Schildluis in citrus

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Re: Schildluis in citrus

Berichtdoor Hitch op 22 sep 2013 10:20

Ik gaf mijn citrussen vroeger steeds kraantjeswater maar waar ik woon zit er echt enorm veel kalk in het water. Ik merkte al snel dat er wat mis ging met mijn citrussen doordat de bladeren vergeelden er bladval optrad en de plant alle moeite moest doen om niet het loodje te leggen. Toen ik dit probleem indertijd op het toenmalige Cemunosforum gooide werd me aanbevolen over te schakelen op regen- of putwater. Ik deed dit toen meteen en sindsdien doen ze het goed. Op die manier hebben mijn planten me inderdaad "verteld" dat ze niet zo blij waren met het kalkaanbod om het op jou manier te verwoorden ja. Waarschijnlijk kunnen ze dus wel wat kalk gebruiken maar dan toch zeker niet te veel. Is dus nuancerend.
Mijn putwater bevat dan weer enorm veel ijzer en daar houden ze nog meer van maar dat geld voor al mijn planten.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Schildluis in citrus

Berichtdoor Ben op 22 sep 2013 19:54

Dag Hitch,
Dat is dan iets anders dan in je vorige bericht: "Volgens mij hebben alle citrusplanten nu net een afschuwelijke hekel aan kalk"
Denk eens aan de kalkrijke gronden van de citrus - kweekgebieden in Italië, Spanje, Marokko, Florida etc. Dan zouden die daar ook niet goed kunnen groeien.
Citrus heeft gewoon kalk nodig, net zoals de andere voedingselementen.
Belangrijk is een goed evenwicht. Is er dat evenwicht niet, dan vertellen je planten dat wel.
Zo zeg je dat er enorm veel ijzer in het putwater zit. Als de planten een lange tijd een tekort aan ijzer hebben gehad, zijn ze daar blij mee. MAAR: na verloop van tijd zal er genoeg ijzer aanwezig zijn. Citrusplanten hebben ook ijzer nodig, maar zijn zeker geen ijzervreters. Teveel daarvan zorgt voor een verlaging van de PH, waardoor het probleem de andere kant op schiet en de planten door een te lage PH het loodje leggen.
Alles met mate en in goede verhoudingen van wat citrusplanten nodig hebben is belangrijk.
Misschien is het wel een goede manier om afwisselend kraan- en putwater te geven. Maar dat kan ik vanaf hier niet beoordelen zolang je niet weet hoeveel er van elk element aanwezig is.
Groetjes, Ben.
Ben
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 20 jun 2010 15:18
11 bedankjes

Re: Schildluis in citrus

Berichtdoor Hitch op 22 sep 2013 20:36

Daar heb ik dan meteen een les uit geleerd. Ga dat maar best toepassen zoals jij voorstelt want het ijzergehalte is zeer groot en laat een roestlaagje na. :o
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Schildluis in citrus

Berichtdoor nicole.kookaburra op 18 nov 2013 14:17

Vorig jaar hebben de planten in de slaapkamer overwinterd tussen de 12 en 15 graden. Gevolg
veel bladverlies en schildluis en vlekken op de bladeren. Citroenboompje was helemaal kaal.
Langzaam zijn ze hersteld zonder spuiten en nu in november staat het appelsientje volop in bloei en onder een afdakje. Ik zou het terug binnen moeten halen maar ik heb eigenlijk buiten de te warme slaapkamer geen andere plaats.
Op het verzorgingsplaatje staat dat de plant tegen lichte vorst kan ???
Graag een advies.
nicole.kookaburra
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 18 nov 2013 13:52
0 bedankjes

Re: Schildluis in citrus

Berichtdoor Frankster op 18 nov 2013 14:39

Heb ook mn citroen eens paar nachten in tuinhuis laten staan bij lichte nachtvorst (en die kan er normaal al beter tegen) en die is er nooit meer bovenop gekomen. Zou denken dat overwintering bij12-15 gr met voldoende licht en verluchting wel moet werken-alleen moet je oppassen voor eventuele temperatuurschok als je hem nu plots binnenhaalt. Maar beter een levende weliswaar kale boom dan een dode boom lijkt mij...
Frankster
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 28 apr 2011 16:24
Woonplaats: Hove (Antwerpen)
1 bedankjes

Re: Schildluis in citrus

Berichtdoor Grad85 op 18 nov 2013 14:39

Dat kun je dus vergeten,zo rond de 0 graden voor een uurtje of zo kan nog net.
Heb je geen garage waar je de plant kunt stallen ,donker maakt niks uit als het maar vorstvrij is ,rond de 5 a 10 graden.
Gr Grad
Avatar gebruiker
Grad85
 
Berichten: 583
Geregistreerd: 01 jun 2009 22:32
21 bedankjes

Re: Schildluis in citrus

Berichtdoor ick op 18 nov 2013 20:15

Ik heb toch het vermoeden dat mijn citrus in de loop der jaren al wel eens wat graadjes nachtvorst heeft meegekregen. Daar heeft de plant nooit problemen van ondervonden. Maar better safe than sorry, je kunt het natuurlijk beter voorkomen.

groet, rick

p.s. ga 'm een dezer dagen dan toch maar vast binnen zetten nu ik deze berichten lees; ik wil m graag nog een aantal jaar houden... ;)
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten