Vijgcactus zaaien

Heb jij een vraag over cactussen of succulenten? Post deze gerust in deze rubriek.

Vijgcactus zaaien

Berichtdoor s.janssen op 26 nov 2010 16:58

Ik heb vanmiddag 2 cactus vijgen gekocht met de bedoeling om te gaan zaaien.
Heb ruim een uur gezeten om wat zaden er uit te krijgen en heb ze gewassen.
Nu hoor ik op ene site dat je ze meteen na het ''oogsten' kan zaaien in turf met zand op 1 cm diepte. Op de andere site staat dat je de zaden moet laten drogen en vervolgens moet zaaien. Wat is nou de goede manier? Op de zaden zit nog redelijk wat vruchtvlees. Ben bang dat straks gaan schimmelen. Als ik de zaden laat drogen, hoe gaat dat in zijn werk?

Deze website kwam ik tegen:
http://www.tuin-wiki.nl/Main/CactusVijg?from=Main.Woestijnvijg

En deze:
http://www.zaaieens.nl/id77.htm

Wat is de goede manier?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Vijgcactus zaaien

Berichtdoor margaretha op 04 dec 2010 23:19

s.janssen schreef:Ik heb vanmiddag 2 cactus vijgen gekocht met de bedoeling om te gaan zaaien.
Heb ruim een uur gezeten om wat zaden er uit te krijgen en heb ze gewassen.
Nu hoor ik op ene site dat je ze meteen na het ''oogsten' kan zaaien in turf met zand op 1 cm diepte. Op de andere site staat dat je de zaden moet laten drogen en vervolgens moet zaaien. Wat is nou de goede manier? Op de zaden zit nog redelijk wat vruchtvlees. Ben bang dat straks gaan schimmelen. Als ik de zaden laat drogen, hoe gaat dat in zijn werk?

Deze website kwam ik tegen:
http://www.tuin-wiki.nl/Main/CactusVijg?from=Main.Woestijnvijg

En deze:
http://www.zaaieens.nl/id77.htm

Wat is de goede manier?

Of het de goede manier is weet ik niet , maar ik heb zo'n vrucht voor de helft in zanderige grond geduwd en dit is het resultaat.
Gr Margaretha
Bijlagen
cactus van  corsica.jpg
cactus van corsica.jpg (157.75 KiB) 7826 keer bekeken
margaretha
 
Berichten: 236
Geregistreerd: 02 mei 2010 14:41
7 bedankjes

Re: Vijgcactus zaaien

Berichtdoor s.janssen op 05 dec 2010 00:00

Ik heb de zaden inmiddels gezaaid. In 50% turf en 50% zand dit allemaal kletsnat.
Van te voren de zaden 2 dagen gedroogd en vervolgens 1cm onder de grond.
Daarna weg gezet bij 25-30 graden.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Vijgcactus zaaien

Berichtdoor Toni op 29 jul 2011 21:50

Hey S.Janssen,

Zijn er inmiddels al zaden van de cactus uitgekomen?
Ik heb dit namelijk ook geprobeert, maar bij mij was er 0 % opkomst.

Ik heb ook Opuntia (humifusa) zaden geplant van zaden van het jaar er voor (hebde bloem gewoon de hele winter laten zitten en in april er afgehaald.
Daarvan heb ik een redelijk goede opkomst, 75% of iets meer!

Wanneer kan ik ze ompotten en wanneer kan ik zel aan de buiten lucht laten wennen?

Gr Toni
Toni
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 29 jul 2011 21:08
Woonplaats: Meerssen, Zuid Lmb
16 bedankjes

Re: Vijgcactus zaaien

Berichtdoor palmgek op 29 jul 2011 22:47

Zover ik weet werkt allebei, zowel vers als gedroogd. Lekker warm en goed vochtig wegzetten! Heb wel behoorlijk wat geduld, hier kwamen na een jaar nog steeds nieuwe plantjes op...

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3687
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Vijgcactus zaaien

Berichtdoor Toni op 30 jul 2011 12:55

Maar nu mijn belangrijkste vraag;
Wanneer mag/kan ik mijn zaailingen aan de buiten lucht laten wennen?
Ik heb ooit ergens gelezen (kan hier op het forum zijn geweest), dat je zodra de zaailinge boven hun blad een mini cactus schijf vormen met stekeltjes, dat je ze dan langzaam aan de buiten lucht kunt laten wennen?

Betekent dit dan ook dat ik ze dan mag verplanten in een eigen pot?

@Richard, welke cactussen heb jij laten ontkiemen?

Gr Toni
Toni
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 29 jul 2011 21:08
Woonplaats: Meerssen, Zuid Lmb
16 bedankjes

Re: Vijgcactus zaaien

Berichtdoor palmgek op 30 jul 2011 13:14

Ik weet niet precies van welke Opuntia het zaad afkomstig was. Het kwam uit een geplukte vrucht in Italie. Vermoedelijk ficus indica of iets dergelijks. Heb hier verschillende soorten, waarvan sommigen erg veel op elkaar lijken.
Ik zou toch wachten met buiten zetten tot de plantjes zo'n 4 tot 5 cm groot zijn. Kleiner vind ik ze nog te kwetsbaar. Op een mooie dag alvast wat laten wennen kan natuurlijk altijd :fluiten:

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3687
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Vijgcactus zaaien

Berichtdoor Toni op 30 jul 2011 13:23

Ja ik was ook nog niet van plan om ze al buiten te planten maar ze staan nu op het moment in zo'n mini tafel kas, dus onder gedrukte vochtige lucht? Maar zal ze idd eens langzaam aan laten wennen aan de buitenlucht, Kan ik ze wel al verpotten?

Gr toni

(PS. ze zagen er 3 weken geleden idd erg kwetsbaar uit, maar denk als ik er te lang mee wacht dat ze dan met hun wortels in elkaar gaan verstrengelen!?)
Toni
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 29 jul 2011 21:08
Woonplaats: Meerssen, Zuid Lmb
16 bedankjes

Re: Vijgcactus zaaien

Berichtdoor s.janssen op 30 jul 2011 23:48

Bij mij was ook niets op gepot, waarschijnlijk te precies gezaaid. Ik stek nu wat gewoon veel sneller gaat. Humifusa elke dag even laten luchten om zo aan de lucht te wennen.
Als ze kamer temperatuur gewend zijn mag je ze buiten zetten. Ik zou nog even wachten met de vorst.

Groeten,
Sylvan
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Vijgcactus zaaien

Berichtdoor Toni op 31 jul 2011 15:39

Ze zijn buiten temperatuur gewend, heb ze buiten opgekweekt en staan nu nog steeds buiten, maar in zo'n "propegator", zo'n mini tuinkas, voor op tafel.

Ik zal de deksel er eens afhalen, ze zijn trouwens flink gegroeid in die 3 weken vakantie. zal eens foto's er van nemen.

Gr Toni
Toni
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 29 jul 2011 21:08
Woonplaats: Meerssen, Zuid Lmb
16 bedankjes


Keer terug naar Cactussen en succulenten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast