terug van weg geweest

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: terug van weg geweest

Berichtdoor boesboes op 30 dec 2018 19:16

Wie wil er met mij meedenken?.
Is natuurlijk veel te vroeg om wat te doen kwa beplanting maar wat mij betreft wel het ideale moment om eens goed na te denken over de volgende stappen kwa beplanting.

Ik heb wel een beeld voor ogen maar weet even niet welke planten ik daar voor moet gebruiken.

Om even het beeld ook aan jullie uit te leggen nemen we even foto 1 in de Vorige posts.
Aan de linker kant staat een grote bak met 3 bananen bomen die uiteindelijk toren hoog boven de schutting zal uitsteken.
Maar ik wil graag wat meer dekking kwa beplanting tot ongeveer een 50 cm boven de schutting en het liefst snel groeiend, winter groen en kleinbladerig.

Dan zou je denken dat de oplossing voor de hand ligt...: Bamboe.
Een bamboe haag wel te verstaan.
Ook het ritselende geluid van de bladeren en het contrast tegen de grote bananen bladeren zal denk ik prachtig uitzien.
Maar toch twijfel ik over deze optie om de volgende reden :

Allemaal die kleine blaadjes die voortdurend ronddwarrelen door mijn tuin en erger nog...de buren.....ik zou er in ieder geval ook niet blij van worden als bij elke kleine storm mijn auto , voorgevel en tuinset vol plakt met 100den aangekoekte blaadjes.

Ook heb ik al een fargesia staan ( weet even niet welke variant) en deze is op 4 jaar tijd van 30 naar 50 cm gegroeid. Totaal niet wat ik verwacht had.
Daarnaast vind ik ze vaak ook te bossig worden boven langs.

Ik zoek dus eigenlijk een bamboe / riet / gras achtige soort die pijlsnel groeit, ongeveer zo'n 2-2,5 meter hoog word( minimaal ) , niet te veel rotzooi geeft , wintergroen blijft en niet te bossig / breed word maar een mooi smal strookje achter in de bak tot max 30 cm .
Hoeft dan ook niet geheel dekkend te zijn...sterker nog...mag gerust wat licht doorheen schijnen.

Inderdaad heel veel eisen :lol: .
Eigenlijk heb ik al een rietsoort in een kuip staan die volledig aan die eisen voldoet.
Alleen blijft deze niet wintergroen en sterft in het najaar onder de 10 graden bovengronds al vrij snel af.
Als ik geen betere optie vind dan zal ik deze ook daar voor gebruiken.

Maar toch zou ik graag nog eens willen horen of jullie nog een goed idee hebben welke soort ik kan gebruiken om dit effect te bereiken.
Uiteraard komt er in die zelfde bak aan de voorzijde ook nog planten.
Zelf denkende aan een kleinere soort colocasia of alocasia die mooi overhangt.
Maar daar kom ik wel uit...mijn dilemma zit echt in die smalle strook achterlangs in de bak
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Re: terug van weg geweest

Berichtdoor Rob op 31 dec 2018 01:19

Vwb de hoogte van de bananen: Musa Basjoo zou met gemak die dekking moeten geven. Hier werden drie pollen naast elkaar ongeveer 4.5 meter hoog: je kon er een legertje mensen in kwijt, en je kijkt er echt niet meer door....

Wat voor bananen staan er daar? Haal je ze uit de grond, of laat je ze afsterven?
Met bescherming is basjoo gemakkelijk op 1,5 m over te houden en die starthoogte zorgt ervoor dat je in de zomer met gemak de 3 meter moet kunnen halen.

Als het echt een gras moet zijn, dan was en is mijn eerste suggestie idd een Fargesia-soort. Ik zou kiezen voor de F. robusta Campbell, omdat ie meerwaarde heeft in de vorm van de schutblad patronen. Ze haalt met gemak de 2.5 meter, vermits de grond goed is voorbereid. Qua bladval valt het eigenlijk best mee - ik heb hier een haag staan van een meter of 6 en ik maak me meer zorg om eikenblad dan om bamboeblad.
Als een woekerende bamboe mag/kan (met wortelbegrenzing) dan zijn er Sasa soorten die boven de 2m gaan (wintergroen/en OK met halfschaduw!)

Als ie niet wintergroen mag zijn, dan is Miscanthus sinensis zebrinus een favoriet. Wordt normaal zo'n 2m hoog en is niet wintergroen, maar groeit wel vrij rechtop en erg mooi - ook in halfschaduw.

Tenslotte: Arundo Donax haalt ook met gemak de 3m en groeit stijf rechtop; niet wintergroen helaas.

Succes: Ik weet uit ervaring hoe lastig dit soort lange smalle borders kunnen zijn, zeker als privacy screening met de buren een ding is! :thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11289
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1117 bedankjes

Re: terug van weg geweest

Berichtdoor Troy op 31 dec 2018 09:18

Niet bepaald kleine blaadjes, maar een Trachycarpus Haag voldoet voor de rest aan alle eisen:D
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: terug van weg geweest

Berichtdoor boesboes op 06 jan 2019 02:49

Hoi , bedankt voor jullie reacties.
Even drukke week gehad dus nu pas tijd om het even rustig door te lezen.
Het zijn inderdaad Musa basjoo en 1 daar van haalt de 4 meter zeker en wil de rest net zo hoog laten worden. Doe de stammen elk jaar inpakken.
Doe ze zelfs voorzien van een warmte lint voor het geval dat we een heel extreme winter krijgen.
Maar dit jaar nog niet nodig geweest om ze aan te maken.

De reden dat ik graag een winter groene haag wil is dat je straks onder de bomen door de tuin in kijkt. Zeg maar tussen de bladeren van de Musa basjoo en schutting door.
Maar toch vind ik het mooi om ze zo groot te hebben.
Omdat de tuin vrij klein is en de gebouwen rondom hoog met balkon.
Wil ik graag rondom op een zo smal mogelijke strook de hoogte in.

Ook is het voor de horizontale ruimte tussen de Musa basjoo op te vullen.

Daarnaast heb ik by de canna speciosa al gemerkt dat enige beschutting zoals het tuinhuisje al een enorm verschil maakt tegen de winterkou.
Uiteraard doet zo'n small haagje geen wonderen in het creëren van een micro klimaat maar alle beetjes helpen.

Dat is eigenlijk een beetje de gedachten er achter.
Gelukkig komt het in bakken van 50cm hoog en 30 cm diep beton fundering ( wel met afwatering in het midden) .dus bang voor woekeren ben ik niet.
Wortels kunnen dus gewoon dieper de grond in dan de bak hoog is.
Bamboe zal zo diep toch geen rizomen maken...toch ?

Ik zal in ieder geval eens goed gaan inlezen over de geadviseerde soorten om te kijken of dat is wat ik zoek.
ben al weer het verheugen op de zomer...elk jaar een stapje verder naar mijn eigen kleine paradijsje :D
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Re: terug van weg geweest

Berichtdoor boesboes op 06 jan 2019 03:15

Zie net de miscanthus sinensis zeb.
Zo jammer dat deze niet wintergroen blijft :cry: ...zo ontzettend mooi zeg.
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Re: terug van weg geweest

Berichtdoor Rob op 06 jan 2019 23:49

Miscanthus is dan wel niet wintergroen, maar met de pluimen zijn zeker wel om aan te zien, zeker als ze niet verwaaien achter die schutting.

Bamboe gaat in de regel niet dieper dan 70cm. Kijk als de interesse blijft even soort specifiek, want sommige gaan echt wel onder 50cm door.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11289
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1117 bedankjes

Re: terug van weg geweest

Berichtdoor leroy op 07 jan 2019 11:17

de blaadjes van Bamboe vallen op zich wel mee, ik heb 3 soorten staan op witte cararra steentjes. Ik heb een speciekuip van 80cm x 50cm in de grond en ze halen hierin toch ruim een hoogte van 3mtr.
Je kan altijd eens langskomen om te kijken

groeten
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 855
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
63 bedankjes

Re: terug van weg geweest

Berichtdoor boesboes op 07 jan 2019 20:25

Heb net even op je website gekeken...erg mooi en zeker apart met al dat wit.
Zou het zelf niet gedurfd hebben.
Ligt er een beetje aan waar je woont? Anders zou ik zeker wel eens willen komen kijken.
Zag trouwens dat je niet alleen van de tropen tuin houdt maar ook nog van dieren.
Zelf heb ik ook nog een aquarium, 2 dwergpapagaaitje en een koppel pijlgif kikkertjes.

Sinds kort houd ik me ook nog een beetje bezig met vetplanten / succulenten en momenteel veel op het kweken uit blad onder een 10w groeilamp. Gaat verbazingwekkend goed.
Wat ik zo fascinerend aan ze vind zijn de kleuren die ze kunnen krijgen onder bepaalde omstandigheden en dat ze zeer goed tegen droogte kunnen.
Helaas heb ik niet de hele dag of elke dag de tijd om water te geven aan zoveel plantjes.
Op deze manier kan toch wat in huis , balkon en voortuin in pot.
Wil niet zeggen dat er straks niet toevallig eentje in de achtertuin verdwaald maar dat zit niet echt in de planning.

Maar even terug naar de bamboe. Zelf was mij de pseudosasa japonica opgevallen.
Word wat dik maar denk deze wel dusdanig te kunnen snoeien.
Maar het aller voornaamste...hij mag absoluut niet uit de bloembak groeien en uitlopers naar daarbuiten krijgen.
Iemand ervaring met deze soort?

Nog een soort die mij was opgevallen en eigenlijk denk ik nog geschikter...
De semiarundinaria fastuosa viridis . Voldoet eigenlijk ook aan alle eisen en zou zeer geschikt zijn voor smalle border.
Word alleen wat erg groot volgens info maar denk ook deze wel dusdanig te snoeien.
Maar ook hier weer...de uitlopers mogen absoluut niet uit de bak ergens anders opduiken.
Iemand met deze soort ervaring?

Ben bang dat tegen de tijd dat ik er achter kom dat de bamboe ergens anders opduikt de ellende niet meer te overzien is.

In specie kuipen ...het zet me aan het denken alleen is het mij met bamboe in potten nog niet echt goed afgegaan om heel eerlijk te zijn. Kan uiteraard aan mij liggen :lol:
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Re: terug van weg geweest

Berichtdoor leroy op 08 jan 2019 09:30

Kom gerust eens langs, woon op 20km van jou af
Gr
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 855
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
63 bedankjes

Re: terug van weg geweest

Berichtdoor boesboes op 14 jan 2019 20:37

Dat is letterlijk om de hoek. Zal ik zeker doen.
Misschien deze lente ....
boesboes
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 15 dec 2015 21:46
Woonplaats: Heerlen
6 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten