Welke palmpjes zijn dit?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Welke palmpjes zijn dit?

Berichtdoor Davy op 08 feb 2009 23:07

Hey,

Mijn zus heeft 2 palmpjes gekocht. Bij het ene zat een kaartje en zou een Roebelinii
moeten zijn (donker grijze pot). De andere(die in de blekere pot) had geen kaartje....

Kunnen jullie meteen ook wat verzorgingsadvies geven? Bv veel of weinig water, water in de schotel laten staan of net niet, mest of niet en zoja welke soort dan....Ik vond dat de wortels wat "bloot" lagen bij de Roebelinii, moet daar niet meer aarde bij??

Groetjes,

Davy
Bijlagen
foto1.jpg
foto1.jpg (268.24 KiB) 3386 keer bekeken
foto2.jpg
foto2.jpg (172.2 KiB) 3385 keer bekeken
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Welke palmpjes zijn dit?

Berichtdoor Christophe op 08 feb 2009 23:38

Hallo Davy,

De bovenste lijkt me een cycad te zijn, maar de welke precies weet ik niet. De blaadjes lijken me zo lang voor de meeste bekende: de cycas revoluta. Hoewel ...? Het is de meest courante, dus zal je hem het snelst tegenkomen ;)

De onderste is een Phoenix. Zitter er stekeltjes op de bladstelen?

Er mag inderdaad wat grond bij. Het zal niet makkelijk zijn om deze later te verpotten. :) Als het een stenen pot is zal je met de hamer erop moeten gaan :D

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Welke palmpjes zijn dit?

Berichtdoor Davy op 09 feb 2009 20:04

Ivm dat verpotten moet je je geen zorgn maken.. Het zijn plastiek potjes die in die stenen pot zitten :D Slim zusje hé en goed verstopt.....Die phoenix zou een roubelinii moeten zijn volgens het kaartje. Ik heb haar gevraagd of er stekeltjes zijn en ze zegt van niet....Oja kun je iets vertellen over verzorging? Vooral bemesting , water enz. Wanneer verpotten enz ;) Als je het zelfde weet over de cycas zeg maar... Is dat trouwens een palm dan een cycas??
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Welke palmpjes zijn dit?

Berichtdoor Christophe op 09 feb 2009 20:42

Inderdaad slim om plastic potjes in stenen potten te verbergen.

De Cycas revoluta is geen palmboom, maar een palmvaren. Dit is heel iets anders. De nederlandse naam is: Sagopalm. (maar het is dus geen palmboom ;) ) Hij gedijt goed in halfschaduw, of zon, en kan ook best wat vorst verdragen (-5C° dacht ik ...) hoewel ik mijn sagopalmpjes reeds bij de eerste vorst naar binnen haal. Ze overwinteren erg makkelijk, zelfs met weinig licht. Je hoeft ze ook niet veel water te geven (zowel in de winter als in de zomer)

In verband met de verzorging van de Phoenix is dit niet zo'n moeilijke palmboom. Gewone vloeibare meststoffen, of koemestkorrels (eventueel mengen met water) geven is prima hoor ;) In de winter ook binnen halen, want de roebelenii, is nog vorstgevoeliger dan de canariensis. Het is trouwens een dwergdadelpalm, en wordt ongeveer 3 meter hoog. Ik vind het best een prachtige, decoratieve palmboom.

Als er nog vragen zijn hoor ik ze graag :D

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Welke palmpjes zijn dit?

Berichtdoor Tropicalflora op 22 feb 2009 00:18

1 Cycas revoluta
2 Phoenix roubelinii

MVG Gert
Tropicalflora
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 01 feb 2009 01:51
Woonplaats: Oud Turnhout
0 bedankjes


Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten