cashewnoot

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Re: cashewnoot

Berichtdoor Exotengek op 02 maart 2013 15:39

Prachtig!
Gewoon met een ongebrande noot gedaan?
Hopen dat hij blijft leven.. schijnt geen gemakkelijke plant te zijn.

@GeL

Zou ik ook wat cashewnoten mogen hebben?
Of vraag ik dan een beetje te veel??
Als het kan zou dat fijn zijn!
Exotengek
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 23 sep 2012 17:50
Woonplaats: Utrecht - Overvecht / Eindhoven.
11 bedankjes

Re: cashewnoot

Berichtdoor margaretha op 02 maart 2013 17:30

GeL schreef:Hoi Margaretha,

Mooi!
Tips: direct in een diepe pot plaatsen (type palmpot). Cashews verdragen het overplanten slecht. In het begin geen volle zon, eens ze ouder zijn gaat dat beter. Niet onder de 10 graden laten komen, ik heb zo 5 eenjaarlingen verloren in oktober vorig jaar, op 1 nacht was het kwaad geschied. Cashews hebben niet veel voeding nodig, laat ze dus maar een beetje versterven. Je mag wat zand door de potgrond mengen.

Ik heb er 10 in de zaaibak liggen, die heb ik enkele weken geleden uit Canada (of all places) ontvangen. Na 2 weken nog geen beweging, ik wacht geduldig af. De vorige batch zaden was slecht, die kwamen van bij onszaden.nl waar ik voordien nochtans altijd supervers materiaal bekwam.

Op welke temperatuur heb je die van jou gezaaid, en hoe lang duurde het vooraleer ze opkwamen? Waar heb je de zaden vandaan?

Gr,
Michel

Ik heb een zaadje geplukt in indonesie.
Het seizoen was eigenlijk al over maar er hingen nog een paar vruchten aan de boom.
Het zaad heeft ongeveer een maand op de kast gelegen voordat het in de pot ging.
rond 5 december geplant . Aarde 3 min in de magnetron, en daarna gelijk de noot erin.
Pot in een lange plantenbak , met meerdere potjes met verschillende zaden.
Paar borrelglaasjes met water tussen de potjes . Afgedekt met magnetronfolie (heeft hele kleine gaatjes, mijn ervaring is dat er dan niet zo snel schimmel komt) op de verwarming.
Niet meer naar omkijken, zolang er water tegen het folie hangt.
Dus heeft het al met al zo'n drie maanden geduurd voor er resultaat was.
Ik had er helaas maar 1 meegenomen, maar de volgende keer zal ik er wat meer meenemen.
Kunnen de liefhebbers het zelf uitproberen.

Gr Margaretha
margaretha
 
Berichten: 236
Geregistreerd: 02 mei 2010 14:41
7 bedankjes

Re: cashewnoot

Berichtdoor margaretha op 18 apr 2013 21:58

Helaas de cashewnoot heeft het opgegeven.
Ik vermoed dat toch te veel water heb gegeven.
Maar met wat geluk krijg ik volgende week weer een nieuwe verse noot.
Ook de licuala grandis is op sterven na dood.
Ondertussen heb ik wel wat mangisteen aan de gang.
En (als ik me niet vergis, want de kleinkinderen hadden de etiketten er afgeplukt) een wilde perzik.
In die zelfde bak stonden ook potjes met palmzaden, maar deze ziet er niet uit als een palm.
zijn er nog mensen die mij tips kunnen geven hoe de mangistan te behandelen?
Bijlagen
NZ palm of wilde perzik.jpg
NZ palm of wilde perzik.jpg (114.1 KiB) 5662 keer bekeken
nz palm of wilde perzik bovenaf.jpg
nz palm of wilde perzik bovenaf.jpg (117.18 KiB) 5662 keer bekeken
mangisteen 18-4-2013.jpg
mangisteen 18-4-2013.jpg (77.4 KiB) 5662 keer bekeken
mangisteen boven de aarde.jpg
mangisteen boven de aarde.jpg (163.36 KiB) 5662 keer bekeken
margaretha
 
Berichten: 236
Geregistreerd: 02 mei 2010 14:41
7 bedankjes

Re: cashewnoot

Berichtdoor palmgek op 19 apr 2013 07:02

Bij ons vakantiehuisje heb ik er al enkele (ontkiemd en al ) tussen het gras gevonden. De buurvrouw heeft een grote Cajueiro boom. Vermoedelijk de vogels die ze laten vallen. Heb er eentje opgepot. Ben benieuwd hoe die eruit ziet als we eind dit jaar weer terug zijn.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: cashewnoot

Berichtdoor lemf op 20 jul 2013 12:43

Cashewzaden gebruiken voor het opgroeien van een boompje is mij tegengevallen. Het komt voor dat er na de kiembladeren geen kroon in zit en hij dus niet verder groeit.

In januari heb ik gelukt gehad en is er een cashewnoot bij mij opgekomen. Bijna 20cm hoog en groeit goed! Hij staat behoorlijk droog overigens, elke 2 weken een beetje voeding en eens per week water. De pot is zo'n 8cm in diameter en dus relatief klein.

Eerst de noot een dag weken in lauw water, daarna op de aarde in een pot leggen(stekaarde anders is het te zuur!) en een plastic boterhamzak er overheen. Dan komt er na een week fo 4 een pen uit en is het even spannend in de eerste periode of hij doorzet.
lemf
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 20 jul 2013 12:34
0 bedankjes

Re: cashewnoot

Berichtdoor Catharina op 27 feb 2014 13:40

Onlangs nam ik uit Indonesië een tiental cashewnoten mee, in de handbagage... Ze waren vers geplukt vanonder een jambu monyet. Het zaaien ga ik zeker proberen, maar moet de verwarming ook ' s nachts aan blijven?
Catharina
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 27 feb 2014 12:59
0 bedankjes

Re: cashewnoot

Berichtdoor GeL op 05 maart 2014 14:12

Heb er net terug 5 in de zaaibak liggen. Benieuwd of ik ze deze keer in leven kan houden.
Was ze vorig jaar buiten vergeten en na een paar nachten van minder dan +10C hebben ze het voor bekeken gehouden.

Beste is ze bij het zaaien constant warm te houden, 25~28C is OK, zeker niet te nat. Daarna nooit meer in het potje woelen, gevaarlijke noot!


Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: cashewnoot

Berichtdoor TheLizard op 05 maart 2014 17:48

Toen wij enkele jaren geleden in Gambia waren hebben we langs de weg gewoon van de vrucht gegeten (er was een gids bij die ze voor ons plukte). Rare smaak, zoet, zuur en je krijgt er een ontzettende droge bek van. Verder nergens last van gehad dus is dit echt zo erg?
TheLizard
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 13 dec 2012 13:42
6 bedankjes

Re: cashewnoot

Berichtdoor GeL op 05 maart 2014 18:34

TheLizard schreef:Toen wij enkele jaren geleden in Gambia waren hebben we langs de weg gewoon van de vrucht gegeten (er was een gids bij die ze voor ons plukte). Rare smaak, zoet, zuur en je krijgt er een ontzettende droge bek van. Verder nergens last van gehad dus is dit echt zo erg?


Dat is de Cashew appel, niet de noot! De noot groeit onderaan de appel als een soort appendix. Deze is omgeven door een zeer basisch zaadomhulsel (denk aan ammoniak ed.). Dit is meteen de reden waarom cashewnoten zo ontzettend duur zijn. Ze moeten ofwel worden bevroren om de noot uit het omhulsel te halen (de witte cashew). Of ze moeten boven het vuur worden geroosterd totdat al het basisch sap eruit vloeit vooraleer de noot kan worden gerecupereerd (de geroosterde cashew).

Als ze al een tijdje in potgrond liggen en je knijpt in het zaad dan kan er een straal van dat basisch spul uit spuiten want het zaadomhulsel is week geworden (ik spreek uit ervaring). Dit kan ernstige brandwonden opleveren en zelfs blindheid indien je het in je ogen krijgt. Ik kreeg het op mijn hand en dat was niet meteen prettig.

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: cashewnoot

Berichtdoor TheLizard op 06 maart 2014 10:18

ah nu je het zegt herinner ik het me inderdaad weer, er hing nog wat onder ja :D
TheLizard
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 13 dec 2012 13:42
6 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten