onze tuin van oud naar nu

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: onze tuin van oud naar nu

Berichtdoor ron op 27 mei 2013 21:01

Laat het mooie weer nu maar eindelijk komen

Gr. Ron
Bijlagen
27-6-13.1.jpg
27-6-13.1.jpg (289.42 KiB) 4427 keer bekeken
27-6-13.2.jpg
27-6-13.2.jpg (289.14 KiB) 4427 keer bekeken
ron
Moderator
Moderator

68 bedankjes

Berichtdoor Remy op 27 mei 2013 21:21

Schitterende tuin :thumb_up:
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor plasta op 28 mei 2013 23:26

Mooi allemaal en het valt me op dat de tuinen van de diverse liefhebbers steeds voller en groener raken, daar word ik :mrgreen: van.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 29 mei 2013 00:40

Ron, vandaag is er bij mij Ardenner breuksteen geleverd. Ik had een stapelmuurtje willen maken zodat de kikkers en salamanders enz. tussen de stenen zouden kunnen schuilen. Ook zou ik dan wat planten tussen de stenen kunnen laten groeien. Het moet zo natuurlijk mogelijk ogen als stukje regenwoud. Maar het blijkt erg lastig om een stabiel muurtje te stapelen met deze vorm stenen dus ik overweeg toch te gaan voegen. Het muurtje dat jij hebt gemaakt als borderrand vind ik ook erg mooi. Hoe heb jij dat aangepakt? Metselen met zandcement? Voegen daar ook mee afgewerkt? Ruim specie aanbrengen en dan met een spons glad wassen? Of blijft er dan cementsluier op de stenen achter? Ik ben erg benieuwd naar je werkwijze en hoop dat je wat tips hebt. Als anderen nog tips of ideeen hebben hoor ik die uiteraard ook graag. Groeten, Pieter
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor plasta op 29 mei 2013 01:23

Pieter,
je zou het muurtje ook "blind" kunnen metselen, waarmee ik bedoel dat je de specie alleen in het hart van de muur aanbrengt en dus van buiten niets ervan ziet?
Zo krijgt je toch een stapeleffect en mocht het in de winter kapot vriezen (zonder voegen is die kans toch groter), dan zorgt de vorm van de mortel/specie nog altijd dat de stenen op elkaar blijven liggen .

Raymond, die Ron zijn muurtjes ook heel mooi vindt ;)

ps : misschien tras-cement gebruiken voor jouw natuursteen, maar dat weet ik niet zeker.
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 29 mei 2013 01:38

Dat is inderdaad ook een optie die ik overweeg. Ik kan ook het grootste deel dicht maken en op een paar plekken een plantgat voor wat planten open laten. Ik wil de muur namelijk ook niet helemaal laten overwoekeren. Ik ben weer in de brainstormfase nu alleen stapelen waarschijnlijk niet werkt.
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor ron op 29 mei 2013 13:10

Ha Pieter

Ik heb eerst een geul gegraven, 30cm zand erin. Vervolgens oude
grindtegels neergelegd, daarop een fundering van 10cm beton gestort, gewapend met gegalvaniseerd
gaas. De stenen heb ik met metselmortel opgemetseld, iets achterover laten hellen om wat tegendruk te geven aan de aarde er achter.
Ik heb alle ruimtes tussen de stenen ook gelijk op gevuld.
als de metselmortel begint te drogen maar nog niet hard is kan uw
met een bostel het te veel mortel weg vegen. Vervolgens met een natte
spons de stenen schoon maken. Dat moet wel gebeuren voor dat de mortel
helemaal droog is. Want anders krijg je de witte waas er niet meer af.

Gr. Ron
ron
Moderator
Moderator

68 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 29 mei 2013 14:59

Zooo,.. 45 centimeter fundering, dat is degelijk,bijna meer fundering dan muurtje :shock: Ik had eigenlijk gedacht om het zonder fundering te doen omdat ie toch schuin tegen het heuveltje ligt (kan ie niet omvallen) en ik niet van plan was om te metselen (dus kan ie ook niet scheuren). Maar ja, misschien moet ik dat dus ook maar heroverwegen? Het muurtje wordt ongeveer 60 cm. hoog.
Bedankt voor de metseltips, erg nuttig :thumb_up:
Hoeveel metselmortel gebruik je ongeveer per vierkant meter? Enig idee?
En welke metselmortel gebruiken? Zandcement? Ik kwam ook Beamix 322 Metselmortel voor niet zuigende steen tegen.
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor ron op 29 mei 2013 20:19

Ha Pieter,

Het lijkt msschien wat overdreven maar ik zit hier op kleigrond waar alles verzakt. Ik heb hier plantenbakken gezien die binnen twee jaar helemaal uit elkaar waren gescheurd omdat de boel aan het verzakken was. Maar ik heb ook op een camping in de buurt van Breda gestaan waar je weer op zandgrond zit. Daar had ik ook een dak gemetseld en die stond op een paar oude grindtegels en die bak staat er nog volgens mij. Dus op wat voor grond je zit, bepaalt je fundering. Maar ook wat bepalend kan zijn, is of je een tuin heb bij een nieuwbouw huis waar een hoop grond werk is verricht. Daar verzakt de boel ook nog een stuk ten opzichte van een oude tuin waar alles al ingezakt is. Hehe, wat een verhaal. Ik heb zand en cement zelf gemaakt. Alleen iets meer cement gebruikt dan werd aanbevolen.
Gr. Ron
ron
Moderator
Moderator

68 bedankjes

Berichtdoor ron op 29 mei 2013 20:21

[quote="plasta"]

die Ron zijn muurtjes ook heel mooi vindt ;)

:thai: :thai:
ron
Moderator
Moderator

68 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video