Varens gered van comosthoop

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Varens gered van comosthoop

Berichtdoor goldfinger op 28 maart 2015 18:38

Deze varens lagen klaar op de composthoop!
Welke zijn dit? en zijn ze winterhard?
Bijlagen
DSCN2294.JPG
DSCN2294.JPG (209.6 KiB) 3803 keer bekeken
DSCN2295.JPG
DSCN2295.JPG (93.15 KiB) 3803 keer bekeken
DSCN2296.JPG
DSCN2296.JPG (210.21 KiB) 3803 keer bekeken
DSCN2297.JPG
DSCN2297.JPG (132.78 KiB) 3803 keer bekeken
goldfinger
 
Berichten: 237
Geregistreerd: 05 sep 2014 11:27
Woonplaats: Erpe-Mere
17 bedankjes

Re: Varens gered van comosthoop

Berichtdoor homer op 28 maart 2015 18:48

het zijn asplenium nidus niet winterhard alleen in huis! ze hebben zo te zien hebben ze al wat kou gehad !
homer
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 04 feb 2013 16:40
Woonplaats: rotterdam
24 bedankjes

Re: Varens gered van comosthoop

Berichtdoor goldfinger op 28 maart 2015 20:39

even gezocht ook... en , zouden 3 en 4 geen Asplenium scolopendrium zijn?
En is deze dan niet winterhard volgens enkele berichten??? Ik wil Homer zeker niet in twijfel trekken, maar heb graag zekerheid. ;)
goldfinger
 
Berichten: 237
Geregistreerd: 05 sep 2014 11:27
Woonplaats: Erpe-Mere
17 bedankjes

Re: Varens gered van comosthoop

Berichtdoor draco op 28 maart 2015 21:42

Asplenium nidus wordt in Nederland vrijwel niet aangeboden. Waarschijnlijk zijn dit Asplenium australasicum of Asplenium antiquum. Beide soorten afkomstig uit respectievelijk Australië en Zuidoost Azië (Japan) zijn meer koudetolerant maar niet winterhard (kamerplanten). Asplenium antiquum staat hier sinds enkele maanden in de koude kas met een minimumtemperatuur van ± 2 °C en lijkt dat goed aan te kunnen. Als deze exemplaren niet noemenswaardig aan vorst zijn blootgesteld, is er een redelijk kans dat ze het overleven. Het zijn epiphyten en deze nemen genoegen met een kleine container. Houdt deze varens vochtig maar niet kletsnat.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
686 bedankjes

Re: Varens gered van comosthoop

Berichtdoor homer op 28 maart 2015 23:00

sorry maar de A nidus is de enige die in grote getale gekweekt word (google het maar), zo leer je hem ook ! n het is zeker geen A scolopendrium daar voor is het te veel een nestvaren! maar als iemand een andere mening heeft ?
homer
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 04 feb 2013 16:40
Woonplaats: rotterdam
24 bedankjes

Re: Varens gered van comosthoop

Berichtdoor draco op 29 maart 2015 01:54

homer schreef:sorry maar de A nidus is de enige die in grote getale gekweekt word (google het maar), zo leer je hem ook ! n het is zeker geen A scolopendrium daar voor is het te veel een nestvaren! maar als iemand een andere mening heeft ?


Homer, Google moet je niet klakkeloos geloven, je kunt daar elk gewenst antwoord vinden. Het hangt af van de vraag die je stelt.

https://www.google.nl/search?client=saf ... -Ab__YCoBw

Fernman was enige tijd geleden op zoek naar Asplenium nidus die blijkbaar zeer moeilijk te vinden is. De discussie hierover is helaas niet terug te vinden omdat deze bij 'gezocht' werd gevoerd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
686 bedankjes

Re: Varens gered van comosthoop

Berichtdoor Gouden HandPalm op 29 maart 2015 08:28

Ja, wat doorgaans als a. nidus wordt verkocht blijkt een ander soort Asplenium te zijn. Vandaar de verwarring op Google.

Mario (Fernman) heeft toen zeer vakkundig met tekeningen van eigen hand laten zien wat het verschil is met de echte A. nidus, die nogal zeldzaam schijnt te zijn en waar hij op zoek naar was.

Ik ben geen varenkenner, maar dat herinner ik me nog van dat topic.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Varens gered van comosthoop

Berichtdoor homer op 29 maart 2015 09:19

Omdat zal dan wel ,maar waar het om gaat is dat goldfinger varens heeft gevonden en daar info over wil hebben, en dan mogen ze wel geen nidus heten maar zo staan ze wel bekent en daar vind je ook de meeste info over. namen veranderen constant dat kan de gemiddelde planten liefhebber niet meer bij houden!
homer
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 04 feb 2013 16:40
Woonplaats: rotterdam
24 bedankjes

Re: Varens gered van comosthoop

Berichtdoor fernman op 29 maart 2015 09:29

Leuk dat je deze varens gevonden hebt Goldfinger!
Het gaat hier over drie cultivars van asplenium australasicum die tegenwoordig veel in de tuincentra
worden aangeboden.
Ze zijn inderdaad een beetje door de kou geraakt maar de nieuwe veren zullen weer volledig ok zijn.
En zoals Draco en Gouden handpalm al zeiden geen nidus, als dit een nidus was en buiten gelegen had vond je enkel nog pulp!
Het verhaal van nidus is de wereld ingegaan toen enkele botanici australasicum als synoniem van nidus
bestempelden. Later is dit recht gezet maar de naam nidus blijft ondertussen veel gebruikt voor Australasicum.
Wat betreft internet; als je iets opzoekt en dan ook info vind chec dit niet één maar drie maal want op internet staat veel bruikbare info maar nog meer onzin. Zelfs in plantenboeken moet je nagaan of alles wel klopt, ook hier kunnen fouten in staan of dat het verouderd is.
Maar boeken blijven de beste naslagwerken.
Had eerder al gedacht om een topic te starten over plantenboeken, dus heel binnenkort verwacht!
Nu terug naar de foto's van de tekeningen die ik nog had bewaard:
Bijlagen
IMG_0516 - kopie - kopie.JPG
HIER ZIET U WAAR HET BLAD IS DOORGESNEDEN !
IMG_0516 - kopie - kopie.JPG (96.53 KiB) 3725 keer bekeken
IMG_0517.JPG
A: ASPLENIUM NIDUS, B: ASPLENIUM AUSTRALASICUM, C: ASPLENIUM ANTIQUUM
IMG_0517.JPG (107.84 KiB) 3725 keer bekeken
fernman
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 02 nov 2012 13:09
Woonplaats: Kempen-Belgie
34 bedankjes

Re: Varens gered van comosthoop

Berichtdoor draco op 29 maart 2015 16:28

Het wachten is nu op de bevrijdende conclusies van Goldfinger. :o Ik heb bij mijn Asplenium sp. een blad geofferd en constateer op basis van de nerfdoorsnede dat ik Asplenium antiquum 'Victoria' bezit. Ik zal bij komende bezoeken aan tuincentra gewapend met een schaar de aanwezige Asplenium ook eens aan een studie onderwerpen.

Mario wat zijn jouw ideeën over een topic boeken. Ik heb 5 m plantenboeken in de kast staan :mrgreen:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
686 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten