Pita's tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Pita's tuin

Berichtdoor Mate op 31 jul 2023 16:28

Vervelend Pita...heb je al een idee voor een vervanger? Ga je rekening houden met die kevers? Zijn die kevers alleen geïnteresseerd in Phoenix soorten of ook andere? In Kroatie zi ik eigenlijk alleen canariensissen die getroffen worden..
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor Pita op 03 aug 2023 14:13

Ja erg sneu, maarja anderzijds weet je dat je met de duivel danst haha, nee @ Mate ik zie voor mijn gevoel enkel canariensis die aangepakt worden, zelfs de vele dactyliferas die er zijn worden overgeslagen, net als roebelini. Daarvan ken ik ook geen aangetast exemplaar

Een vervanger, tja lastig butyagrus zou kunnen, er zijn niet echt palmen waarvan ik zeg die wil ik écht nog hebben (wodyeta misschien), het kost allemaal ook erg veel water, en er is momenteel een water te kort, de stuwmeren in Spanje raken sneller leeg dan vol, dus met die gedachte is een palm minder ook een optie, anderzijds iets wat droogte bestendig is zou wel kunnen, dat is canariensis zeker

Andere optie is een canarie pup van een vriend over te nemen, hij had er ooit 4 waarvan 3 jaren terug waren aangevallen door de kever, deze ene heeft het overleefd, hij denkt dus dat deze ene overgebleven soort resistent is voor de kever. Gekke is wel dat voor mijn gevoel de wilde canariensis minder ten prooi valt tov de aangeplante

Ach ja voor nu maar eerst de hete droge zomer doorkomen, na de regen de grond van de verbrande canariensis ff goed omploegen voor er iets anders komt

Heb 2 kleine lagerstroemia, misschien dat ik die daar ook wel neer zet, beetje kleur ook gelijk :lol:

1 ding is zeker, de canariensis die er nu nog staat (Spaanse koop) gaat extra goed verzorgd worden, dubbele dosis insecticide en dagelijks inspecteren
Pita
 
Berichten: 462
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor Pita op 22 okt 2023 07:45

Hier ook weer wat plaatjes van mij kant. De droge hete zomer gelukkig weer overleefd. Dit jaar veel dagen van 40 of met daar boven gehad. Was af en toe niet tegen aan te gieten :oops:

Hieronder de albizia. Dit voorjaar en mindere start gehad, doordat het toen al erg droog was. Hij zit dit jaar dan ook minder in blad als vorig jaar met hevige regen in het voorjaar. Maar met veel water een goede groeier

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Syagrus palmen doen het goed, zijn ook goed droogte bestendig. Je ziet ze ook steeds meer aangeplant worden. Jammer is wel dat als ze vol in de wind staan er minder mooi uit zien. Maar hoe meer water hoe sneller die er speren uit gooit.

De Phoenix dactylifera die er al stond gaat ook lekker. Zijn echter wel hele trage groeiers. Op zich goed, want deze staat zo dat als die eenmaal echt de hoogte in gaat dat het zwembad voor een groot deel van de dag in de schaduw ligt. Verschil in water temp is dan goed merkbaar.

Afbeelding
Pita
 
Berichten: 462
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor Pita op 22 okt 2023 08:06

De bismarckia heeft er dit jaar wederom 3 bladeren uit gegooid. Ook goed droogte bestendig maarja wat voor alles eigenlijk wel geldt is hoe meer water hoe beter de groei. Maar met dagelijks 35+ juli/aug is daar gewoon niet tegen aan te gieten als het om 3u snachts ook nog gewoon 30°C is

Afbeelding

Afbeelding

De Jubaea links en trachy rechts gaan ook lekker nu. Trachy dit jaar 1e eer bloei gehad. De stam van Jubaea is nu ook zichtbaar dikker aan het worden.

Ook de Butia carpitata kan goed tegen de droogte. Is een hele nieuwe kroon aan het maken, schier de speren bijna letterlijk eruit haha. De lange bladeren heeft ie nog van het tuincentrum. Van de winter als het koud is snoei ik waar nodig, als het gevaar van de palmkever voor korte duur weg is.

Afbeelding

De wasingtonia is misschien wel de meest aangeplante sort hier in de regio. Ik had deze dan ook nooit heel veel water, dit jaar wel gedaan. Dit is wel een palm die slecht tegen de droogte kan. Met weinig water gaat heel de kroon snel dood, daar waar andere soorten nergens last van hebben.

Afbeelding

Ook de Jacaranda mimosifolia is een zeer snelle groeier. Hopelijk over een paar jaar al een echte schaduw boom met veel paars/blauwe bloemen. Nu nog een bloemen gehad.

Afbeelding

De canariensis krijgt nu een goede behandeling tegen de picudo rojo/palmkever. Groeit goed, maar nog steeds een verdrietig gezicht zo zonder zn grote broer/zus die ernaast stond. Ook zeer goed droogte bestendig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Pita
 
Berichten: 462
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor Pita op 22 okt 2023 08:21

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Pita
 
Berichten: 462
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor palmgek op 22 okt 2023 19:36

Pita schreef:De bismarckia heeft er dit jaar wederom 3 bladeren uit gegooid. Ook goed droogte bestendig maarja wat voor alles eigenlijk wel geldt is hoe meer water hoe beter de groei. Maar met dagelijks 35+ juli/aug is daar gewoon niet tegen aan te gieten als het om 3u snachts ook nog gewoon 30°C is

[


Bismarckia houdt ontzettend van hitte en zon, maar heb ook gemerkt dat ze graag een flink slok water hebben. Deze combinatie zorgt hier voor ongeveer iedere 4 weken een nieuw blad. Wat neerkomt op iets van 12 tot 13 stuks per jaar. Het wordt hier zelden warmer als een graad of 34 maar ook snachts maar zelden koeler als 24 en dat jaarrond. Het gemiddelde zit ongeveer op 30 a 31 overdag en 25 /26 snachts. Vooral in het droge seizoen, mits voldoende bewaterd zie je de mijne steeds witter worden. Met de juiste belichting lijkt hij haast onwerkelijk.

Die Syagrus wordt trouwens ook mooi Pita :thumb_up:

IMG_20231015_1704327412_50.jpg
IMG_20231015_1704327412_50.jpg (689.23 KiB) 1551 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door palmgek op 22 okt 2023 19:51, in totaal 1 keer bewerkt.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor Pita op 22 okt 2023 19:51

Prachtig Richard :thumb_up: Het lijkt nu al een gephoto shopte palm in de tuin :lol:

Nu ik dit schrijf denk ik dat het ook te maken heeft met een te kleine 'waterkuil' die hij heeft. Van de week maar is een flink stuk groter maken. Gaat nu net aan een gieter van 12L in. Wellicht dat die volgend jaar sneller gaat ald er 2 a 3 gieters in passen.

Temps gaan nu wel weer omlaag, snachts nog maar een graad of 12, overdag tussen 20-25 ligt aan zonnige of bewolkte dag
Pita
 
Berichten: 462
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor palmgek op 22 okt 2023 20:00

Zon kuil rondom de stam scheelt veel, zeker met de zandbodem waar wij zitten. Hier is de straal van deze giet cirkel ongeveer 2,5 meter.
Ben er de laatste tijd niet heel veel maar als ik er ben gooi ik de tuinslang dagelijks voor een minuut of 5 in deze cirkel. Omdat de bodem zo snel draineert loopt de cirkel niet over ondanks dat er in 5 minuten met een opbrengst van 1200 liter per uur toch zeker zo'n 100 liter water wordt gegeven.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor Pita op 26 okt 2023 22:51

3 C. Mestre Barona
https://maps.app.goo.gl/k9enfdy7CJTpu9Di8

Kijk het verschil eens in 10 jaar tijd :shock:
Pita
 
Berichten: 462
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Pita's tuin

Berichtdoor palmgek op 27 okt 2023 18:58

Dat ziet er goed uit Pita, tevens een mooi voorbeeld voor jou wat je kunt bereiken met een beetje geduld en goede verzorging :thumb_up:
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 123 gasten