zaadje gevonden en geplant maar welke?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

zaadje gevonden en geplant maar welke?

Berichtdoor marvin op 22 dec 2013 18:23

hallo iedereen, eerst zal ik mij even voorstellen.
ik ben marvin uit omgeving amsterdam.
ik ben afgelopen herfst vakantie een weekje op vakantie geweest op tenerife.
daar heb ik op het appartementen complex een paar zaden gevonden, helikopterzaden van ongeveer 5 cm groot (inclusief vleugel dus).
helaas heb ik daar niet gekeken van welke plant ze afkwamen.
2 zaden heb ik mee naar Nederland genomen en heb kwam ik enkele weken geleden weer tegen, waarna ik ze in een paar potjes met grond en wat perliet heb gezet.
ik heb ook reptielen dus daar een uv lampje van gepikt en af en toe wat water gegeven.
nu zijn het alle 2 toch aardige plantjes aan het worden en ben ik toch wel benieuwd wat voor planten het zijn.
dan kan ik mij sowieso even inlezen over het opgroeien van de plant en weet ik ook wat ik ongeveer kan verwachten.
hier wat fotos:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik hoop dat iemand van jullie mij kunnen helpen met het uitzoeken van de soort en tips in verzorging zijn natuurlijk ook welkom.

gr, marvin
marvin

0 bedankjes

Re: zaadje gevonden en geplant maar welke?

Berichtdoor draco op 22 dec 2013 19:14

Het is nog wat te vroeg voor een determinatie. Vermoedelijk betreft het een soort uit de grote familie der Vlinderbloemigen (Fabaceae, voorheen Leguminosae). Voor wat het geslacht betreft zijn mogelijke kandidaten Cassia, Tamarindus en Poinsettia.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor marvin op 22 dec 2013 19:23

oke super, enig idee hoe ik deze de komende tijd (tot ze groot genoeg zijn om te achterhalen wat het is) het beste kan verzorgen?

gr, marvin
marvin

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 23 dec 2013 01:45

De zaailingen zien er prima uit, dus met de verzorging is blijkbaar niets mis. Ik zou ze matig vochtig houden op een lichte standplaats en niet te koud, gelet op de plaats van herkomst waar het 's winters meestal niet kouder wordt dan 15 °C. Met de plantenspuit af en toe nevelen als de atmosfeer te droog is. Verpotten is voorlopig niet nodig en bemesten met een vloeibare oplossing kun je doen vanaf het voorjaar.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor marvin op 23 dec 2013 23:07

oke heel erg bedankt.
ik ga goed mn best doen en zal over een tijdje nog eens een fototje plaatsen als ze goed gegroeid zijn.
marvin

0 bedankjes

Berichtdoor Charles op 24 dec 2013 17:35

Groot (5cm) en gevleugeld zaad dat kan best een Tipuana tipu zijn; veel gebruikt als straatboom
Charles

0 bedankjes

Berichtdoor bush op 24 dec 2013 17:58

Hoi,

Ik sluit mij geheel aan bij Draco wat betreft de famlilie Fabaceae. Het geslacht cassia en pointsettia zijn inderdaad opties. Het geslacht tamarindus kan ik uitsluiten.
Vergeet overigens het geslacht senna niet. Van dit geslacht zijn diverse soorten in omloop.
mvg,
Thomas
bush

2 bedankjes

Berichtdoor alloo op 24 dec 2013 18:36

Charles schreef:Groot (5cm) en gevleugeld zaad dat kan best een Tipuana tipu zijn; veel gebruikt als straatboom

Ik denk het ook,ik heb ze gezaaid in 2012 en het zijn juist dezelfde zaailingen.

groetjes Fons
alloo

58 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 24 dec 2013 20:36

Volledig akkoord , Fons. Ik heb die ook gezaaid en als je googlet zie je duidelijke afbeeldingen van het zaad. Dit is Tipuana Tipu.
grtz
Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor marvin op 01 jan 2014 11:31

die zouden het ook heel erg goed kunnen zijn, de zaden lijken er sterk op en volgens mijn vriendin hebben we de bloemen ook op straat zien liggen.
erg bedankt.

gr,marvin
marvin

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie