tuin van Esther

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: tuin van Esther

Berichtdoor PureVision op 12 jul 2013 10:03

Thanks, dan weet ik toch al iets meer hierover :)
PureVision

16 bedankjes

Berichtdoor Esther op 15 jul 2013 21:05

Op verzoek van Eduard een poging gedaan om wat overzichtsfoto's te maken hetgeen niet echt lukt.

Allereerst wat info: onze tuin is bijna een rechthoek van ongeveer een 30 meter lang (kan iets meer zijn). Deze is aansluitend een betonnen binnenplaats welke eigenlijk naast ons huis ligt. Het is een zweifamilienhouse, dat betekend dat er eigenlijk 2 huizen zijn. Aan de overkant van ons huis (met de binnenplaats ertussenin) ligt nog een huis, een toekomstige bed & breakfast (als mijn man het eens opknapt :roll: ). Er zijn in de loop der jaren 3 hoogstam kersenbomen, een grote appelboom en een perenboom omgezaagd maar nog staan er veel fruitbomen in (naast andere bomen).

Achter het laatste schuurtje van ons huis begint de tuin met nog een stuk binnenplaats ernaast, hier ligt een klein vijvertje en een moeras in:

Afbeelding

Als ik een kwart slag draai (ik sta nog steeds op de binnenplaats) zie ik de 1e fruitboom, een joekel van een appelboom die eigenlijk eens gesnoeid zou moeten worden. Voor de appelboom ligt de 2e vijver.

Afbeelding
De zakken die in de boom hangen zijn een poging de vele spreeuwen er zoveel mogelijk uit te houden, die vernielen alles en zorgen ervoor dat we totaal geen fruit van de bomen kunnen halen.

Als ik me dan helemaal omdraai naar het huis toe zie ik de binnenplaats met links nog een stuk van ons huis, rechtdoor een slaapkamer met daaronder de poort en rechts het 2e huis wat overigens aan huis nr. 3 is gebouwd welke niet van ons is. Hier staan de meeste palmen en mediteranen in pot en daarnaast wachten hier nog een perzikboompje en een Japanse perenboom op een plekje in de volle grond.
Afbeelding

Als ik dan de tuin inloop en een foto maak half langs de appelboom door zie ik het volgende:

Afbeelding
Aan de rechterkant de meidoornhaag die meer bomenhaag is dan een recht afgesneden haag. Er staan 2 pruimenbomen (een blauwe bakpruim en een mirabellenboom) er tegenaan dan bijna in het midden nog een smal boompje en dat is de Japanse pruimenboom welke ik uit de meidoornhaag heb weggehakt 2 jaar geleden en goed is aangeslagen.

Even een sprong naar links, achter het 2e huis zeg maar. Hier bevindt zich een joekel van een blauwe sering en het pad naar de kippenrennen en halverwege het tuintje van m'n dochtertje en verder heeeeeel veel onkruid (schaam, schaam)
Afbeelding

Als we dan toch bij de afdeling 'rommel' zijn aangekomen maak ik op dezelfde hoogte een grote sprong naar rechts, achter de 'aangelegde' tuin hier ben ik nog altijd niet aan toegekomen. Dit is het pad naar de trampoline, schommel en ergens tussen het gras staat nog een glijbaan en een speelhuisje.
Afbeelding

met het kleine appelboompje ervoor
Afbeelding
Achter de trampoline staat nog een perenboom, gele frambozen en nog wat ander spul.

Als ik dan weer een kwartslag draai zie ik nog het achterste stukje tuin waar ik nog druk doende ben de vaste planten te ontdoen van hun vijanden. Het is lastig te zien doordat de meidoorn te wild is geworden maar hier zie je ook de 3 pruimenbomen.
Afbeelding

Ik ben even een aantal meter teruggelopen, deze tuin heb ik ongeveer 3,5 jaar geleden gemaakt tot de brem en het stuk van de foto hiervoor is achter de brem. Hou de paarsbloeiende stuik even in gedachte voor de volgende foto.
Afbeelding

een klein stukje gedraaid
Afbeelding

Vervolgens heb ik me weer richting huis gedraaid, dit is de grote appelboom van de andere kant.
Afbeelding

Dan ga ik het pad door de tuin op, naar het stuk waar ik 5,5 jaar geleden aan begonnen ben. In dit stuk ligt tevens het 2e moeras wat ik er onlangs ingelegd heb. Ik heb nl wat vijver en moerasplanten opgehaald van marktplaats en m'n 1e moeras is nu overvol en kan ik gaan uitdunnen en overplanten naar het nieuwe moeras.

Afbeelding

Ik draai me nog even om naar de kippenrennen en de grote sering
Afbeelding

en nog een keer richting pruimenbomen
Afbeelding

Om vervolgens mijn weg te vervolgen naar mijn meest favoriete stukje waar het onkruid me niet meer tot last is omdat dit natuurlijk ook het langste ligt. Het enige wat ik hier doe is de planten die te groot worden scheuren, delen of verplaatsen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor Esther op 15 jul 2013 21:18

Nog even ter vergelijking als het te zien is op het kleine fotootje, in medio november 2007 was het onkruid afgevroren en was net de grote vijver er in gelegd. Je ziet links een draadhek dit is de scheiding tussen de tuin achter het huis/binnenplaats en de tuin achter het 2e huis. De kippenrennen waren er nog niet. Het mooie huis op de achtergrond zijn onze achterburen die nagenoeg geen tuin hebben, als je goed kijkt zie je een bruin strookje van hun heg. Helemaal links achterin zie je een stuk van een rood gebouwtje dat is het huidige binnenverblijf van een aantal kippen.

Je ziet hier tevens de grote appelboom staan en in een rechte lijn daarachter staan 2 kersenbomen, nog een appel en 2 perenbomen.
Afbeelding

Hier nog een kwart slag gedraaid een paar maanden later, waar het binnenverblijf van de kippen wat beter is te zien, dit is het stuk achter het 2e huis.

Afbeelding

Hier stonden de 3 kersenbomen er ook nog in en verder natuurlijk de pruimenbomen de appel- en perenbomen.
Afbeelding
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor Remy op 16 jul 2013 13:24

Tja, onkruid... Dat is in mijn tuin al bijna niet meer bij te houden, laat staan in deze gigatuin ;)
Het ziet er prachtig uit hoor!
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 16 jul 2013 22:29

Dat is heel wat om te onderhouden :o
Hier heb ik nog heel veel gras, en dacht al veel plantjes te hebben :P
Ik kreeg onlangs de Monarde van jou.
Prachtige soort, maar in groep echt een eyecatcher 8-)
Hopelijk breidt deze zich vlug uit want heb al een idee om zo'n groep aan te planten ergens middenin.

Sorry, Esther. Ik zal nog meerdere malen moeten kijken naar jou foto's want er staat teveel om in 5 keer alles te hebben gezien :tong:

Vrgr,
Jean-Marie
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Esther op 16 jul 2013 22:59

Ja, eigenlijk te veel om in m'n eentje bij te houden :? Gras wil ik niet, dan ben ik verplicht om ook nog eens telkens te maaien en met die worteldekens van het onkruid niet echt onderhoudsvriendelijk want de brandnetels en het kweek komt zelfs dwars door het onkruiddoek heen. Meterslange wortels trek ik er regelmatig uit.
Die Monarde staat hier nu bijna 5 jaar in denk ik en ook toen als klein stekje aangeplant. Het is familie van de 'dropplant', geen echte woekeraar maar deze zal in 3 jaar ook een mooie bos zijn bij jullie en de wortels zijn eenvoudig af te breken en ergens anders weer in de grond te stoppen of op te potten.
Het voordeel van foto's op elk moment van de dag urenlang raadpleegbaar :) Je wilt niet weten hoe lang mensen hier soms in de tuin staan te staren en nog maar eens een rondje lopen. Terwijl ik al snel denk: pfff... die zien al dat onkruid natuurlijk en de tuin is weer een wildernis: planten staan hier nooit van groot naar klein maar gewoon daar waar ik ze ooit heb neergemikt terwijl ik niet eens wist hoe groot en breed het zou worden... Maar de meeste vinden het mooi en dat doet weer goed!
En op de foto's staat nog niet eens alles, dat is onmogelijk 8-) De vele Acers en het tweede moeras en alle hortensia's enz. enz.
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 16 jul 2013 23:06

Jammer genoeg zo ver, maar het moet er wel ooit eens van komen dat ik je tuin bezoek in de toekomst. Verwittig dan maar je gezin, dat ze ons niet opgeven als vermist. :lol:

Ik heb hier ook metershoge netels tussen andere beplanting hoor ;) en onkruiden die hier overal woekeren. Het zijn nuéénmaal planten van onze omstreken. Dus zit er niet mee in. Tussen dit alles zit het onkruid van ergens anders die wij mooie planten noemen :lol:
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Esther op 07 jul 2014 22:55

Er is al veel opgepot en aan het wachten op de verhuis naar de nieuwe tuin, maar tot die tijd nog even een update van de Duitse tuin:

Deze Pelargonium die ik hier nooit in heb gepland, doet wel heel erg z'n best om mijn Phoenix canariensis te overwoekeren, toch maar 'ns een hartig woordje mee spreken het heeft zichzelf er ook al heel brutaal in uitgezaaid, geniet iets teveel van de meststoffen die toch echt niet voor hem waren bedoeld...
Afbeelding

chamaerops vulcano
Afbeelding

Trachycarpus hoekje (fortunei, wagnerianus, oreophilus en nainital)
Afbeelding

ingezoomd op de Trachycarpus Oreophilus
Afbeelding

Jubaea
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

eindelijk staat de Albizia in bloei! Het wachten waard (6 jaar na zaaien)
Afbeelding

Deze staan allemaal te wachten op de verhuizing naar de andere tuin...
Afbeelding

en dat is nog steeds niet alles... Waar laat ik het straks op dat kleine postzegeltje?? Zucht...
Afbeelding

ook mieren houden van pindakaas (pindakaasboompje)
Afbeelding

Badkuip met gembersoorten
Afbeelding

Ook al overgepot van volle grond naar kuip, maar bloeit vrolijk door
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor Rico op 08 jul 2014 11:34

Wat een geweldige collectie planten :thumb_up:

Lees ik het nu goed dat je gaat verhuizen en deze mega tuin inruilt voor een veel kleiner tuintje?
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 08 jul 2014 11:40

Hoi Esther, op verzoek van mij vorig jaar en het helemaal niet gezien :oops: [waren op vakantie] maar wat een ruimte zeg :fluiten: , begrijp dan ook dat je je handjes vol had met het realiseren van je plannen.
En al heel wat werk verzet ziet er heel mooi uit, hier en daar lekker wild maar dat oogt natuurlijk, ga zo door :thumb_up:

Ja Rico ik lees het nu ook [ Huis te koop aan de rand van Zuid-Limburg met 1.000 m2 tuin:] nou daar gaat de mooie tuin :(

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video