Hoi varenmensen, een korte update omtrent de plantjes, zoals jullie weten hebben alle grotere soorten in November een flinke optater gehad, waar ik toch vreesde voor het verlies van de C. tomentosissima en zeker de C. cooperi maar ze zijn er allen door de cooperi dus ook heel voorzichtig komt daar ook weer een rol omhoog.
De C.clauca en intermedia zijn naar alle waarschijnlijkheid dood deze hebben vorst gehad in de kas dus daar moet ik weer opnieuw gaan opstarten, jammer maar het is niet anders .
De C.medullaris gaat nu wat sneller als vorig jaar een rol is er al een stuk uit , de tweede komt nu ook op,

Ook de kleinere gaat goed deze gaat de grote gezelschap houden wel in nieuwe brede pot want hij staat al 5 jaar in deze en in de volle zon!

De grotere C. tomentosissisa gooit er meerdere in een keer,

de kleinere,

De C. australis doet ook weer erg zijn best 9 rollen in een keer!

De C. brownii laat zich niet kisten ook 3 rollen in aantocht,

en de krulcooperi begint ook weer goed aan het verhaal al gaat die minder hard dan we gewend waren,

Een vreemd fenomeen, brandschade bij mijn D.antarctica! Nog nooit gehad maar door deze felle zon en ontbrekend blad aan de bomen schroeit die goed weg , al 10 veren weggebrand

De gewone cooperi ben ik vergeten maar die rolt dus ook weer , en dan de tiny tops die nog binnen staan en de hele winter zijn door blijven rollen, ik zie nu toch wel verschil in de soorten Remco wees mij er op een rood bruine en een wat blond bruine, tijd zal het uitwijzen, ze komen nu al langzaam omhoog , deze krijgen een nieuwe plek in het nog aan te leggen nieuwe gedeelte in de tuin!
De C. tiny top sp. [dianty]

en zijn voet,

En de C.sp. [tiny top]

Zo dat is het weer voor even hoop volgende keer het nieuwe gedeelte te kunnen tonen incl. nieuwe verse kronen.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC