Cyathea ..? uit de pot gegroeid

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Cyathea uit de pot gegroeid

Berichtdoor dickson op 23 jun 2011 16:38

orinoco schreef:Gezien de donkere kleur van de nieuwe rollen en het volgens Branko wat lichter groen gekleurd blad (hoewel dat laatste ook andere oorzaken kan hebben) doe ik alvast een voorzichtig gokje op de
"Brentwood" :?

Groet,Ben

Nog even over de bladkleur, ik weet vrijwel zeker dat het geen gebrek is.
Is altijd al lichter groen geweest. Heb de plant nu een jaar of drie en hij doet het geweldig. Deze winter stond ie in de gehuurde winterstalling naast een paar andere cooperii's door de eigenaar meegenomen van Madeira. Die hadden ook veel lichtere schubben (wittig) en de bladkleur was dieper groen dan de mijne. Bevestigt dit jouw keuze voor Brentwood, of???????
Gr, Branko
dickson

0 bedankjes

Berichtdoor dickson op 23 jun 2011 16:50

orinoco schreef:
dickson schreef:De bladstelen voelen aan als schuurpapier als je er met je vingers langs strijkt.Of hebben alle cyathea's dat?

Ruwe bladstelen komen wel vaker voor bij Cyathea's.Neem bijvoorbeeld de C. australis waar je makkelijk je huid aan open kan halen.Maar een van de beruchtste soorten is wel C. spinulosa (de naam zegt het al).

Groet,Ben

Toen ik las dat Eduard zaailingen van de spinulosa mee zou nemen naar de exotenbeurs in Haps ben ik daar direct naar toe geraced. Hij had er nog maar twee.........pffffff Reeds bij het nog hele jonge plantje (hoe oud precies Eduard?) zijn de stekels al duidelijk waar te nemen.
Gr, Branko
dickson

0 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 23 jun 2011 16:54

Een exemplaar wat ik jaren geleden heb gekocht in de Hortus van de Vrije Universiteit in Amsterdam (een knaap van totaal 2 meter hoog voor 25 gulden... :roll: ) was een "gewone" cooperii en had inderdaad lichte schubben.Helaas is deze al lang naar de boomvarenhemel want in die tijd was er nog maar weinig bekend over de verzorging.Momenteel heb ik een (enigszins kwakkelend) sporelingetje staan van een "Brentwood" afkomstig van een kweker uit Ierland en die heeft nu al duidelijk donkerder schubben/beharing.
Voor de kleur van het blad heb ik momenteel dus geen vergelijkingsmateriaal tussen de twee.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 23 jun 2011 19:01

Hoi Ben, onder de echte cyathea soorten zul je de gangbare bedoelen! Daar er over de 200 soorten zijn, en er toch wel veel beschreven staan, al is dit wel summier, zelf heb ik al 12 soorten opgekweekt en nog verschillende soorten Dicksonia's, bij elkaar een 20 soorten, en ik heb het geweten tot nu toe ! Wat een klus die allen goed door te krijgen!

Branko, de spinnuloza's zijn in November 2009 gezaaid en vorig jaar Herfst had ik de eerste zending klaar, maar aangezien we die jonge plantjes de winter door moesten loodsen zijn bij mij alle planten uiteindelijk in Maart van dit jaar gesneuveld! Ik denk dat ze te jong waren voor zo een langdurige winterperiode, de 2e zending uit de kweekbakjes zijn uitgeplant [opgepot] in April van dit jaar en gaan een stuk beter, hopelijk dat ze een behoorlijke maat hebben voor de winterrust, zodat de overlevingskans een stuk groter wordt :P

Hier nog een foto van mijn cooperi, vorig jaar September verpot, nu inmiddels weer groter,
Afbeelding

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 23 jun 2011 19:32

EDUARD schreef:onder de echte cyathea soorten zul je de gangbare bedoelen!

Hoi Eduard,ik denk dat het de zinsopbouw van bovenstaande quote is,dat ik het even niet direkt begreep.Maar ik doelde inderdaad op de "gangbare" Cyathea soorten omdat het topic hier ook over ging.Inderdaad kun je daar nog de "gangbare" Dicksonia soorten bij optellen (antarctica,fibrosa, squarrosa en sellowiana).Met gangbaar bedoel ik die soorten waar je niet al te veel moeite voor hoeft te doen om die te vinden.Uiteraard zijn er nog veel meer soorten (nog wel aardig wat meer dan 200), waarvan een klein aantal gekweekt worden door liefhebbers maar doorgaans een stuk moeilijker te verkrijgen zijn.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Re: Cyathea ..? uit de pot gegroeid

Berichtdoor TropiRo op 16 jul 2011 15:02

Ik denk dat het hier om de gewone cooperi gaat. De lichte bladeren heeft voornamelijk de oorzaak van slechte bemesting, teveel of te weing.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Boomvarens en varens