welke trachycarpus ?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

welke trachycarpus ?

Berichtdoor junglegarden op 28 jul 2013 11:39

Een duidelijk andere groei dan mijn andere trachys met smaller blad en kruipende stam of toch een gewone fortunei?
Afbeelding
Bijlagen
myphoto.jpg
myphoto.jpg (125.23 KiB) 2551 keer bekeken
junglegarden

11 bedankjes

Re: welke trachycarpus ?

Berichtdoor Bizzz-R op 28 jul 2013 12:26

Het zal toch geen nanus zijn? :o
Bizzz-R

31 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 28 jul 2013 12:29

Is gewoon een fortunei hoor, eentje die nog wat kruipt.
Komt volgens mij doordat de stam in dikte aan het groeien is, en telkens aan dezelfde kant "openscheurt" waardoor de stam naar 1kant geduwd wordt, en de bladresten blijven aan de andere kant staan en verhinderen het doorscheuren aan die zijde.
Meestal komt het op de duur vanzelf goed wanneer de stam wat meer in hoogte gaat groeien.
Maar heel soms blijven ze kruipen en blijven achter op de rest. Wat daarvan de reden is weet ik (nog?) niet. Die van jou heeft dat m.i. gelukkig niet en zal straks wel normaal verder ontwikkelen.
groetjes
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Bizzz-R op 29 jul 2013 07:40

Hoi Sub,

Niet zozeer vanwege het kruipen dacht ik aan een T. nanus, maar meer vanwege het diep ingesneden blad.

De kans dat het een nanus is, is niet groot. Nog nooit zo'n groot exemplaar gezien. Meestal zaailingen met enkele blaadjes, maar uitsluiten kan ik het niet.

Het meest waarschijnlijk is T. fortunei. Misschien wat meer foto's van het blad en de bladstelen om beter te kunnen determineren?

Cheers, Ronald.

Sub T schreef:Is gewoon een fortunei hoor, eentje die nog wat kruipt.
Komt volgens mij doordat de stam in dikte aan het groeien is, en telkens aan dezelfde kant "openscheurt" waardoor de stam naar 1kant geduwd wordt, en de bladresten blijven aan de andere kant staan en verhinderen het doorscheuren aan die zijde.
Meestal komt het op de duur vanzelf goed wanneer de stam wat meer in hoogte gaat groeien.
Maar heel soms blijven ze kruipen en blijven achter op de rest. Wat daarvan de reden is weet ik (nog?) niet. Die van jou heeft dat m.i. gelukkig niet en zal straks wel normaal verder ontwikkelen.
groetjes
Bizzz-R

31 bedankjes

Berichtdoor junglegarden op 29 jul 2013 10:43

Een nanus is het denk ik niet, hij staat tegen een muur op een vrij droge plek ook nog eens te concurreren met andere planten wat misschien wat ieler blad geeft, ik kijk het nog een tijd aan en zie wel of het een fortunei is.

gr. Jaap
junglegarden

11 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 29 jul 2013 10:57

Ik heb hier ook twee scheefgroeiende exemplaren, maar die komen bij mij uit een zaaisel van gewoon fortunei. Bladvorm zegt nu ook nog niet zoveel, omdat daar nu eenmaal ook veel variatie in zit. En nu ze ouder worden (vijf jaar) is er een al recht op gaan groeien. Maar je kunt natuurlijk een genetische variatie te pakken hebben, afwachten dus maar.
Dennis_S

348 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie