Overwintering Blechnum gibbum en brasiliense

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Overwintering Blechnum gibbum en brasiliense

Berichtdoor Lagarto op 25 feb 2025 10:37

Dit is de tweede of derde winter dat ik een Blechnum gibbum en een brasiliense heb. Ik heb ze vorig jaar een tijdje koeler binnen gehad alvorens ze op de overloop te zetten, maar ze verloren toch hun blad. Voorjaar/zomer herstelden ze beide en dit jaar zijn ze niet zo in de kou geweest: van buiten naar de overloop waar het ongeveer 15 graden is. Ook dit jaar verdrogen de bladeren.

Aan het begin van de overloop is wel een radiator aan, die is bedoeld om de was aan het rek te laten drogen. Dat wasrek staat direct naast de varens, tussen de varens en de radiator die 5 meter verderop hangt. Ik had verwacht dat de lucht daarom niet te droog zou worden. Stammetjes en kluit houd ik vochtig met gieter en sproeifles, de bladeren sproei ik ook vaker.

Hoe houden anderen die twee 's winters goed?
Lagarto

48 bedankjes

Re: Overwintering Blechnum gibbum en brasiliense

Berichtdoor Eduard op 25 feb 2025 11:30

Ik overwinter deze soorten in de koele kas. Ze gaan er groen in en komen bijna zonder enige schade weer naar buiten. Ze hebben een gevarieerde temp. tussen 0 en 10ºC er staat enkel een vorstbeschermer in met thermostaat, die heeft afgelopen winter maar 2 keer hoeven draaien!
Verder laat ik een ventilator 15 minuten van ieder uur draaien, zo krijg je geen stilstaande lucht en dus ook maar weinig schimmel. De. luchtvochtigheid zit wel constant boven de 80% dit door de vele vochtige kuipen die er staan en is prima voor de planten.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1027 bedankjes

Berichtdoor Lagarto op 25 feb 2025 12:52

Tussen 0 en 10...! Ik dacht dat dat bij de eerste overwintering mis was gegaan, omdat ze toen in eerste instantie in een onverwarmde kamer zijn gezet waar ze vervolgens al begonnen af te takelen... daar was het wel onder de 10 graden denk ik.

Stilstaande lucht verwacht ik op hun huidige plek niet echt, ze staan onder een dakraam waarvan de ventilatiekier openstaat zolang het niet te koud is en elke ochtend worden de slaapkamers die op de overloop uitkomen gelucht.

Een paar andere planten staan er trouwens ook omheen die wel wat aan de luchtvochtigheid kunnen bijdragen. Kleinere dwarf cavendish, een roebelleni, paar bromelia's. Vorige keer ook een Monstera. Al houd ik die allemaal wel wat droger dan anders aangezien ze ook iets koeler staan dan in het zomerhalfjaar.
Lagarto

48 bedankjes

Berichtdoor Ragecrusher op 25 feb 2025 14:23

Ik overwinter deze in een donkere garage tussen de andere planten. Temperatuur schommelt tussen 5° en 15° Celsius. Bij positieve nachttemperaturen van een week of meer tijdens de winterperiode verhuizen ze wel naar het terras.
De luchtvochtigheid gaat niet spectaculair hoog zijn maar doordat er wel wat boomvarens bij elkaar gestockeerd staan, helpen ze elkaar.

Lukt prima zo. Er verdrogen wat oudere veren maar merendeel blijft. Ik geloof dat ik al wat nieuwe veren zag in de B. brasiliense laatst. Gebeurt steeds voor de effectieve lenteflush.

Grootste gevaar is uitdroging naar mijn persoonlijk mening.
Ragecrusher

11 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 feb 2025 02:01

Hier overwinteren de Blechnums (brasiliense, gibbum, nudum en discolor) in de kas bij ± 5 °C. Het is er hoogvochtig door de vele planten. Blechnum nudum is matig winterhard maar overleeft de winters buiten met moeite. Ik heb 'm tenslotte weer uitgegraven en opgepot.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

706 bedankjes

Berichtdoor Lagarto op 03 maart 2025 12:47

Dank voor jullie reacties. Het lijkt toch op droge lucht dan, denk ik. Tenzij de 14-15 graden "kamertemperatuur" te hoog is, maar dat betwijfel ik. In de Orchideeënhoeve oftewel Pantropica staan ze in permanent warme kassen.
Volgend jaar kan ik ze dus toch weer koeler zetten begrijp ik, dan is er wellicht geschikte ruimte beschikbaar. Om ze nu al buiten te gooien lijkt me dan toch een te grote overgang weer.
Lagarto

48 bedankjes

Keer terug naar Boomvarens en varens