Foto's uit de tuin van Exotic Life 2009.

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Foto's uit de tuin van Exotic Life 2009.

Berichtdoor Exotic Life op 04 okt 2009 12:47

videomaster schreef:Een vraag uit interesse om een vergelijk te kunnen maken.. wat betaal je eigenlijk voor zo een Phoenix canariensis in BE/NL?


Het ligt er een beetje aan, welke leverancier en waar de palmen vandaan komen, hoeveel tussenhandelaren. Phoenix canariensis is zowiezo ook een relatief goedekope palm hier, waardoor het dus een goede palm is om te experimenteren.

Echter zo'n exemplaar als op de foto. Ik heb de stammaat nog niet opgemeten, maar schat toch wel een 40 cm hoog en goed dik. Je dient in dit geval toch wel rekening te houden met een bedrag zo tussen de 350 a 500 euro.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Foto's uit de tuin van Exotic Life 2009.

Berichtdoor Exotic Life op 04 okt 2009 12:50

Augustinno schreef:Hallo Allemaal . heb vanmiddag een bezoekje gebracht bij Robbin -EXOTIC LIFE.
Dat kan een FOTO niet zoo mooi laten zien .
dat moet je beslist in het echt zien ,ik heb mijn ogen uitgekeken .
die heeft echt het mooiste van het mooiste staan en ik heb er weer wat van opgestoken.
Toppi Robbin!!! in het voorjaar als ik mn voortuin ga veranderen kom ik beslist wat bij je uitzoeken.

augustinno.


Bedankt voor het positieve commentaar.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Foto's uit de tuin van Exotic Life 2009.

Berichtdoor Exotic Life op 11 dec 2009 14:15

Mijn Washingtonia hier gisteren onder handen genomen om dit weekend of begin volgende week aan zijn winterbescherming te beginnen. Er zijn 12 bladeren vanaf gehaald en er hangen er nu nog 13 volledig volgroeide bladeren aan. Van die 12 zaten ook nog enkele bladeren van vorig jaar eraan, maar al met al heeft de palm dit jaar toch een dikke 15 bladeren geproduceerd, wat weer iets meer is als vorig jaar. De stam begint nu ook aardig de hoogte in te gaan en ik verwacht eigenlijk dat de bladeren volgend jaar niet meer de grond aan zullen raken. Dus nog 5 jaar en ik zit met de tuinstoel onder mijn eigen Washingtonia.

Afbeelding

Afbeelding

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Foto's uit de tuin van Exotic Life 2009.

Berichtdoor Exotic Life op 11 dec 2009 14:21

Misschien leuk ter vergelijking. Ik kwam de volgende foto pas geleden tegen op een ander forum die ik na de winter van 2005-2006 had gepost, op 21-04-2006. Het is dan werkelijk ongelofelijk wat voor groeisnelheid deze heeft, enkelt naar de stam te kijken. Eigenlijk is de groeisnelheid dan echt enorm tussen 2006 en 2009 aangezien hij al in het voorjaar van 2004 toen des tijd is geplant en zo groot istie niet op de foto van 2006.

Afbeelding

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Foto's uit de tuin van Exotic Life 2009.

Berichtdoor Exotic Life op 11 dec 2009 14:26

Het geheim?

Don't know! Hij staat gewoon erg optimaal geplant, hele dag zon, kurkdroge grond, en een warme plek. Temperaturen kunnen aan de muur op warme zomerdag snel oplopen tot 40 graden, en straalt gedurende nacht vaak nog lang warmte uit wat ongetwijfeld de omgevingstemperatuur rondom de palm hoger zal houden dan de werkelijke temperatuur hier in de polder bijvoorbeeld. De palm staat echter wel altijd in de wind, aangezien ik geen windvrije plek heb dus had wel iets van windschade na de afgelopen weken, alstie misschien ook nog eens ergens in de luwte had gestaan had de groeisnelheid misschien nog wel hoger gelegen (Nog warmer).

En uiteraard niet te vergeten, de wintertemperaturen zijn hier natuurlijk wel iets zachter dan bij vele. Overigens wordt de palm dus niet bemest!

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Foto's uit de tuin van Exotic Life 2009.

Berichtdoor Christophe op 11 dec 2009 17:52

:shock: Indrukwekkende foto's Robbin. Ik wil dit zelf ook gerust wel eens proberen, een robusta of filifera in volle grond. Ik denk met de juiste winterbescherming dat het goed te doen is, zoals blijkt als ik naar jouw foto's zie natuurlijk :)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Foto's uit de tuin van Exotic Life 2009.

Berichtdoor Exotic Life op 12 dec 2009 14:48

Als je in de mildere gebieden woont is Washingtonia zeker een experimentje waard, zeker als je niet te beroerd bent om eventueel wat bescherming aan te brengen in de winterperiode. Een Washingtonia is een relatief goedkope palm, wat dus eventueel een mislukt experiment geen ramp maakt.

Ik kan natuurlijk niet naar de temperaturen van de mensen hier op het forum kijken, maar in normale winters komt zo'n 70-80% van de nachten niet onder de -3C sinds ik de temperaturen dan doet bijhouden. Vorige winter was dan wel anders, maar doorvoor had ik nauwelijks nachten gehad van -5 a -6 en was -6.1C het laagste wat ik gezien had. Tot nu toe heb ik hier ook nog geen vorst mogen waarnemen.

Een leuk extra weetje, ik kocht de palm toen bij iemand die deze voor de lol had opgekweekt in een tomatenkas dus jaarrond hoge temperatuur. Een typische kaspalm met een lang dun stammetje en typische kasbladeren, en was toen niet ouder als 2 jaar. Kan me even niet meer herrineren of de beste man toen 1 of 2 jaar had gezegd. Een snelle rekensom verteld mij dus ook dat deze palm hooguit 7 jaar oud is, wat dus nogmaals laat zien dat een Washingtonia een flinke groeier is eenmaal naar zijn zin en goed aangeslagen. Ikzelf was namelijk nog geen 2 meter hoog toen ik 7 jaar was, sterker nog dat ben ik nu nog niet en zal ik nooit worden ook. :lol:

Als je aan mij vraagt een robusta of filifera? Zou ik de mensen een robusta aanraden ondanks volgens de boeken een filifera meer aan zou moeten kunnen. Waarom? De filifera heeft mij aangetoond al op jonge leeftijd moeilijk met de hoge luchtvochtigheid om te kunnen gaan. Afgelopen winter heb ik tientallen filifera's verloren aan rot terwijl deze geen graadje vorst hadden gezien. De robusta groeit ook nog eens sneller dan de filifera wat eventuele winterschade binnen een groeiseizoen laat verdwijnen.

Er staan hier nu nog 3 jonge planten, robusta, filifera en filibusta die ik nog 1 jaar verder wil opkweken en dan gaat ik ze uittesten in volle grond. Daarna, ga ik eens een mooi document in elkaar zetten met alle ervaringen over de Washingtonia, kan ik ondertussen al kijken met welke soort ik daarna eens kan gaan experimenteren. ;)

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Foto's uit de tuin van Exotic Life 2009.

Berichtdoor Christophe op 12 dec 2009 17:26

Benieuwd naar je documentje. Het wordt dus een soort artikel over Washingtonia in de lage landen met foto's? Denk voor veel mensen interessant!
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Foto's uit de tuin van Exotic Life 2009.

Berichtdoor Exotic Life op 22 dec 2009 13:09

Ja inderdaad, zoiets moet het worden inderdaad.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Foto's uit de tuin van Exotic Life 2009.

Berichtdoor draco op 21 feb 2010 02:51

Exotic Life schreef:Ja inderdaad, zoiets moet het worden inderdaad.

Robbin


en , al enige vorderingen met het "documentje" ??
ben wel curieus hoor
draco
 

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron