Trachycarpus takil saga

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Trachycarpus takil saga

Berichtdoor johny op 08 nov 2023 19:17

Vind het zeer verwarrend hoe men hierover uit komt
Wat ik weet de allereerste poging die te vinden gaf zaden van een T fortunei variant werd later T naini tal genoemd.
Dan bij verdere pogingen uit gebied Kumaon verscheen T kumaon gevonden tientallen km van de zogezegde echte T takil de uit Kalamuni zou komen.
Dan is er nog de T ukhurulensis uit manipur.
De T takil kumaon genoemd = niet T kumaon echter hebben beide een kruipende stom jong zijnde zo ook T uhurulensis dacht ik.
Veel palmen soorten uit een gebied met verwarring ook over de kenmerken valt er wat te zeggen.
Verbeter mij als er iet fout is.
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Trachycarpus takil saga

Berichtdoor PeterHoofddorp op 10 nov 2023 00:19

De T. ukhrulensis (manipur) is bijna de enige die echt herkenbaar is, en in mijn opinie ook de mooiste. Lang kruipend en aanvankelijk scheef groeiend vaak, Mooie groene bovenkant bladeren, met een echt witte onderkant, vaak nog mooier dan T. princeps.
T. fortunei met alle sub vormen, nainital, takil, nova, princeps new form, en vast nog meerdere lijken allemaal zó op elkaar.
Maar sommige blijken, vooral bij iets ouder worden na aantal jaren, toch echt wel erg mooie exemplaren te zijn! Wat het uiteindelijk ook moge zijn!
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Re: Trachycarpus takil saga

Berichtdoor johny op 10 nov 2023 00:45

@ Peter als je een T. ukhrulensis (manipur) hebt kan je dan hier een foto plaatsen om een idee te hebben ?
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Trachycarpus takil saga

Berichtdoor PeterHoofddorp op 12 nov 2023 00:49

Zal een paar goede foto's nemen
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes


Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten