oestergrit in grondmengsel ?

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

oestergrit in grondmengsel ?

Berichtdoor stijnvdw76 op 04 jun 2015 22:42

Onlangs heb ik een aantal succulenten (oa Aloe en Euphorbia soorten, voornamelijk uit Madagascar) gekocht. Deze zou in nu willen ompotten. Ik heb een eigen grondmengsel gemaakt, bestaande uit oa bims, vulca korrel, rijnzand, lavazand en een kleine fractie potgrond. Ik overweeg om hieraan evt. nog wat 'duivengrit' (gebroken schelpen) aan toe te voegen. Ben van plan om dit vooraf even te spoelen, om evt. zout te verwijderen.
Is dit aan te raden, of misschien negatief door het te hoge kalkgehalte ? Iemand hier ervaring mee ?

Groeten,

Stijn
stijnvdw76
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 01 okt 2013 18:34
Woonplaats: Gierle, bij Turnhout (B)
1 bedankjes

Re: oestergrit in grondmengsel ?

Berichtdoor Ruudcactus op 05 jun 2015 05:10

geen ervaring, maar ik denk idd door het hoge kalkgehalte ongeschikt. Ik zie het doel ervan ook eigenlijk niet..
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: oestergrit in grondmengsel ?

Berichtdoor draco op 05 jun 2015 22:26

Schelpkalk bestaat voornamelijk uit Calciumcarbonaat ook bekend als kalk- of ketelsteen. Het lost slecht op en alleen in zuur milieu. Samen met veenpotgrond dat organische zuren bevat, zal het langzaam oplossen (verweren) en het Calcium daarbij voor opname beschikbaar komen.
Zoals Ruud al aangeeft lijkt het mij een overbodige toevoeging aan genoemd grondmengsel. Toepassing ervan zal daarentegen ook niet schadelijk zijn voor deze planten en de zuurgraad van het grondmengsel nauwelijks beïnvloeden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes


Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten