Wakker maken Jatropha Podagrica

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Wakker maken Jatropha Podagrica

Berichtdoor ronald op 30 maart 2013 18:13

Vorige week 2 stammen Jatropha Podagrica ontvangen. (1x geel en 1x rood). Geen wortels, geen blad. Beide stammen voelen hard aan maar de rode is behoorlijk ingedroogd. Ik heb ze beide opgepot in een mengsel van Seramis en orchideeën grond omdat caudex planten over het algemeen een hekel hebben aan natte voeten. Ze staan uiteraard nog binnen in een rood stenen pot te wachten op warmte.

Wat ik zou willen weten: wie weet wat ik nog meer zou moeten (kunnen) doen om dit tot een succes te laten leiden? Gewoon geduld hebben en de grond vochtig houden?
ronald
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 14 mei 2012 21:33
0 bedankjes

Re: Wakker maken Jatropha Podagrica

Berichtdoor ronald op 30 maart 2013 19:35

Nog even twee fotootjes ter illustratie:
De rode ziet er zo uit:
Afbeelding

... En de gele,zo:

Afbeelding
ronald
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 14 mei 2012 21:33
0 bedankjes

Re: Wakker maken Jatropha Podagrica

Berichtdoor rijo op 04 apr 2013 20:53

Zo te zien Ronald zult ge toch een jaartje of drie moeten wachten vooraleer er iets deftig van komt!
Ik heb een 15-tal mooie caudexen van een 30-tal jaren oud,allemaal zelf gezaaid zoals ik reeds geschreven heb.In de Winter in de veranda en hou de temperatuur op 10 gr.Watergift in die periode
is om de 2 weken een beetje water om VOCHTIG te houden! In de Zomer afhankelijk van de warmteperiode ook om de 2 à 3 weken iets meer water en 1 maal per maand meststoffen.De meeste gaan dan allemaal buiten en houden van volle zon!U vraagt wat U meer moet doen om een goed resultaat te bekomen of te behouden, is ze nooit te verwaarlozen.....Wat de potgrond betreft,
één derde gewone,zand en turf.....Niet te snel verpotten,alléén als het wortelgestel echt tegen de binnenkant van de pot komt. .....rijo.
rijo
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 26 sep 2012 20:26
2 bedankjes

Re: Wakker maken Jatropha Podagrica

Berichtdoor ronald op 05 apr 2013 08:53

Dank je voor je reactie. Dat het voorlopig geen deftige caudexen zijn moge duidelijk zijn :roll: maar ik zou al heel blij zijn als er leven zichtbaar wordt. Dat was eigenlijk ook mijn vraag want eerlijk gezegd ziet het er niet hoopvol uit vind ik zelf.

Jatropha Podagrica is geen algemeen verkrijgbare soort en dit begin was het enige dat ik zag om de soort te bemachtigen. Op dit moment staan de stammen er precies 2 weken in en zien ze er nog exact zo uit als op de foto.

Voorlopig zorg ik er voor dat de grond niet totaal droog wordt en wacht ik op zichtbaar leven BOVEN de grond voordat ik meststoffen toe ga dienen. En dan maar gewoon geduld hebben ...
ronald
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 14 mei 2012 21:33
0 bedankjes

Re: Wakker maken Jatropha Podagrica

Berichtdoor ronald op 23 mei 2013 22:32

Even een update:
De Jatropha stammen staan inmiddels 2 maanden in de grond. Geen enkele vooruitgang maar ook geen enkele achteruitgang waar te nemen als op de foto's van mijn post op 30 maart. Op advies van rijo besproei ik om de paar dagen de caudex en geef ik zo veel mogelijk (zon)licht. De stammen zelf zijn voor het grootste deel toch wel groenachtig. Met heel erg veel fantasie zie ik op de gele mogelijk een slapend blad oog maar ik kan me in vergissen.

Omdat het bloed gaat waar het gaan kan zocht ik verder en toen bleek dat het helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. Gewoon bij de intratuin te bestellen en binnen enkele dagen 2 planten op kunnen halen. Wie had dat gedacht...

Desondanks alles op alles zetten om de stammen wakker te schudden. Zon moet gaan helpen maar die zien we helaas nog niet zo vaak.
ronald
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 14 mei 2012 21:33
0 bedankjes

Re: Wakker maken Jatropha Podagrica

Berichtdoor ronald op 10 jul 2013 20:45

Even een update van de Jatropha Podagrica's: Ze staan nu 3 1/2 e maand opgepot. Al die tijd hou ik ze goed in de gaten en staan ze in de vensterbank op het oosten. Op aanraden van rijo worden ze regelmatig gesproeid. Nu de zomer is aangebroken en er (nog steeds :( ) geen leven is te zien staan ze buiten in de schaduw op het terras. Krab ik voorzichtig een klein stukje van de 'knol' open dan is het daaronder heldergroen :!:

JatrophaPodagriaGeel.JPG
Detail van de gele. De bast is duidelijk verdikt
JatrophaPodagriaGeel.JPG (283.25 KiB) 9009 keer bekeken


Als ik foto's vergelijk van toen en nu dan valt op dat de bast van de gele aan de hals flink dikker is geworden maar dat is dan ook het enige verschil. De knollen zijn nog steeds keihard alhoewel de rode (nog steeds) op een gerimpelde aardappel lijkt.

JatrophaPodagriaRood.JPG
Detail van de rode. Lijkt levenloos maar is heldergroen onder de bast
JatrophaPodagriaRood.JPG (160.24 KiB) 9009 keer bekeken


Bij de gele ben ik enkele weken geleden voorzichtig op zoek gegaan naar wortelvorming. Er blijkt geen enkel :evil: worteltje zihtbaar. De knol zag eruit alsof ik hem net binnen had gekregen.

Is er iemand op dit forum die mij gerust kan stellen dat dit ooit nog goed komt eventueel na bijsturing in de verzorging ?
ronald
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 14 mei 2012 21:33
0 bedankjes

Re: Wakker maken Jatropha Podagrica

Berichtdoor snarfie op 11 jul 2013 12:25

misschien is hij nu zijn wonden aan het afdichten, en nieuwe groeipunten aan het maken? en misschien komen die wortels pas als ze het lekker warm hebben?
en als hij nog steeds groen is, maar de bast bij de wond wordt wel steeds dikker, lijkt het mij dat hij zich aan het herstellen is , en zich klaar aan het maken om te groeien. soms moeten planten ook gestrest zijn voordat ze wortels(/bladeren) willen maken, maar voor goed advies moet je niet bij mij zijn. al heb ik hier wel planten gehad die gewoon een jaar lang helemaal niks deden, en afgelopen lente gewoon uitliepen alsof er niks aan de hand was.
ik heet frans, en nee, ik ben geen 50+er
Avatar gebruiker
snarfie
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 08 mei 2013 17:12
Woonplaats: Utrecht
7 bedankjes

Re: Wakker maken Jatropha Podagrica

Berichtdoor ronald op 15 jul 2013 21:00

Uhh ... Ik ben bang dat ik op 22 maart een hele domme fout heb gemaakt. Nu ik inmiddels ook een flessenplant met blad en wortels bezit is me opgevallen dat de caudex littekens bevat van waar ooit een bladsteel heeft gezeten. Het zijn met een beetje fantasie een soort smilies.

JatrophaPodagrica_Trunk1.jpg
Zie de smily. Hier heeft een blad gezeten
JatrophaPodagrica_Trunk1.jpg (180.26 KiB) 8872 keer bekeken


Nu komt het: Omdat mijn kale caudexen echt niets doen ben ik voorzichtig gaan graven om te kijken of er wortelvorming was. Je raad het al: geen wortels te zien. De rode bleek ten prooi te zijn gevallen aan rot. De gele lijkt (nog) in orde en vertoont dezelfde littekens maar dan onder de grond :!: :roll: :o

Hij staat op zijn kop! Heel verwarrend omdat ik de flesvormige caudex als rechtopstaande fles heb geplant terwijl ik de 'hals' dus in de grond had moeten stoppen en niet de buik. De teler heeft blijkbaar de jatropha's dus boven de schouder afgekapt en relatief veel van de wortelhals laten zitten.

Zo ziet het er dus uit na correctie. Volgens mij is de caudex al aan het uitlopen gezien de lichtgroene knobbel aan het einde van de caudex (Pijl)

JatrophaPodagrica_Trunk2.jpg
Dezelfde smily op de stam- nu bovengronds ...
JatrophaPodagrica_Trunk2.jpg (219.42 KiB) 8872 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door ronald op 18 jul 2013 22:31, in totaal 1 keer bewerkt.
ronald
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 14 mei 2012 21:33
0 bedankjes

Re: Wakker maken Jatropha Podagrica

Berichtdoor Ruudcactus op 15 jul 2013 23:08

Niet alleen de plant staat op z'n kop. ;)
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Wakker maken Jatropha Podagrica

Berichtdoor ronald op 16 jul 2013 13:11

:o Alsof de duvel er mee speelt.... Ik verzeker je dat dit geen opzet is. Heb nu even geen tijd het recht te zetten dus aan allen : Zet je monitor even tijdelijk :fluiten: op zijn kop
ronald
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 14 mei 2012 21:33
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten