Richard's tuintje

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor palmgek op 04 maart 2012 18:20

In contrast met alle winterschade foto's van dit moment, hier alvast begonnen aan de nieuwe plannen voor dit seizoen.
Roep namenlijk al een tijdje dat ik mijn Washingtonia in de volle grond wil uitplanten. Maar omdat de tuin al zo vol staat en ik mijn gras niet graag wil opofferen, heb ik besloten om de plant tegen de zuidmuur uit te planten. Daar waar de temperatuur in de zomermaanden flink kan oplopen.
Een deel van de houten vlonder is verwijderd en de zijkanten zijn netjes afgewerkt met een opstaand randje.

Afbeelding

Op de volgende foto heb ik de palm alvast met pot en al in het plantgat gezet. Enkel eventjes voor de foto. Met het echt uitplanten wacht ik nog even tot de vooruitzichten wat beter worden ;)
Zo zonder pot is de plant gelijk een heeeeel stuk kleiner :( Maar daar komt hopelijk snel verandering in ;)

Afbeelding

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor erna op 04 maart 2012 21:05

ziet er nu al mooi uit !

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor Eduard op 04 maart 2012 23:46

Hoi, ziet er zeker goed uit, al vind ik het niet verstandig je kunt deze alleen met kunstgrepen doorhouden terwijl je hem goed kunt stallen! Zijn er weer heel veel gesneuveld met de laatste vorst, het is wat het je waard is zelf stopt mijn liefde bij een grote verwarmde tent, het is een keuze die je maakt ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor Nody op 05 maart 2012 00:18

Ideaal plekje zo naast de deur. Mooi exemplaar! Zal je terras mooi opfleuren. :thumb_up:

Ik zou het gat goed diep uitgraven en dan vullen met zwarte grond en eventueel wat mest, want dat gele zand ziet er niet vruchtbaar uit. Let ook op de drainage dat het water goed wegkan. Zo kan hij straks goed wortelen en daardoor ook een stuk harder gaan groeien.
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor palmgek op 05 maart 2012 08:35

Bedankt voor jullie reacties :thumb_up:


Eduard schreef:Hoi, ziet er zeker goed uit, al vind ik het niet verstandig je kunt deze alleen met kunstgrepen doorhouden terwijl je hem goed kunt stallen! Zijn er weer heel veel gesneuveld met de laatste vorst, het is wat het je waard is zelf stopt mijn liefde bij een grote verwarmde tent, het is een keuze die je maakt ;)


Hoi Eduard,

Binnen overwinteren wordt toch wel steeds lastiger, aangezien ik beneden geen ruimte heb en de plant dus minimaal ieder jaar een keer omhoog en een keer naar beneden moet sjouwen. De eerste paar jaar zal dat nog wel lukken, maar er komt een moment dat mijn rug dit minder gaat vinden.
Om nog maar te zwijgen over de beschikbare ruimte.

Zelf denk ik dat de palm voorlopig een goede kans maakt op deze standplaats. Ook vanwege het succes verhaal van Robbin (Exotic life), die zijn Washingtonia ook vlak tegen een zuidmuur heeft uitgeplant. Daarnaast ben ik door de jaren heen toch ook wel steeds wat handiger geworden met de winterbescherming. Deze extra moeite heb ik er graag voor over. Ik ga er niet van uit, maar mocht het niet lukken, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd. Deze soort is niet te duur in aanschaf en groeit vrij snel.

Nody schreef:Ideaal plekje zo naast de deur. Mooi exemplaar! Zal je terras mooi opfleuren. :thumb_up:

Ik zou het gat goed diep uitgraven en dan vullen met zwarte grond en eventueel wat mest, want dat gele zand ziet er niet vruchtbaar uit. Let ook op de drainage dat het water goed wegkan. Zo kan hij straks goed wortelen en daardoor ook een stuk harder gaan groeien.


In het plantgat worden enkele zakken bemeste tuinaarde gemengd met het aanwezige zand. Voor drainage doe ik niets. Dit moet van de bestaande bodem komen. Het plantgat deels opvullen met puin en dergelijken kan juist een verzamelplaats worden voor water.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor Nody op 05 maart 2012 14:22

palmgek schreef:Bedankt voor jullie reacties :thumb_up:

Zelf denk ik dat de palm voorlopig een goede kans maakt op deze standplaats. Ook vanwege het succes
In het plantgat worden enkele zakken bemeste tuinaarde gemengd met het aanwezige zand. Voor drainage doe ik niets. Dit moet van de bestaande bodem komen. Het plantgat deels opvullen met puin en dergelijken kan juist een verzamelplaats worden voor water.

Groeten, Richard


Ik denk ook wel dat als je het gele zand goed vermengd met tuinaarde dat het water er goed doorheen zal sijpelen. Misschien moet je 's zomers nog zelfs wat bijgieten, omdat de vlonders, het huis en de dakgoot? behoorlijk wat regenval zullen tegenhouden. Ik weet niet of deze Washingtonia zo goed tegen droogte kan, maar ze groeien immers ook in Las Vegas, dus zal wel loslopen. ;)
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 05 maart 2012 18:45

Hey Richard, goeie beslissing en plaats ! :thumb_up: Ziet er mooi uit en hij zal er ook blij mee zijn met zijn vrijheid die hij krijgt ;) Als ik het goed zie op de tweede foto, staat die dan overkapt ? (weerspiegeling in het venster zie ik een afdak ?) Geen bang dat die dan binnen enkele jaren tegen het dak zit want het gaat echt snel in volle grond ?!
Ik zie trouwens ook dat die al aan de massieve stam bezig is dus veel dikker zal die stam niet meer worden of vind je dat niet erg ?
Overwintering zal zeker lukken op die plaats en zal ook niet te moeilijk zijn, de stralingwarmte van het huis maakt echt een heel groot verschil. Hier staan Washi's ook gewoon in de tent tegen het huis zonder bijverwarming en hebben vrijwel niks van schade na die koude golf :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor palmgek op 05 maart 2012 20:12

Hoi Dimi dat heb je goed gezien zeg :thumb_up: Tijdens de werkzaamheden had ik het zonnescherm even misbruikt als regenscherm, zodat ik droog kon werken aan de vlonder ;) Dat het zonnescherm na verloop van tijd niet meer open zou kunnen neem ik op de koop toe. Dit gebruikte ik toch al zelden. Misschien dat ik het in de toekomst nog uit 2 delen laat maken.
Ik denk dat de stam ondanks dat deze al massief oogt toch nog flink kan uitdijen hoor. Ik heb hier dan ook ruimschoots rekening mee gehouden tijdens het maken van het gat in de vlonder. Hopelijk gaan we het snel zien ;)

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 05 maart 2012 20:35

Achzo, ja nu zie ik het ook dat het zo een uitschuifbaar zeil is ! :) Ja ik merkte de schaduw op en daarmee keek ik wat verder ;)
We zullen het gauw zien in 2013, dit jaar zal die wel wat blad gooien maar vooral in de grond groeien. Het is altijd even geduld hebben met palmen maar nadien belonen ze je enorm ! Maar dat weet jij natuurlijk ook al... ;)
Tgaat een pareltje worden de komende jaren ! :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor palmgek op 13 maart 2012 18:12

Vandaag dan de Washingtonia uitgeplant. Tijdens het uit de pot halen zag ik dat ie al flink beworteld is :) Dat zal helpen bij het aanslaan in de volle grond. Het plantgat is met 3 zakken bemeste tuinaarde (in totaal 140 liter) opgevuld voordat de kluit geplaats werd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het merendeel van de kuipplanten staat ook al lekker buiten, muv de Alocasia's, de Maurelli en nog wat ander vorstgevoelig spul.
Afbeelding

Afbeelding
Meyers lemon al helemaal vol met knoppen ;)

Afbeelding
bananenstammen lopen wonder boven wonder ook weer gewoon uit :)

Afbeelding
Afbeelding
Chamaerops en Phoenix waren al uitgepakt.

Afbeelding
Het hok van de Butia is vandaag ook afgebroken en 2 slachtoffers (Agave stricta en A. titanota) zijn vervangen.
Laatst bijgewerkt door palmgek op 13 maart 2012 18:48, in totaal 2 keer bewerkt.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 117 gasten