Op verzoek van Eduard een poging gedaan om wat overzichtsfoto's te maken hetgeen niet echt lukt.
Allereerst wat info: onze tuin is bijna een rechthoek van ongeveer een 30 meter lang (kan iets meer zijn). Deze is aansluitend een betonnen binnenplaats welke eigenlijk naast ons huis ligt. Het is een zweifamilienhouse, dat betekend dat er eigenlijk 2 huizen zijn. Aan de overkant van ons huis (met de binnenplaats ertussenin) ligt nog een huis, een toekomstige bed & breakfast (als mijn man het eens opknapt

). Er zijn in de loop der jaren 3 hoogstam kersenbomen, een grote appelboom en een perenboom omgezaagd maar nog staan er veel fruitbomen in (naast andere bomen).
Achter het laatste schuurtje van ons huis begint de tuin met nog een stuk binnenplaats ernaast, hier ligt een klein vijvertje en een moeras in:

Als ik een kwart slag draai (ik sta nog steeds op de binnenplaats) zie ik de 1e fruitboom, een joekel van een appelboom die eigenlijk eens gesnoeid zou moeten worden. Voor de appelboom ligt de 2e vijver.

De zakken die in de boom hangen zijn een poging de vele spreeuwen er zoveel mogelijk uit te houden, die vernielen alles en zorgen ervoor dat we totaal geen fruit van de bomen kunnen halen.
Als ik me dan helemaal omdraai naar het huis toe zie ik de binnenplaats met links nog een stuk van ons huis, rechtdoor een slaapkamer met daaronder de poort en rechts het 2e huis wat overigens aan huis nr. 3 is gebouwd welke niet van ons is. Hier staan de meeste palmen en mediteranen in pot en daarnaast wachten hier nog een perzikboompje en een Japanse perenboom op een plekje in de volle grond.

Als ik dan de tuin inloop en een foto maak half langs de appelboom door zie ik het volgende:

Aan de rechterkant de meidoornhaag die meer bomenhaag is dan een recht afgesneden haag. Er staan 2 pruimenbomen (een blauwe bakpruim en een mirabellenboom) er tegenaan dan bijna in het midden nog een smal boompje en dat is de Japanse pruimenboom welke ik uit de meidoornhaag heb weggehakt 2 jaar geleden en goed is aangeslagen.
Even een sprong naar links, achter het 2e huis zeg maar. Hier bevindt zich een joekel van een blauwe sering en het pad naar de kippenrennen en halverwege het tuintje van m'n dochtertje en verder heeeeeel veel onkruid (schaam, schaam)

Als we dan toch bij de afdeling 'rommel' zijn aangekomen maak ik op dezelfde hoogte een grote sprong naar rechts, achter de 'aangelegde' tuin hier ben ik nog altijd niet aan toegekomen. Dit is het pad naar de trampoline, schommel en ergens tussen het gras staat nog een glijbaan en een speelhuisje.

met het kleine appelboompje ervoor

Achter de trampoline staat nog een perenboom, gele frambozen en nog wat ander spul.
Als ik dan weer een kwartslag draai zie ik nog het achterste stukje tuin waar ik nog druk doende ben de vaste planten te ontdoen van hun vijanden. Het is lastig te zien doordat de meidoorn te wild is geworden maar hier zie je ook de 3 pruimenbomen.

Ik ben even een aantal meter teruggelopen, deze tuin heb ik ongeveer 3,5 jaar geleden gemaakt tot de brem en het stuk van de foto hiervoor is achter de brem. Hou de paarsbloeiende stuik even in gedachte voor de volgende foto.

een klein stukje gedraaid

Vervolgens heb ik me weer richting huis gedraaid, dit is de grote appelboom van de andere kant.

Dan ga ik het pad door de tuin op, naar het stuk waar ik 5,5 jaar geleden aan begonnen ben. In dit stuk ligt tevens het 2e moeras wat ik er onlangs ingelegd heb. Ik heb nl wat vijver en moerasplanten opgehaald van marktplaats en m'n 1e moeras is nu overvol en kan ik gaan uitdunnen en overplanten naar het nieuwe moeras.

Ik draai me nog even om naar de kippenrennen en de grote sering

en nog een keer richting pruimenbomen

Om vervolgens mijn weg te vervolgen naar mijn meest favoriete stukje waar het onkruid me niet meer tot last is omdat dit natuurlijk ook het langste ligt. Het enige wat ik hier doe is de planten die te groot worden scheuren, delen of verplaatsen.