Waterbehoefte aloë

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Waterbehoefte aloë

Berichtdoor Loes op 06 jan 2014 12:38

Vorig jaar winter zijn in de kas diverse aloë planten oa de ferox goed doorgekomen. Maar toen had ik ze nog niet zo lang. Nu twijfel ik echter over de waterbehoefte. Ik lees in de winter geen water en in de zomer juist veel? Door niet beter wetende is dat laatste niet echt gebeurd. Ze kregen maar in geringe mate. Is het beter om dan toch nog af en toe beetje te geven of pas weer in het voorjaar? En zijn er verschijnselen waarop je kunt zien of de plant te weinig water heeft gehad?Ik moet zeggen dat de grond nu echt kurkdroog is.
Loes
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 09 jan 2013 15:51
0 bedankjes

Re: Waterbehoefte aloë

Berichtdoor snarfie op 06 jan 2014 17:48

als het blad helemaal dun en slap wordt heeft hij een beetje water nodig
ik heet frans, en nee, ik ben geen 50+er
Avatar gebruiker
snarfie
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 08 mei 2013 17:12
Woonplaats: Utrecht
7 bedankjes

Re: Waterbehoefte aloë

Berichtdoor draco op 06 jan 2014 17:57

Bij een lage temperatuur en lichtintensiteit verkeren succulenten waaronder deze Aloe in rust. Ze verdampen dan vrijwel geen vocht en zijn fysiologisch bestand tegen droogte. Watergeven is daarom niet nodig. Als de potgrond droog is, des te beter. Vanaf het voorjaar in maart de Aloe voorzichtig weer water geven. Tijdens het groeiseizoen geef je water als de grond voldoende is uitgedroogd. Beter nu en dan een flinke slok dan vaker een beetje.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Waterbehoefte aloë

Berichtdoor draco op 07 jan 2014 19:01

snarfie schreef:als het blad helemaal dun en slap wordt heeft hij een beetje water nodig


Zo lang zou ik niet wachten. Meestal echter offert de plant bij vochtgebrek eerst de onderste (oudste bladeren) op.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Waterbehoefte aloë

Berichtdoor Loes op 25 jan 2014 16:11

agave aloe 1.jpg
agave aloe 1.jpg (234.87 KiB) 5362 keer bekeken
Dank voor jullie antwoord. Dit zijn ze. Blad van de aloe speciale zijn sowiezo wat slap.
Loes
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 09 jan 2013 15:51
0 bedankjes

Re: Waterbehoefte aloë

Berichtdoor s.janssen op 25 jan 2014 16:32

Wat een pracht exemplaar!!! :applaus:

Ik heb al mijn succulenten op een koude slaapkamer staan, deels in kratten en houdt ze kurk droog en dat gaat tot nu heel erg goed. Een maand geleden heb ik een aloe peglerae naar mijn studentenkamer meegenomen, door de warmte in combinatie met minder licht ging de plant alleen maar achteruit zelfs een kleine watergift tussendoor heeft de plant niet geholpen. De plant begon geel te worden en de onderste bladeren af te stoten. De plant staat nu koud op een slaapkamer.

Mijn advies: Succulenten koud wegzetten in de winter anders krijg je slappe groei of achteruitgang van je planten :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes


Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten