Welke plant is dit?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Welke plant is dit?

Berichtdoor Christophe op 13 dec 2008 18:53

Hallo,

Deze zomer heb ik van iemand een zaailing gekregen, maar ik ben de naam vergeten :(

Ik kwam een fotootje tegen op internet van deze plant
Afbeelding

Kan iemand me helpen bij de identificatie van deze plant. Hij is vrij bekend hoor. Ik heb hem nog al zien staan.

Alvast bedankt! ;)

Groetjes,
Christophe

PS:Foto is van http://www.exloogarden.nl
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Welke plant is dit?

Berichtdoor paul op 14 dec 2008 11:40

Hallo Christophe,
op het eerste zicht lijkt het mij op een Acacia-soort( +/- 1300 soorten), maar normaal groeien de bloemetjes in trossen. Dus twijfel ik. Ik voeg een foto bij van een zaailing van Acacia dealbata die ik dit voorjaar gezaaid heb.
Afbeelding
Groeten,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Welke plant is dit?

Berichtdoor Christophe op 14 dec 2008 12:29

Hallo Paul,

Dank voor je reactie.

Ik heb van mijn zaailing geen foto omdat alle blaadjes ervan zijn gevallen (welja, bruin geworden) Dit ging samen met de winter, dus ik vermoed dat ze hun bladeren gewoon verliezen in de winter, maar ik zag dat het potje ook erg droog stond, dus misschien is het van de droogte ...

Zijn ze normaal bladhouden?

Ik heb het alvast water gegeven en binnen gezet. De stam ziet nog mooi groen, dus het zal wel weeer goed komen :)

Als er bloemen aan zullen komen, zullen we beter kunnen zien welke soort (van de 1300 soorten ;) ) het is.

Weet je of de Acacia doorgaans winterhard is? Ik heb eens een soortgelijke boom in de tuin zien staan, dus ik vermoed van wel.

Ze groeien blijbaar wel snel, als je de plant op jouw foto vorig jaar pas gezaaid hebt.

Ik heb tevens gemerkt dat de blaadjes s'nachts sluiten. Erg mooi om te zien eigenlijk. Laat je (weeral) verwonderd staan over de mooie natuur. :D

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Welke plant is dit?

Berichtdoor paul op 14 dec 2008 13:15

Hallo,
Acacia dealbata zou de meest winterharde zijn. Ik heb die gezaaid in april dit jaar, en één exemplaar is reeds 1,5m boven de pot! Dus snelle groeiers zijn het alleszins. Ik had wel maar 2 kiemers van +/- 12 zaadjes. Inderdaad, de blaadjes sluiten zich als het donker wordt. Mijn exemplaren, één in de veranda bij gewone kamertemperatuur, en één in een koude serre bij minimale temperatuur van 4°C, groeien nog altijd door.
Een hele mooie (zie foto) die ik terzelfdertijd gezaaid heb, is de Acacia cultriformis. Daar heb ik vier plantjes van.
foto van 18 juni
Afbeelding
Groeten,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Welke plant is dit?

Berichtdoor Christophe op 14 dec 2008 13:34

Hallo Paul,

1,5 meter boven de pot na enkele maanden groeien is wel een hele snelle groeier! :D

Ze zijn dus groenblijvend. Dan zullen de blaadjes van mijn plantje verdord zijn door te weinig water. Het kan dan ook erg warm worden in een serre, en dan gaat het snel.

Nuja, het stammetje ziet nog mooi groen, dus hij komt er wel door.

In de lente of de zomer maak ik een fotootje. (hij wordt nu niet graag gefotografeerd omdat hij er niet op zijn best uitziet :D )

Alvast bedankt voor de goede info!
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Welke plant is dit?

Berichtdoor paul op 15 dec 2008 09:10

Hallo Christophe,
de naam is inderdaad niet juist; het is hoogstwaarschijnlijk Leucaena leucocephala, of witkopmimosa genoemd. Toevallig tegengekomen op een Duits forum. We zaten alleszins in de buurt maar deze is toch minder bekend hier. Zie
http://www.exoten-forum.de/vb/showthread.php?t=21566
Groeten,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Welke plant is dit?

Berichtdoor Christophe op 15 dec 2008 12:36

Dat lijkt de juiste te zijn ;)

Ook de vorming van de takken lijkt erg sterk op mijn zaailing (ongeveer 20 cm hoogte)

Alvast bedankt! Ik zoek er nog wat info over op het net.

Groetjes,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Welke plant is dit?

Berichtdoor Christophe op 19 dec 2008 02:07

Nog een foto van de plant, maar dan als zaailng(en)
http://www.exloogarden.nl/IMGP3304.JPG
Bron foto: http://www.exloogarden.nl
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Welke plant is dit?

Berichtdoor paul op 19 dec 2008 11:07

Hallo Christophe,
zien er prima uit. Zijn ze allemaal voor eigen gebruik?
Groeten,
Paul
paul
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 23 okt 2008 22:07
28 bedankjes

Re: Welke plant is dit?

Berichtdoor Christophe op 19 dec 2008 13:25

Ik heb de foto gevonden op http://www.exloogarden.nl Ik zal het er even bijzetten ;)

Zelf heb ik enkel palmzaailingen en musa zaailingen staan. Mocht ik wat meer plaats hebben zou ik met plezier testen met nieuwe tropische soorten, maar eerst zou ik aan de palmvarens willen beginnen. Zoals de dioon edule var.rio verde, die ik zeker ook zelf zal zaaien.
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes


Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten