door draco op 24 jun 2026 13:21
Het is nog steeds de vertrouwde groene weelde Eduard. Hoe houd je het zo lang vol?
Bloeit daar nu ook een boerenjasmijn (Phyladelphus coronarius)? Ik heb een jonge struik en moet bedenken hoe ik die het beste kan fatsoeneren en wanneer? Ik heb de keuze gemaakt om de verzameling kuipplanten sterk terug te brengen. Buiten heb ik nog in kuip Chamaedorea hooperiana, Chamaerops Cerifera en Phoenix roebelenii. Binnenshuis staan niet-alledaagse kamerpalmen (Chrysolidocarpus leptocheilos, Ravenea glauca en Syagrus weddelliana). Mijn focus buiten is de inmiddels volwassen tuin onderhouden. Dat houdt voornamelijk in snoeien of het rooien van bomen die teveel licht wegnemen. Dat laat ik zonodig een hovenier doen. Met daarnaast als speciale liefhebberij bijzondere varensoorten in potten met name Blechnums.
Groet,
Han
p.s. Exoten inpakken was nooit mijn ding. Door de snelle klimaatverandering is dat steeds minder nodig.
Rhapidophylum hystrix staat hiet al jaren in de tuin maar ook Chamaedorea glauca sinds 2024. Er staat een kleine Chamaerops in de tuin. De ruim 40 jaar oude Cerifera wil ik dat niet aandoen vanwege het risico op speerrot.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"