Om deze donkere dagen wat op te fleuren een fotoserie van Fort den Haak uit 2012. Ondanks de kortstondige, maar stevige, winter stond het er toen nog aardig bij. Althans, op de bekende schadegevallen na. Ik moet zeggen dat met name de yucca's, agaven, cycassen en de Washingtonia er prima bijstonden. Helaas dit jaar vergeten langs te gaan...
Op aanvraag ook wat mindere foto's van schadegevallen. Maar ik wilde het in deze donkere tijden wat vrolijk houden.
Dit jaar weer een bezoek gebracht aan de tuin. Het staat er beter bij dan in 2012, maar nog steeds staan er enkele (half)dode palmen. Leuk is dat de Brahea armata goed herstellende is, dat de grote Butia nog steeds leeft (enkele sprietjes...), de winterschade bij de Chamaeropsen bijna verdwenen is en de Washingtonia nu toch al zo'n 1,5 meter stam heeft. Minpuntje is dat er enigszins sprake is van achterstallig onderhoud.
Leuk om weer eens nieuwe foto's van deze tuin te zien! Dank! De tuin ziet er -op een aantal plekken- beter uit dan ik had verwacht. Ik ben er 2 jaar geleden geweest in mei en toen ben ik best geschrokken toen ik alle 'sterfgevallen' van de winter ervoor zag... Nu zijn sommige palmen toch weer opgekrabbeld.
Even dit topic ophoog schoppen. Ik ben hier gisteren nog langs geweest en heb wat gefilmd. Tuin stond er aardig bij, erg droog, dat wel... Volgens de eigenaar hebben een aantal palmen en een kurkeik een paar jaar geleden, door extreem weer, een tijdje in het zoute water gestaan en zijn daardoor zwaar aangetast of compleet verloren gegaan. De mimosa's en eucalyptussen (vrij recent aangeplant) doen het echter wel uitstekend! Blijft een leuke tuin om jaarlijks te bezoeken, wij hebben het gecombineerd met een bezoekje aan het nabij gelegen strand
Dank voor deze update! Leuk om te zien hoe het evolueert. Ik vind het op veel plekken toch wel een enigszins trieste aanblik hebben, het laat duidelijk zien wat er zonder bescherming (?) overleeft in het mildste stukje NL, maar veel planten zien er niet heel gelukkig uit... Hoewel sommige planten het verbazingwekkend goed doen, zoals de Pinus pinea, die zien er allemaal goed uit!