opuntia's winterhard?

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

opuntia's winterhard?

Berichtdoor snarfie op 01 jul 2013 06:57

in de bot. tuinen van de universiteit utrecht kweken ze de opuntia ficus-indica buiten, en zou ik dat ook kunnen doen als ik hem 'goed' verzorg? verder heb ik nog de humifusa en de brasiliensis. weten jullie ook of de brasiliensis winterhard is?
ik heet frans, en nee, ik ben geen 50+er
Avatar gebruiker
snarfie
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 08 mei 2013 17:12
Woonplaats: Utrecht
7 bedankjes

Re: opuntia's winterhard?

Berichtdoor Tosaman op 01 jul 2013 11:34

Hoi snarfie,
ik heb hier ook een schijf van een ficus indica, en die heb ik in een potje staan. Afgelopen najaar/winter stond hij in een soort plexiglas kweekbak (kan je oa bij de boerenbond welkoop kopen), tegen de zuidwest gevel van het huis aan. Op droge dagen stond de klep van de bak een stukje open, en als het ging regenen of sneeuwen, dan deed ik de klep weer dicht. Vanaf oktober gaf ik geen water meer. Nu staat die schijf gewoon lekker buiten en krijgt water via regen en ziedaar: hij is eea aan het aanmaken.
Toch denk ik dat het verstandig is om hem in een pot te houden en in de winterstalling te zetten. Die gasten in Utrecht kunnen waarschijnlijk onder ideale omstandigheden experimenteren. Misschien kan Ruudcactus of turtleboy je wat meer vertellen...?
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Avatar gebruiker
Tosaman
 
Berichten: 489
Geregistreerd: 18 mei 2010 17:05
Woonplaats: Westfriesland (tussen Hoorn en Enkhuizen).
16 bedankjes

Re: opuntia's winterhard?

Berichtdoor Ruudcactus op 01 jul 2013 16:10

Ficus indica kan hoogstens een paar graden hebben, brasiliensis kan geen vorst hebben en humifusa is winterhard
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: opuntia's winterhard?

Berichtdoor Tosaman op 01 jul 2013 17:35

Dat bakje waar ik die ficus indica schijf in had staan werd het minimaal -3.1C, dat was tijdens de langdurige vorstperiode van januari, februari, maart, april. Overdag werd het toch zo'n 3 a 4 graden boven het vriespunt.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Avatar gebruiker
Tosaman
 
Berichten: 489
Geregistreerd: 18 mei 2010 17:05
Woonplaats: Westfriesland (tussen Hoorn en Enkhuizen).
16 bedankjes

Re: opuntia's winterhard?

Berichtdoor snarfie op 05 jul 2013 14:34

Tosaman schreef:Toch denk ik dat het verstandig is om hem in een pot te houden en in de winterstalling te zetten. Die gasten in Utrecht kunnen waarschijnlijk onder ideale omstandigheden experimenteren.


hoe bedoel je ideale omstandigheden? want ik denk dat ik het ook wel aardig kan doen :D
ik heet frans, en nee, ik ben geen 50+er
Avatar gebruiker
snarfie
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 08 mei 2013 17:12
Woonplaats: Utrecht
7 bedankjes

Re: opuntia's winterhard?

Berichtdoor Exotengek op 05 jul 2013 23:35

Frans, hou de ficus-indica als kuipplant/kamerplant.
Humifusa planten gewoon in de vollegrond.
Exotengek
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 23 sep 2012 17:50
Woonplaats: Utrecht - Overvecht / Eindhoven.
11 bedankjes


Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten