Richard's Braziliaanse fotolog

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor wsnbm op 11 dec 2015 16:52

GE-WEL-DIG.

Benijdenswaardig!!

Fijn ook met de namen erbij, kunnen we weer iets van leren.

Please keep on posting.

:thumb_up: :thumb_up: :thumb_up:
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor Rob op 11 dec 2015 17:26

palmgek schreef:Ik denk dat je de spijker op de kop slaat met Allagoptera Sylvan :thumb_up:
Ik zat meer aan Syagrus loefgrenii of een andere dwergsoort te denken, echter zijn de veders van deze soorten veel minder plumose. Top Sylvan, bedankt voor het meedenken.



Mooie plaatjes weer Richard.

Die kleine rakker is inderdaad Allagoptera arenaria
Is overigens natief in SE brazilie op zanderige ondergronden nabij de kust, dus je zult hem nog wel eens tegenkomen denk ik!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor fernman op 11 dec 2015 19:07

Richard, dat is watertanden hoor! Prachtig!!!!
Groeten
Mario M.
fernman
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 02 nov 2012 13:09
Woonplaats: Kempen-Belgie
34 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor draco op 12 dec 2015 02:03

Een vitale collectie in omstandigheden waar wij alleen maar van kunnen dromen :thumb_up: Wat de Caryota betreft, een beste kans dat het een caryota urens of mitis betreft, respectievelijk een solitaire en clustervormende soort. Bij de in- en export groothandel voor exotische planten worden deze soorten het meest verhandeld.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor palmgek op 12 dec 2015 02:28

Allen bedankt voor de leuke reactie's :thumb_up:

@Jozef, ik zal zeker blijven posten, de tuin heeft nog teveel lege plekken dus ben voorlopig nog niet klaar, daarnaast gaar er binnenkort nog een ander projectje lopen ook.

@Edwin, heb de buurvrouw inderdaad weten te overtuigen van de schoonheid en het genot van ornamentale planten, over het algemeen geeft men hier alleen waarde aan planten als ze eetbaar zijn :lol:
Inmiddels is ze al bijna even enthousiast als ons.

@Eduard, sommige planten zijn in een periode van 6 maanden inderdaad verdubbeld, enkele zelfs nog meer. Dit is niet alleen te wijten aan de verzorging maar ook vanwege het feit dat de planten hier echt tijd nodig hebben om te settellen. Het klimaat is vrij extreem, dwz veel wind, een brandende zon en een voortdurend gebrek aan regen. Eenmaal aangeslagen als gevolg van voldoende verzorging gaan ze dan ook als een raket. Echter valt of staat het als geen andere plek bij de watergift.

@Peter, zeker weten dat niet alles hier zomaar bij het lokale tuincentrum te verkrijgen is. Zo ben ik bijvoorbeeld al een tijd op zoek naar Corypha. Ondanks ik ze wel sporadisch tegen kom, hangt het zaad niet zomaar aan de boom. Zoals je misschien wel weet bloeit deze pas in zijn laatste levensfase en dit is gemiddeld ongeveer pas na 80 jaar. Daarnaast zal het in mijn huidige tuin ook haast onmogelijk zijn om deze te groeien aangezien dit echt vocht liefhebbers zijn. In de toekomst in de bergen wellicht nog een optie (nieuw projectje). Ben ze daar al een enkele keer tegen gekomen.

@WSNBN, zal het onthouden en zoveel als mogelijk de benamingen vermelden :thumb_up:

@Rob, bedankt voor de bevestiging :thumb_up:

@Draco, dan denk ik toch de mitis vanwege de vele zijscheuten die deze inmiddels rondom de hoofdstam heeft aangemaakt. THNX :thumb_up:
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor AIREMULP op 12 dec 2015 08:54

Richard ik heb hier een 2 jarige zaailing staan van de corypha umbraculifera .
Hij groeit in dit landje erg traag . Ik weet niet of je nog naar nederland kom aankomende maanden .
Anders kan ik de zaailing wel naar je op sturen . Ik wil wel eens zien of hij daar goed aanslaat en kan ik het mooi volgen in je topic .

Edwin
Bijlagen
P1160806.jpg
P1160806.jpg (92.15 KiB) 3535 keer bekeken
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor Hitch op 12 dec 2015 11:38

Als je dit topic doorneemt zakt bij mij eigenlijk een beetje de moed in de schoenen. Al wat wij in ons klimaat doen in onze exotische tuinen lijkt meer op onze planten doen overleven dan ze te laten floreren. Eigenlijk zien wij hier nooit een volwassen palm (Trachycarpus fortunei niet meegerekend) maar zijn wij superblij en fier met onze babypalmen of in het beste geval puberpalmen.
Op dat klimaat in Brazilie ben ik jaloers zeg. Als we dat van Portugal al zouden hebben was ik al meer dan tevreden...
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor palmgek op 12 dec 2015 13:07

Bedankt voor je aanbod Edwin, SUPER! We zijn in het nieuwe jaar weer terug in Nederland, zal aldaar is kijken wat de mogelijkheden zijn mbt tot het verschepen van een dergelijk formaat. Ik kom hier zeker op terug! Nogmaals dank :thumb_up:

@Hitch, het klopt helemaal wat je zegt, voor mij dan ook een reden om in Nederland mijn tropische collectie niet verder uit te breiden. Klinkt wellicht wat arrogant maar is zeker niet zo bedoeld. Uiteindelijk gaan dit soort planten hier haast zonder moeite terwijl het in Nl met veel kunst en vliegwerk maar marginaal blijft.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor Hitch op 12 dec 2015 14:48

Klinkt helemaal niet arrogant, het is gewoon realiteit. In onze contreien is het ieder jaar weer tegen het voorjaar blij zijn dat alles nog leeft en hopelijk niet te erg schade heeft opgelopen en dan uitkijken naar de eerste groei en superblij zijn wanneer de palm een nieuw blad aanmaakt. Ach ja, hier moet je met minder/weinig tevreden zijn maar het is wat het is en we moeten het er mee doen. Eigenlijk sta ik daar anders nooit zo bij stil maar als je dan met de neus op de feiten word gedrukt door jou prachtige foto's... :roll:
Ben wel een beetje jaloers op jou hoor :thumb_up:
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor AIREMULP op 12 dec 2015 14:54

[quote="palmgek"]Bedankt voor je aanbod Edwin, SUPER! We zijn in het nieuwe jaar weer terug in Nederland, zal aldaar is kijken wat de mogelijkheden zijn mbt tot het verschepen van een dergelijk formaat. Ik kom hier zeker op terug! Nogmaals dank :thumb_up:

Ja heb zelf ook geen idee of het überhaupt mag . Heb je vaker plantjes of zaailingen meegenomen naar daar?

edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 134 gasten