De tuin van Ro

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: De tuin van 2010

Berichtdoor jaak op 20 maart 2010 23:28

hey Ro,
mijn besluit staat ook vast,ik heb verschillende stekken M.Basjoo droog overwinterd en die zijn nu allemaal hun nieuwe blad aan het uirollen.
de M.Basjoo die buiten ingepakt stond is voor het 2e jaar op rij volledig afgevroren,dus tegen volgende winter gaat alles uit de grond.
met mijn experiment is het nog even afwachten,een M.Basjoo voor de winter uitgegraven en van alle aarde ontdaan en gewoon weggelegd,die heb ik deze week terug opgepot en de stam ziet er nog mooi groen en stevig uit,ben dus zeer benieuwd.
uiteindelijk is dit toch wel de gemakkelijkste manier.
nog even dit,heb net voor de winter van de M.Basjoo en stek genomen van maar 8cm groot waar maar een heel klein worteltje aan zat en die is nu ook aan het uitlopen (a)

gr, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 21 maart 2010 16:17

Vandaag weer eens verder in de tuin gegaan en heb iets meer foto's genomen :D .
Hier schijnt al de hele dag een heerlijk zonnetje en in de tuin is het bijna 17 graden.

Nadat ik de oude bladeren van de varens en boomvarens had verwijderd en een beetje had opgeruimd was als eerste de Musa itinerans var ?? de grond in maar eerst moesten de scheuten afgestoken worden.

Ik doe dit gewoon met een scherpe spade, ik steek de scheuten richting de hoofdstam af, kijk maar naar de stand van de spade:
Afbeelding

Dan even kracht zetten:
Afbeelding

En scheut nummer 1 is eraf:
Afbeelding

Scheut nummer 2:
Afbeelding

En die is ook los:
Afbeelding

Het plantgat voor de hoofdstam klaar maken, ik gooi een laagje gedroogte koemest en een beetje bloed- en beendermeel in het gat:
Afbeelding

En steek de hoofdstam erin en dek deze dan af met aarde en geeft hem goed water:
Afbeelding

En zo staat hij er nu bij:
Afbeelding

De zwaard scheuten ook meteen opgepot:
Afbeelding

Toen was het tijd om de kleine scheuten van de M. basjoo in pot te zetten die gisteren overbleven:
Afbeelding

In pot:
Afbeelding

Eigenlijk wou ik de M. sapientum en M. hookeri ook uitplanten maar wacht daar nog even mee, ik heb ze voor nu in een pot gezet.
Links de M. sapientum en rechts de M. hookeri:
Afbeelding

De M. st helens hybride is wel alvast de grond in gegaan:
Afbeelding

Ook de M. cheesemani heeft zijn plekje gekregen:
Afbeelding

De grote Sabal minor heeft ook zijn definitieve plek in de tuin gekregen:
Afbeelding

Achter de Livistona australis was nog een plekje maar wist niet wat ik daar moest planten aangezien er alleen maar schade is dus heb ik daar de Trachycarpus sp nova met 360 graden bladeren geplant, deze moet binnen een paar jaar ver boven de Livistona uitkomen:
Afbeelding

Volgende week gaan er weer een aantal planten de volle grond in en ook ga ik de overkappingen boven de Butia en Brahea verwijderen.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 21 maart 2010 17:21

Hoi Ro, Wel gemeen dat bij jullie het zonnetje schijnt! Bij ons al de hele dag regen, non stop, om kromme zin van te krijgen! Ik had vandaag het ompotten van de antarctica op het program staan, maar zal dat even moeten uitstellen!
Maar wat een bananensoorten heb je allemaal, wordt je nu ook nog bananenboer! :lol: of zet je ze om wat schaduw te krieeeren? En wat een werk als je die iedere keer eruit moet halen en dan weer planten in het voorjaar, je moet een grote liefde hebben voor dat plantgoed! Ben er wel van overtuigd dat het over een aantal weken prachtig gaat uitzien!
Gr. Eduard .
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1029 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 21 maart 2010 17:57

EDUARD schreef:Maar wat een bananensoorten heb je allemaal, wordt je nu ook nog bananenboer! :lol:

Als sommige soorten gaan bloeien wel. Het erge is dat dit niet eens de helft van de verzameling is.
Bananen zijn erg dankbaar als je ze maar genoeg bemesting en water geeft, sommige groeien wel 2 meter per seizoen.
Het werk qua uitspitten en weer planten valt heel erg mee, zoals ik zei 10-15 min per plant en als ik ze in pot hou moet ik ze soms 2-3 keer per jaar overpotten.

EDUARD schreef:Ik had vandaag het ompotten van de antarctica op het program staan, maar zal dat even moeten uitstellen!

Ik wou vandaag ook een antarctica planten maar dat moet wachten tot volgende week, als je de foto´s ziet begrijp je waarom, beetje zwaar.
De Cibotium moet ook overgepot worden net zoals een aantal Cyathea´s maar dat is allemaal voor volgende week.

Gr, Ro

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 21 maart 2010 18:04

Ziet er goed uit Ro! :)

Ik durf mijn grote M. basjoo's en sikkimensissen nog niet uitplanten. Als het een keertje vriest loop je kans om de stam kwijt te raken... Zou jammer zijn.

Wat zijn trouwens jou ervaringen met de M. Helens Hybrid? Groeit deze goed? Ik heb er een paar weken geleden ook eentje gekocht van een metertje hoog. Heb jij ze al in bloei gehad?

Binnen een week of 2 ga ik mijn bananen terug planten. Ik moet wel nog een goed plaatsje voor mijn M. yunnanensis vinden want die kan niet goed tegen de zon geloof ik.

Mijn Sabal minor gaat volgend weekend in de grond. :)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 21 maart 2010 21:28

De M. st helens hybride groeit hier goed, maakt per jaar ongeveer 1- 1,5 meter stam aan op het meest zonnige plekje. Ik heb deze soort pas 2 jaar en hoop dat hij misschien dit jaar gaat bloeien maar denk dat het pas volgend jaar wordt.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 24 maart 2010 19:47

Vandaag eens een rondje door de tuin gemaakt om te kijken hoe het gaat.

Tot mijn grote spijt kon ik de speren van de kleine Livistonia australis eruit trekken:
Afbeelding

Ook ben ik erachter gekomen dan ik van mijn Serenoa repens groen en silver bij elk speerrot had, gelukkig blijven er nog genoeg stammetjes over, ze kunnen dus minder goed tegen vorst dan wordt gezegd, Nannorrhops is in mijn ogen veel sterker.
Verder met het goed nieuws de D. antarctica's zijn aan het uitlopen, de nieuwe flush komt bij elk exemplaar hoger.

Vandaag de groei ook even gemeten bij de pas aangeplante Musa's
Cheesemani:
Afbeelding

St helens hybride, deze is al aangeslagen, de groei is sinds afgelopen zondag :shock: .
Afbeelding

De pas aangeplante Washingtonia robusta heeft het al een beetje naar zijn zin.
Afbeelding

De Cyacas revoluta is ook weer aan het uitlopen, deze heeft de winter alleen onder een afdakje gestaan met 1 wikkel van de lichtslang om de stam die aanging tijdens de kouste nachten.
Afbeelding

De groei van de Brahea armata sinds de winter is begonnen tot vandaag.
Afbeelding

Ook de Butia capitata heeft groei gehad sinds de winter begon.
Afbeelding

De Chamaerops vulcano's, deze hadden een overkapping en een lichtslang tijdens de kouste nachten en hebben totaal geen schade.
Afbeelding

Een aantal planten die onder de overkapping stonden tegen het huis aan.

Een kleine Butia yatay.
Afbeelding

De iets grotere B. yatay staat er nog schitterend bij.
Afbeelding

Butia archeri.
Afbeelding

Trachycarpus martianus nepal.
Afbeelding

Syagrus romanzoffiana sp. santa catarina, alleen het kleinste stammetje heeft een beetje bladschade.
Afbeelding

En de laatste 2 zijn gevaarlijk, vondt het wel mooi om de naalden op foto vast te leggen.

Rhapidophyllum hystrix.
Afbeelding

Trithrinax acanthocoma.
Afbeelding

Gr, Ro

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 24 maart 2010 19:57

Bijzonder interessant om te zien Ro!

Is het niet vroeg dat de Cycas revoluta nu al uitloopt? Ik hoop dat mijn Cycas dit jaar z'n derde kroon aanmaakt. Hij zit eigenlijk in een te kleine pot. Mocht ik hem nu verplanten, zou hij dan nog een nieuwe rol aanmaken, of gaat eerst al z'n kracht naar de aanmaak van nieuwe wortels, en zal ie pas volgend jaar een nieuwe rol aanmaken?

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 25 maart 2010 00:17

Voor Ro met Sinterklaas een nieuwe markeerstift.... :lol:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 25 maart 2010 00:42

videomaster schreef:Voor Ro met Sinterklaas een nieuwe markeerstift.... :lol:

Of ter promotie van de website Palmvrienden markeerstiften laten maken 8-)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video