door Rob op 19 jan 2025 01:21
Lagarto schreef:Mooi die Parajubaea en Butia Rob. Die bescherm je verder zoals Butia capitata/odorata?
Leuk ook die zwammetjes, ik heb eerder dit jaar ook wat zwammetjes gefotografeerd in de vacht van een Trachycarpus! Zal die foto er eens bij zoeken.
Waarom is die "nova C" geen fortunei eigenlijk? Hij groeit wel bepaald trager dan fortunei denk ik zo als die op de foto 14 jaar geleden is gezaaid...? En daarnaast staan Canna altensteini? Hier bij mij zijn die allang afgestorven, nauwelijks nog wat van te zien bovengronds! Zijn nog zaailingen van jou

Bescherming Is dezelfde voor alle palmen hier...

P. Sunkha heeft imo echt wel hulp nodig benden -2/-3. (geld ook voor de parajubea TVT die leders in tuin staat.
Nova blijft een aparte geschiedenis. Voor zover ik weet word ze nog altijd als ander gezien.
Deze nova 'C' was de eerste batch zaad en dit is een langzame jongen. Deze trachy is (vanaf zaad) al >15 jaar our en nog geen 1.50 hoog in totaal....
Die Canna zijn verm. C.indica - we heb ben hier eigenlijk nog nauwelijks vorst gehad Ron, dus eea blijt lang groen....
draco schreef:Butia paraguaiensis is er in de tuin flink op vooruit gegaan Rob.
Is dat Rhapidophyllum rechts achter de Parajubaea?
Absoluut Han. Die Butia is iets eleganter dan de meer gangbare Butia. Hij staat momenteel wel wat in de verduk maar dat ga ik voorjaar oplossen.
Achtergrond bevat idd o.a. Rhapidophylum, Washy en Phoenix
PeterHoofddorp schreef:Gaaf Rob!
Die T. Nova's zijn mooi! Doen het hier ook goed!
Ik nog helemaal niets beschermd.
Eerlijk gezegd...ik vind T. nova niet om aan te gluren - doet het prima, maar staat gelukkig meer acherin de tuin

Bescherming is bij mij altijd preventief, maar eea is idd nog nauwelijks nodig geweest - hooguit tegen de overmaat aan nattigheid. Ik hoop echt dat het hierbij blijft en dat we zo het voorjaar in rollen!
08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C