De tuin van shusui

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: De tuin van shusui

Berichtdoor s.janssen op 05 dec 2014 23:58

Toch heeft het wel wat de exoten met sneeuw er op! :thumb_up:
Jou topic is ook geweldig om even door te kijken op deze donkere dagen!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor shusui op 07 dec 2014 21:49

@Kevin: Thompsonii staat hier nu ook nog buiten, ik twijfel of ik hem zou laten staan :)

@ Eduard: Hier zullen dit jaar naast enkele kleine Dicksonia's ook voor het eerst een Cyathea cooperi en spinulosa buiten blijven. Voorlopig nog onbeschermd en zonder schade (ze staan beschut).
De cooperi omdat ik hem toch dubbel had en eens wou proberen. De spinulosa omdat dat ding in pot zeer slecht groeide. Nu in volle grond heeft hij voor het eerst fatsoenlijk gegroeid.

@ Sylvan: het heeft zeker wat, maar ik zie het toch liever niet :lol:
Vanmorgen was alles weer wit, maar dan van de vorst, gelukkig weer zonder noemenswaardige schade
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 07 dec 2014 22:55

Hoi Sven, daar zou ik dan toch heel voorzichtig mee zijn, de C.cooperi tot daar aan toe maar de C.spinulosa kan niet veel vorst aan hooguit -3ºC, dus bij vorst goed beschermen, deze zijn nu moeilijk te vinden, heb toen mijn overschot aan Ro verkocht wat achteraf niet zo slim was de vraag wordt nu weer groot nu de mensen zien wat een mooie soort dit wordt, samen met de D.blumei een van de mooiste :roll:

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor shusui op 07 dec 2014 23:16

Zoals hierboven al gezegd is de spinulosa eerder in volle grond geplant als laatste redmiddel.
In pot groeide hij hier zeer slecht, en na de overwintering op 10° C bleef er van de plant niet veel meer over, eerder op sterven na dood...

Het herstel dit voorjaar heeft lang geduurd maar sinds hij in volle grond staat heeft hij toch enkele bladeren bijgemaakt op redelijk korte tijd.

Ik ben denk ik niet de enige die problemen heeft met spinulosa, dacht dat Remko hem ook verloren was ? , en ook enkele mensen van de varenvereniging.

Hij staat op een heel beschutte plaats in de schaduw.
Het groeipunt zit nu al goed beschermd in hakselhout en blad.
Bij echte vorst kan er altijd bijverwarmd worden.

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 07 dec 2014 23:29

Hoi Sven hou hem in ere, ik heb ook problemen gehad zoals met meerdere jonge boomvaren soorten, deze als de C.cunninghami moeten eigenlijk rond de 15ºC als min, de winter door bij de cunninghami is dat nog te koud, deze staan nu in de subtropische kas en groeien lekker door,
Als de C. spinulosa een stammetje heeft is die door de gevaren zone heen en kun je hem koel stallen dat geld bijna voor al deze tropische/ subtropische soorten.

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 08 dec 2014 06:18

Prachtig Sven maar toch ook weer een 'BRRR...' gevoel krijg ik ervan als ik die sneeuw zie. Hier gelukkig daar nog geen sprake van. Je butia is echt prachtig aan het worden ook, geweldig ook met het sneeuwlaagje erop :thumb_up: En wat een giant Musa man :shock: Als je daar een stekje teveel van hebt van die itinerans neem ik het graag van je over ? Meen me te herinneren dat je deze een keer overwinterd had ik volle grond, was dat succesvol ?
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 08 dec 2014 13:03

Ja dat vroeg ik me ook af van die Musa itinerans. Ben er een heel tijdje mee zoetgeweest om dit topic door te spitten naar het antwoord daarop.
Die Musa tibet, weet iemand waar deze te verkrijgen is?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor shusui op 09 dec 2014 23:24

Ik heb Musa itinerans 'Indian Form' de laatste 2 winters door gekregen helemaal achteraan in de tuin. En dat was geen groot succes. Hij overleefde en daarmee is alles gezegd. Ze hebben heel erg veel warmte nodig om op gang te komen.

Naast de grote pol Musa sp. tibet die tegen het huis staat heb ik nog zo'n itinerans 'Indian Form' staan en die doet het veel beter. (warme standplaats, tegen zuidermuur)
Deze staat sinds vorig jaar in volle grond, heeft vorige "winter" geen bescherming gehad en is snel en sterk teruggekomen. We zullen zien hoe hij deze winter doorkomt...

Itinerans 'Burmese Blue' heb ik nog niet eerder buiten geprobeerd. Was dat vorig jaar wel van plan, maar toch besloten om die plant uit te graven omdat hij nog redelijk klein was.
Dit jaar zullen er 3 dikke stammen buiten blijven als test.

@ Michael: soms is hij in Duitsland wel eens te koop, of op ebay.
In België zijn er bij mijn weten nog geen kwekers die hem verkopen.
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 10 dec 2014 00:13

Ok, toch een andere, wist dat het om een itinerans ging. Thx voor de info Sven :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 10 dec 2014 11:20

Is weer gevaarlijk om een kat in een zak te kopen als je zo'n Musa tibet via ebay moet kopen.
Zo hebben ze mij (en nog enkele leden van dit forum) al 2 keer in het zak gezet toen we dachten dat we Colocasia gigantea's kochten bij een fransman. Maar goed, ik zoek wel even verder.
Hitch

156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video