en kleuren zijn echt super! Ongeloofelijk dat er zoveel vruchten bestaan waar wij nog nooit van gehoord hebben...
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Mombinpruim

Berichtdoor videomaster op 29 okt 2009 21:12

amourath schreef: Ongeloofelijk dat er zoveel vruchten bestaan waar wij nog nooit van gehoord hebben...


Ik kom er ook nog steeds tegen waar ik niets van wist, zoals de deze....

De gele mombinpruim of " มะกอก " of " má-gòk " is een goudgele, ovale, tot 4 x 3 cm grote steenvrucht met een dunne schil. Het vruchtvlees is volrijp zeer sappig, met een aangename zoetzure smaak die aan pruimen doet denken. De enige pit is eivormig, crèmewit, houtig, in de lengte gerimpeld. Eén van de bestanddelen van papaya salade.

Afbeelding

Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Kalebas

Berichtdoor videomaster op 30 okt 2009 20:54

De kalebas (Lagenaria siceraria Standl) of น้ำเต้า (nahm tao) behoort tot de komkommerfamilie. De vruchten kunnen rond, peervormig, buikig, fles- of knotsvormig zijn en variëren van grootte tot 1 m lang. Houtige fleskalebassen worden ook gebruikt voor houtsnijwerk als lepels, bekers, olie- en waterkruiken, schotels, borden, potten, hoeden en drijvers voor visnetten.

Afbeelding

Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten