Dank U, al weer een tijdje terug, na het afblazen van de geplande esdoorn snoei ben ik gelijk begonnen met alles te snoeien wat ook maar kan, het was sowieso te donker, had geen grasspriet meer over in de nazomer alleen maar prothallia en levermos, een gedeeltelijke afscherming van de zon is nodig voor de boomvarens maar aangezien het oude blad toch ieder voorjaar wegbrand gaan we nu een echte tuin snoeibeurt ondernemen, we zijn al begonnen, de Rubinia gaat er helemaal uit, deze zoog het grasveld droog en de nieuwe blaadjes vielen al na 2 weken daarna de bloei en de resterende tijd een zee van die gele blaadjes, mooie boom maar weg ermee, de rest wordt allemaal op hoogte afgesnoeid en als alles klaar is ga ik het mosveld frezen en voorzien van een 1m3 zand en veel kalk om de zure grond beter te maken om vervolgens speelgazon in te zaaien dat blijkt toch het sterkste te zijn, maar eerst nog heel veel takken klein knippen

Hier sta ik boven op de knot-es deze wordt iedere 3 jaar gesnoeid, de vijver ligt eronder en is voor de helft overwoekerd met klimop dit hangt ook voor de pui van de kas dus verdwijnt ook binnen kort,

Een kwartslag draaien kijk je op mijn medullaristent en de kale constructie van het schaduwdoek, en zie je de plateaus er zijn er in totaal 6 te beginnen met de veranda t.o.v het woonhuis,

Weer een kwartslag verder de tuindiepte en het grootste niveau verschil de keermuur 1.20 hoog , de tuin blijft ook flauw aflopen vanaf de veranda tot aan de brandgang achter de stalling/serre, achteraf toch blij dat de esdoorn nog staat en niet gesnoeid is , vind het een prachtboom

Over de gesnoeide hazelaar een blik op de enorme grote gras/mos tuin van de buren 3x mijn tuinbreedte! Ze doen er niets mee, een vriend komt maaien

Weer een kwartslag verder het klimop wat de seringenboom verstikt en mijn kas donker maakt, het houd wel veel wind tegen, maar ja we willen licht in de tuin,

En een plaatje van de kas die overgaat in veranda de kasdak loopt door in het verhoogde keukendak,

Weer met bijden voetjes op de grond, en een blik op een gedeeltelijke vijver deze wordt ook weer opgeschoond, het is meer een poel met salamanders padjes en kikkers en natuurlijk de hoognodige verdamping voor onze boomvarens,

En nog wat knipwerk te gaan, ga niet met die takken door het huis, dus alles moet klein gemaakt, dit is het begin er volgt nog heel veel,

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC