Naam van palm ?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Naam van palm ?

Berichtdoor ingelje op 12 okt 2008 18:42

Hoi,

Kan er iemand mij helpen? :P
Ik ben opzoek naar een naam van een palmboom die eetbare kokosnoten heeft als vruchten. (zoals die dat je kan kopen in de winkel) :roll:
En hoe warm moet die hebben?
Waarschijnlijk is hij niet winterhard maar wie weet. :D

mvg Ingelje
ingelje
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 sep 2008 19:13
Woonplaats: West-Vlaanderen
0 bedankjes

Re: Naam van palm ?

Berichtdoor Christophe op 12 okt 2008 22:31

Hallo Ingeltje,

Ze zijn inderdaad niet winterhard, doch erg mooie planten voor op het terras (in de zomer) , veranda, of woonkamer. De Cocos zelf is eigenlijk het zaad (één van de grootste palmboomzaden ter wereld) van de palmboom zelf. Je ziet mooi de plant uit de Cocos zelf groeien.

De correcte naam is de Cocos Nucifera. Hij wordt tot 30 meter hoog, dus je zal een gat in je plafond moeten maken als je hem in de woonkamer wil zetten :D

Ik heb een leuke website gevonden waar je maar eens op moet kijken: http://www.cocospalm.nl/info.html Ik denk dat ik wel een keertje op de kwekerij langs ga. Het ziet er echt fantastisch uit!

Ik schrijf er binnenkort zeker een artikel over op Palmvrienden Wiki!

Groetjes,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Naam van palm ?

Berichtdoor ingelje op 13 okt 2008 20:19

Bedankt, :D

weet je ook hoe koud hij min. mag hebben?
En hoe rap of traag hij groeit?

mvg Ingelje
ingelje
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 sep 2008 19:13
Woonplaats: West-Vlaanderen
0 bedankjes

Re: Naam van palm ?

Berichtdoor Christophe op 13 okt 2008 23:10

Hallo Ingeltje,

Het is in de eerste plaats een moeilijke maar niet onmogelijke palm om te houden. Ze hebben namelijk een hoge luchtvochtigheid nodig, én een hoge temperatuur. De minimumtemperatuur weet ik niet precies, maar vermits het om een tropische palm gaat zou ik zeker niet onder de 12C° gaan. Regelmatig nevelen met water is ook aangeraden.

Je ziet ze soms spotgoedkoop staan, omdat het bij vele mensen een éénjarige palmboom is. De Cocos Nucifera door alle vier de seizoenen leiden is niet makkelijk, maar daarom wil ik er net ook eentje :)

In zijn natuurlijke habitat groeit hij erg snel!

Veel succes mocht je een plantje aankopen.
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Naam van palm ?

Berichtdoor ingelje op 14 okt 2008 20:34

Bedankt :D

ik zou zeer graag het eens proberen.Het is eens een uitdaging. ;)
Als ik juist denk dan wil je het ook eens proberen dus wens ik je ook veel succes! :D

mvg Ingelje
ingelje
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 sep 2008 19:13
Woonplaats: West-Vlaanderen
0 bedankjes

Re: Naam van palm ?

Berichtdoor Toon op 15 okt 2008 22:39

hallo,

wat ik wel zou aanraden is om zo'n palm (en dat is voor bijna alle planten zo) dat je deze niet koopt bij een gowone doe het zelver. het is zo dat de planten daar veel goedkoper zijn maar ook slechter zijn. dit is niet voor alle planten en alle bedoelingen zo maar op school zeggen ze wel dat je ze daar beter niet koopt. enkele voorbeelden: je kan er soms bolboompjes kopen voor spotprijzen. het probleem bij zo'n boompjes is dat deze of een veel te lage hoogte zijn geënt. een boomkweker ent de boomen normaal op 2 meter of 2.20 meter. zo kan je makkelijk onder de bomen doorwandelen en heb je geen last van de takken en zo. bij de doe het zelvers kopen ze de bomen aan die geënt zijn op een hoogte van 1.60 of 1.80 meter. de planten hebben minder lang moeten groeien en je hebt de bomen ook beter kunnen enten omdat je er makkelijk aan kan. dit doet veel in de prijs maar je gaat er achteraf veel meer last van hebben van takken die te laag hangen en waar je steeds met je hoofd tegen botst. soms staan er ook te veel of te weinig enten op, normaal zet men er 3 enten op de onderstam maar het kan wel eens zijn dat het er 2 of 4 zijn. men wil zeker zijn dat alles lukt en daardoor zet men er 4 op maar als er veel uitval is kan men er ook 2 hebben en dan ga je oftewel een te kleine kant hebben of takken die te hard concureren met elkaar. deze planten zijn niet altijd beter of slechter het hangt er alleen vanaf wat je er mee wil doen.
als je daar een palm koopt kan het zijn dat deze uit verre landen komen waar het altijd warm is maar waar ze wel goedkoper zijn en als ze naar hier komen in de huiskamer is de temperatuur niet goed en de luchtvochtigheid ook niet. zo heb ik al over bonsai gehoort van mensen die er veel mee bezig zijn dat ze hun bonsai mat moeite enkele maanden kunnen houden omdat deze uit china komen en het daar een heel ander klimaat is. daardoor kan je de planten best bij een professioneel tuincentrum kopen voor iets meer geld maar mag je wel bijna zeker zijn dat de planten het overleven. als je de plant maar enkele maanden wil hebben is de doe doehetzelver een zeer geschikte koopplaats. (de doehetzelvers zijn: briko, gamma,...)

groetjes
Toon
Laatst bijgewerkt door Toon op 18 dec 2008 20:59, in totaal 1 keer bewerkt.
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Naam van palm ?

Berichtdoor ingelje op 17 okt 2008 20:31

Dag Toon,

ik heb ondertussen al één gekocht bij AVEVE.
Hij heeft me iets van 8 euro gekost en hij staat hier mooi in de living. ;)
In goede conditie. :D

mvg Ingelje
ingelje
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 sep 2008 19:13
Woonplaats: West-Vlaanderen
0 bedankjes

Re: Naam van palm ?

Berichtdoor Toon op 20 okt 2008 17:56

hihi :D
des te beter zou ik zeggen. normaal is dat wel een goede plaats om de palm te kopen.

groetjes
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes


Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten