draco schreef:Ik ben lid geweest lid van de varenvereniging Wilfried. Er was een levendige ruilhandel van stekjes. Bijgevolg staan hier veel tuinvarens maar ik heb verzuimd er naambordjes bij te zetten. Van de Adiantums heeft alleen venustum de tijd doorstaan. Die is onverwoestbaar maar leidt hier een marginaal bestaan. Op een betere standplaats is het een prima bodembedekker. Andere winterharde soorten zijn aleuticum en pedatum. Adiantum tenerum is niet winterhard maar zou je in de winter van een mulchlaag kunnen voorzien. Andere soorten om uit te proberen, zijn capillis-venerus en hispidulum.
Han toch..ik zou bijna denken dat je brabants bloed hebt...dat is namenlijk het enige volk dat mij zo openlijk durft uit te schelden!! maar ik zal het je niet kwalijk nemen en verder gaan met waar het over ging..

Brabanders noemen mij steevast Wilfried...bovensloters daarentegen noemen mij bij juiste naam ..maar dat is ach "Whats in a name" toch..
De A. c. -venerus die groeit hier in de watermijn op de muren als het luik geopend is...de venustum had ik destijds in Breda als bodembedekker..ik ga niks proberen op het gebied van varens(we hebben er inmiddels meer dan ooit ....ik als geen fan(van de meeste groene planten) heb er ik weet niet hoeveel al aangeplant zelfs wildroof heb ik al gedaan-- en de varens uit Breda (onder druk van mijn vrouw) meegenomen..).uiteraard staan die buiten uitgeplant onder de Rhododendon struiken en niet binnenshuis..daar mag een adiantum in de indoor jungle later als we ooit uit de verbouwing zijn....