M.alti tuintje

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 06 jul 2016 20:32

Bedankt Rob, dat L profiel idee heb ik ook maar van het forum geplukt uit een ander topic.
Het bamboe gat heb ik ruim gevuld met compost, de verhouding compost/zand is denk 1:1

Wat wordt er eigenlijk verstaan onder " 1 hele zak koemestkorrels". Hoeveel liter, 25?
Ik zie die standaard van "een zak koemest" vaker op het forum voor bijkomen, Zo krijgt iedere maureli "een zak koemest" en bij het aanplanten van grotere palmen gaat er ook vaak "een zak koemest" in de grond erbij.

Ik heb nu bij de bamboe een liter of 10 koemest gedaan, maar dat mag dus meer? of kan ik hem niet over bemesten?

De vijver ligt zo goed als op zijn nieuwe plek en de randen zijn deels aangevuld met zand.

De stenen schuurmuur was in mijn ogen alles behalve tropisch en bovendien erg lelijk. Om het geheel een wat meer tropische uitstraling te geven heb ik mijn timmer en hout bewerkingsvaardigheden uit de kast gehaald. Het geheel is nog niet af en wordt de komende dagen verder afgemaakt. Hier wat foto's van de werkzaamheden tot zo ver.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor draco op 07 jul 2016 00:54

Een monnikenwerk maar het resultaat oogt veelbelovend. :thumb_up:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor Eduard op 07 jul 2016 11:10

Dat is een goed idee, heb het riet vroeger tussen houten plafond balkjes gehad in mijn woonkamer [begin jaren "80] je kunt het met een fijn getande cirkelzaag afkorten.
Je tuin basis krijgt nu echt gestalte, leuk om te volgen :thumb_up:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor dj_embé op 07 jul 2016 19:21

Wow knap maar nu zie ik dat je zelf aan't weven bent, crazy :thumb_up:
Avatar gebruiker
dj_embé
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 09 jun 2014 20:59
Woonplaats: Wijchmaal (Peer) Limburg, België
88 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 08 jul 2016 08:57

draco schreef:Een monnikenwerk maar het resultaat oogt veelbelovend. :thumb_up:


dj_embé schreef:Wow knap maar nu zie ik dat je zelf aan't weven bent, crazy :thumb_up:

Dank je, zelf bij ik ook tevreden maar het is idd een geduldig werkje. 4 uur over het eerste gedeelte gedaan. 98 bamboe stokken, 40 meter sisal touw en ruim 500 nietjes.

Eduard schreef:Dat is een goed idee, heb het riet vroeger tussen houten plafond balkjes gehad in mijn woonkamer [begin jaren "80] je kunt het met een fijn getande cirkelzaag afkorten.
Je tuin basis krijgt nu echt gestalte, leuk om te volgen :thumb_up:

Eduard.

Bedankt voor de tip van de cirkelzaag, bij wijze van proeve had ik al verschillende zagen geprobeerd op een stukje bamboe. Viel niet mee om dat te zagen, het enige wat er goed door zaagde was een fijntandig figuurzaagje voor de decoupeerzaag. Cirkelzaag zal zeker beter gaan over meerdere stokken, die gaan we een huren :)

Afbeelding

Gisteren maar eens weer verder gegaan met het omspitten van de grond, compost erin en boomschors kruien. De 2 kuub compost is door de gehele bovenlaag van de tuin verwerkt. Planten die ik in de volle grond heb gezet hebben bij aanplant wat extra compost en koemest gekregen.

Tevens de bandjes gelegd, tjonge wat zijn dat lompe dingen om te hanteren :evil: Maar goed ze staan waterpas, in een rechte lijn die bijna parallel loopt aan het huis. Laten staan zou ik zeggen, in de natuur loopt ook niet alles recht :P

Omdat er nog geel zand in moet voor het terras heb ik een pad vrij van boomschors gelaten. Ken mezelf en weet dat ik dan geel schors krijg ;) Met de kreuge onder de berk door en langs de vijver naar het terras. Niet ideaal maar moet kunnen toch en bij nader inzien vind ik dit wel een aardig looppad. Iets van een brugje of wat planken en balken om het pad wat te verbreden over de vijver heen.

Afbeelding

De boomschors, in totaal 3 kuub is verder verdeeld en een kleine berg ligt nog te wachten. Vandaag maar eens verder met de bamboe achterwand en wat spelen met de beekloop bakjes.
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 08 jul 2016 17:52

Mooi moment om te stoppen voor vandaag, de nietjes zijn op :lol: :lol: :lol:

Afbeelding
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor aralia op 09 jul 2016 20:43

Wow, als je tuin af is mag je bij mij ook eens langskomen! :applaus: :applaus: :applaus:
aralia
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 10 apr 2014 17:26
Woonplaats: West-Vlaanderen
36 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 09 jul 2016 21:48

aralia schreef:Wow, als je tuin af is mag je bij mij ook eens langskomen! :applaus: :applaus: :applaus:

Ik had juist begrepen dat je tuin nooit af is, maar voor die tijd kom ik graag op de koffie ;)

Afbeelding

De tuin-klus-vakantie van een weekje zit erop. Morgen een rustdag en maandag weer aan het werk.
Al met al is het doel bereikt en ligt er een goede basis voor verdere groei en bloei;

- de vaste planten (Tomentosa, bamboe, trachy's) zitten in de volle grond. Om dit jaar aan hun wortels te werken zodat ik volgend jaar wat groei zie ;)
- grond is verrijkt met 2 kuub compost en tot 50 cm diep om gespit,
- vijver uitgegraven en opgeschoven,
- 3 kuub boomschors in de tuin, moet nog verdeeld worden na het geel zand voor het terras.

Het terras leggen stond ook op het lijstje maar door het bamboe projectje is dit in de wacht gezet.
Toekomstige terras steentjes komen van een collega en liggen daar (nog) niet in de weg. Echter wil ik binnenkort het terras wel afmaken om zo ook ergens te kunnen zitten en genieten van gedane arbeid.

Tot slot een panoramafoto na pas een half jaar besmet te zijn met het tropenvirus :lol: :lol: :lol:

Afbeelding
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor Eduard op 09 jul 2016 22:59

De basis gelegd voor een tropisch avontuur, dat ziet er nu al uitnodigend uit :thumb_up: neem even rust en goed plannen wat je wilt, en zet het niet te kort op elkaar, de meeste planten verdubbelen ieder jaar qua omvang ;) we zijn benieuwd.

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor Hitch op 10 jul 2016 12:16

Mooi gedaan allemaal en hard gewerkt! Prachtige schutting ook en die bamboestengels tegen die gevel geeft een onverwacht aangename meerwaarde. Vergeet wel niet dat Paulownia tomentosa reusachtige bomen worden he. Niet slecht bedoeld maar daar is jou tuin toch echt wat te klein voor in mijn ogen en dan denk ik ook aan je buren. Doe je het voor de bloemen of voor het blad? Als je het voor het blad doet geef ik je de raad om de boom in het najaar gewoon af te doen tot een 20-30 cm. De scheuten die er dan gaan aankomen leveren veel groter blad op dan normaal wat toch een spectaculair en exotisch zicht geeft. Als je het voor de bloei doet moet je er natuurlijk afblijven. Persoonlijk vind ik ook dat je de Trachycarpussen fortunei wel erg dicht tegen elkaar hebt gezet. Denk niet dat dit als ze later groot zijn een mooi gezicht gaat opleveren als de kruinen allemaal in elkaar gaan hangen maar goed, dat is ieders zin en ik begrijp dat je op een beperkte ruimte werkt.
Als je een plant plant moet je die plant zien zoals hij er zal uitzien als hij volwassen is en je niet laten misleiden door de grootte die hij bij het planten heeft. :thumb_up:
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 135 gasten