adenium obesum/woestijnroos

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

adenium obesum/woestijnroos

Berichtdoor wen73 op 26 maart 2014 23:28

Hallo,
Nieuw hier op deze site en ook nog beginnende met kweken.
Ik hoop hier wat antwoorden te vinden op mijn vragen :-)
Een poosje geleden 10 zaden besteld van de adenium obesum.
Vijf ervan heb ik geprobeerd te laten ontkiemen, helaas zijn ze niet opgekomen en na drie weken gaan rotten.
Ik heb nog 5 zaden over en nu is mijn vraag, hoe kan ik dat het beste doen?
Waar kan ik ze het best op laten ontkiemen? Aarde/zand/zaaiaarde? De meningen zijn er nogal over verdeeld op internet.
Verder staat er soms dat je ze eerst 3/4 uur moet laten weken maar weer ergens anders staat 24 uur en weer ergens anders worden de zaden helemaal niet geweekt.
Ik hoop dat er iemand is die mij informatie zou kunnen geven hierover.

Hartelijke groeten,
Wendy
wen73
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 maart 2014 22:36
0 bedankjes

Re: adenium obesum/woestijnroos

Berichtdoor SVENNIE op 27 maart 2014 10:41

Hoi,

Ik heb enkele maanden geleden ook deze zaden gezaaid op licht vochtige cactusgrond.
Ik had ze niet geweekt en op 22° gehouden. Na enkele dagen waren er ongeveer de helft gekiemd.
Nu zijn ze nog steeds maar een 4-tal cm hoog en hebben ze nog steeds enkel maar de eerste blaadjes. Volgens mij hebben ze een groeiachterstand door gebrek aan licht. Ik had ze beter later gezaaid.
SVENNIE
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 21 jun 2013 14:15
Woonplaats: Schoten
7 bedankjes

Re: adenium obesum/woestijnroos

Berichtdoor snarfie op 27 maart 2014 21:48

ik heb ze een paar weken gezaaid. als je geen steriele potgrond/aarde hebt kan je ze beter in een schoon bakje van de chinees op vochtig keukenpapier leggen. zo heb ik 11 va de 14 zaadjes laten ontkiemen. tot nu toen doen ze het goed. ik had er 3 weken daarvoor 16 in mijn minikasje gezaaid, en alles was daarvan gaan rotten. :cry: nu doen die laatste 11 het erg goed. bij sommigen zie ik de eerste echte blaadjes langzaam verschijnen.
ik heet frans, en nee, ik ben geen 50+er
Avatar gebruiker
snarfie
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 08 mei 2013 17:12
Woonplaats: Utrecht
7 bedankjes

Re: adenium obesum/woestijnroos

Berichtdoor snarfie op 27 maart 2014 22:52

bovenste foto is van paar weken geleden, onderste is van een week geleden.

Afbeelding
Afbeelding
ik heet frans, en nee, ik ben geen 50+er
Avatar gebruiker
snarfie
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 08 mei 2013 17:12
Woonplaats: Utrecht
7 bedankjes

Re: adenium obesum/woestijnroos

Berichtdoor wen73 op 27 maart 2014 22:57

Even nog een paar vraagjes snarfie.
Heb je ze voor geweekt?
Heb je ze afgesloten met een dekseltje toen ze op het vochtige keukenpapier lagen?
En in wat voor grond heb je de daarna kiempjes gezet?
Sorry hoor voor al die vragen, maar aangezien ik er nog maar 5 heb, wil ik graag dat het goed gaat haha.
wen73
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 maart 2014 22:36
0 bedankjes

Re: adenium obesum/woestijnroos

Berichtdoor Carlo op 28 maart 2014 01:10

1 ding is zeker. Wanneer er ook maar een klein schimmeltje zichtbaar is, meestal in de vorm van draden die op de zaaigrond liggen, kun je het zaadje afschrijven. Schoonmaken en opnieuw zaaien kun je dan vergeten, het zaadje is dan van binnen al snot geworden. Niet te nat zaaien dus.
Voorweken weet ik niet meer maar dat kun je vast nog wel ergens terug vinden.
Zelf gebruikte ik verse cocopeat welke een paar minuten in de magnetron is geweest om steriel te maken. Deze is vanuit een nieuwe zak ruim voldoende vochtig dus geen water meer toevoegen. Zaaibakje afsluiten en warm weg zetten. Geen direct zonlicht want dat droogt overdag, wanneer je vaak niet thuis bent, de bovenlaag uit. Wat na twee weken niet gekiemd is kiemde bij mij nooit meer.
Diverse liefhebbers hebben mij cactusgrond aan geraden voor de jonge plantjes. Ik heb die dan ook gebruikt met daarin een beetje cocospeat. Al doende heb ik nog altijd zo'n 50 van die rakkers staan van een jaartje of drie oud. Snelle jongens zijn het zeer zeker niet.

Worden ze na een jaar lang en dun dan kun je de top er af knippen. Het stammetje zal nu zijtakken gaan maken. De snijwond groeit weg en is na een jaar verdwenen. De top kun je zelfs, wanneer ie lang genoeg is, stekken. Deze stek zal nooit een een dikke caudex krijgen maar kan wel bloeien.
Tuincentrums verkopen opgepotte stekken (in bloei) voor een habbekrats. Helaas blijft het een dunne stam en is het een totaal andere plant.

Elk voorjaar opnieuw oppotten in verse cactusgrond en de stam een centimetertje hoger in de pot zetten.

Het schijnt dat je ze in bloei kunt trekken met voeding met daarin een hoog middennummer. (n-P-k)
Mij is dit echter nog maar sporadisch gelukt. Verwaarlozen wordt ook genoemd, dat kun je eens proberen voor wie zijn planten al groter zijn.
Binnenhuislucht vinden de knopjes vaak niet leuk, verdrogen en vallen vaak af.

;)
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1927
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: adenium obesum/woestijnroos

Berichtdoor snarfie op 28 maart 2014 08:00

Ik heb ze niet voorgeweekt. Ik had er wel een dekseltje op gedaan, want ze stonden voor een raam op het zuiden(warmste plek). Nu staan ze in luchtige potgrond.
ik heet frans, en nee, ik ben geen 50+er
Avatar gebruiker
snarfie
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 08 mei 2013 17:12
Woonplaats: Utrecht
7 bedankjes

Re: adenium obesum/woestijnroos

Berichtdoor wen73 op 29 maart 2014 11:46

Bedankt voor alle tips, inmiddels bezig met een nieuwe poging :-)
wen73
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 maart 2014 22:36
0 bedankjes

Re: adenium obesum/woestijnroos

Berichtdoor Addekees op 03 mei 2014 12:24

Nieuw bij dit forum en recent zaden van de woestijnroos aangeschaft en in een verwarmd kweekbakje matig vochtig uitgezet, zoals hier en daar gelezen op de kweekgrond en niet erin. Er zijn er inmiddels een aantal opgekomen en ik ga mij voorbereiden op het uitzetten daarvan in geschikte grond. Voor deze grond heb ik perlit(e) nodig, lavagruis, wat ik bij de tuincentra in mijn omgeving niet kan krijgen, gaarne advies waar ik dat spul kan bekomen, ik woon in Schiedam.
Verder heb ik een eerder aangeschafte adenium in de vensterbank staan, waarvan de sporadische bloemen die hij geeft hun bloemblaadjes doen krullen. Kan iemand mij de eventuele oorzaak vertellen. De plant staat voor een venster op het westen, staat warm en krijgt matig water.
Addekees
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 28 apr 2014 11:42
0 bedankjes

Re: adenium obesum/woestijnroos

Berichtdoor Carlo op 06 mei 2014 23:52

Het kan goed zijn dat je plant bij de vorige eigenaar een minder zonnige standplaats heeft gehad.

Perlite is niet noodzakelijk. Gebruik cactus-grond, dat is zeer luchtig en daar doen ze het goed op.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1927
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten