C. medullaris in een verwarmde tent!

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: C. medullaris in een verwarmde tent!

Berichtdoor griphuz op 28 jan 2013 10:42

Eduard,
Heb je met al dat vocht en condens geen last van schimmel dan? Of van rot als er condensvocht in de kop zou lekken?

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 28 jan 2013 10:54

Ik heb gemerkt dat mijn C. medullaris er toch niet zo van houd om te worden natgesproeid in de zomer. Hij lijkt liever gewoon een goede vochtige bij tijden natte bodem te willen maar liever niet te nat op de plant zelf. Ik heb er schimmel op staan in de serre. Toen ik de schimmelkorst laatst verwijderde zaten er kleine witte wormpjes achter en de plek was wat wak. Door nu regelmatig de ventilator te gebruiken in de ruimte (niet rechtstreeks op de varens) is die wakke plek terug hard geworden. De wormpjes (ik vermoed rouwvaren larfjes oid) heb ik met een klein tangetje uit de stam gevist. Ik heb die vliegjes in de serre al gezien de laatste maanden dus dat zal 'm wel zijn. Normaal spuit ik dan met BioKill maar ik durf op de boomvarenstam dit niet te gebruiken want heb er geen idee van of het kwaad kan.
Gewoon condens op de plant kan in mijn ogen echt geen kwaad bij een boomvaren, wel integendeel zelfs.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 28 jan 2013 12:24

griphuz schreef:Eduard,
Heb je met al dat vocht en condens geen last van schimmel dan? Of van rot als er condensvocht in de kop zou lekken?

Groetjes,
Remko.

Nee Remko integendeel, ik giet 2l. water om de twee weken in de kop dit heb ik sowieso gedaan sinds ik bezig ben met boomvarens bij alle soorten, maar wat betreft de C.medullaris deze staat in een 0.70x0.70x 3.70m hoge tent en zit de warmtekabel om de stam heen, ben net voor de zekerheid gaan kijken, moest toch luchten na die twee weken, niets van schimmel de nieuwe rollen steken 5 tot 10 cm boven de kop uit, ook is het opgebonden blad nog mooi groen van kleur, dat verheugd mij wel! Hij krijgt dadelijk de volgende 2l. water in de kop en de rest van de gestalde planten ook, maak mij eerder zorgen dat de stammen uitdrogen, je bent zelf ook in de mooie ponga kassen geweest en weet je ook dat daar de regeninstalatie meerdere malen per dag inwerking komt, dan wordt ook alles zeiknat, ik snap die redenering van jullie niet! Ro begon daar het vorig jaar ook al over, regen komt van boven, op de meeste plaatsen waar boomvarens groeien regend het vaak zoals in Nieuw-Zeeland, in zuidoost Australië was het droger en heter maar dat was ook aan de boomvarens te zien! Niet mooi veelal uitgedroogd.
@ Michael, dat blazen met een ventilator in de stalling is het beste, zelf heb ik een klokje ertussen zodat die ieder uur een kwartier blaast, zo voorkom je schimmel in de kas, die harde plekjes heb ik ook op de stammen zitten maar dat maakt niets uit, verdwijnt vanzelf als ze buiten de eerste regenbuien gehad hebben, en varenrauwmug kan geen kwaad bij volwassen boomvarens, enkel bij spoorlingen, daar vreten de larven aan de wortels, en sterven de plantjes af, hier heb ik nu nog steeds last van omdat je bij lage temp. geen nematoden kunt gebruiken [aaltjes tegen de larven die deze weer opvreten]
En wat betreft de watergift in de zomer, dan gaat hier de douchkop sproeier iedere avond de kop in zolang tot het water op de voet uitloopt, het blad sproei ik nooit!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 28 jan 2013 13:33

Al mijn boom varens en andere varensoorten hebben het tot nu toe al schitterend gedaan :thumb_up:
Het was voor mij de eerste keer dat ik zulke grote exemplaren en zo veel exemplaren moest overwinteren en het is alleszins een opsteker geweest. Waar ik nu wel wat bang voor ben is dat het in de lente nog te koud gaat zijn om ze buiten te plaatsen maar door het voorjaarszonnetje in de serre te warm gaat zijn om goed te zijn voor de varens. Vorige jaren had ik enkel een grote D. antarctica en deze kan daar mits goed vochtig gehouden wel tegen en de rest waren makkelijk hanteerbare kuipen die ik dan overdag rap buitenzette en tegen de avond rap terug binnen zette maar sinds vorig jaar heb ik veel grotere planten en vooral ook veel meer en kan dit niet meer.
Mijn Cyathea smithii heb ik vorige week van zijn bladeren ontdaan. Deze waren volledig door en door ros doordat die buiten veel zon kreeg. Heel de zomer leek dit geen probleem maar op het einde van de zomer kon die het toch blijkbaar niet meer houden. Heb er nog 3 bladeren aan gelaten omdat daar nog een heel klein beetje groen in zat maar hij heeft al 4 nieuwe krollen die er aan het uitrollen zijn en ondertussen toch al zo'n 15 cm zijn. Om de 2 weken giet ik in de C. smithii ook een fles leeg van 2 lt. 't Is een echte slokop die ook bij lagere t° (7-8) blijft groeien al gaat dat dan natuurlijk wel wat trager.
De Cyathea medullaris was ook 4 bonken van krollen beginnen uitrollen maar is terug stilgevallen met de vorst buiten waardoor de t° in de serre naar 7-8°C zakt. Vanaf een redelijk constante van 12°C gaat die aan de gang en eronder valt die dus terug stil.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 17 feb 2013 14:51

Moet toch terug komen op voorgaande vreugde uitroep want ik heb opnieuw last met mijn Cyathea medullaris. Deze heeft nu vlak onder de kop een natte stinkende plek in de stam. Als je er op drukt duw je er zo vocht uit. Lijkt me een rottende plek. Ik vind dit eigenlijk een moeilijke boomvaren die blijkbaar hier bij mij altijd moeite heeft met vocht wanner je het in de kop (voor zover je dit een kop kunt noemen bij mij) of op de stam aanbrengt. De eerste die ik had is zo rot uit de serre gekomen bij de vorige winter en dat lijkt nu bij mijn vorig jaar aangekocht nieuw exemplaar opnieuw te gebeuren.
Heb vandaag de ventilator recht op die plek gericht als uiterste poging om hopelijk de plek een beetje te laten indrogen maar ik hoop dat ik er niet meer kwaad dan goed mee doe. De RLV in de serre is 93% momenteel, daarmee dat ik het maar riskeer, de lucht die verplaatst word is immers geen hete droge lucht. De drie dikke rollen die de kop vormen blijken alsnog ok en de ene krol die ergens in december in beweging was gekomen maar nadie terug stilviel is nu terug in beweging maar als ik dat rot niet kan indijken of een halt toeroepen is de hele boomvaren verloren.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 17 feb 2013 18:29

Hoi Michael, dont panic, naar alle waarschijnlijkheid een volle oude bladsteel daar blijft altijd water in staan, is ook vrij normaal, later vallen die dingen af en daaronder zit een oog met een aantal stekels die keihard zijn, lijkt me dan ook sterk dat er rollen in ontwikkeling zijn terwijl de stam rottende is!
Zal nog wat foto's plaatsen,dan kun je zien wat ik bedoel.
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 17 feb 2013 18:56

Ik hoop toch echt wel dat jij gelijk gaat krijgen hoor Eduard. Het rare is dat dit pas sinds deze week is beginnen ontwikkelen. Ik heb deze boomvaren omdat ik wist dat hij er niet zo erg van houd om een natte stam/kop te hebben (of toch niet bij koudere t°) slechts 1 keertje over de kop water gegeven toen de zon op de serre stond en het er in de 20° was.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 17 feb 2013 18:57

Ik zal er morgen eens een foto van trekken, dat zal het wel duidelijker maken en dan ben ik benieuwd naar je mening.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 17 feb 2013 19:10

Hier zie je een oude bladsteel die ook gevuld is met water, druk je erop komt het water eruit, zoals je op deze foto kunt zien,

Afbeelding

op de volgende foto zie je het oog met de stekels dit is keihard en gaat echt niet rotten, de overige stamdelen bestaan puur uit wortels aan de buiten schijf en die gaan ook niet rotten,

Afbeelding

Afgelopen jaar heb ik ernstige problemen gehad door bevriezing bij C.brownii C. cooperi en C.cooperi /revolvulum, daar waren de veren van stukgevroren en na het afknippen weken later gingen de uiteinden allemaal schimmelen, dit was niet te stoppen en hield pas op na het opnieuw uitrollen van de nieuwe veren in Mei, maar die schimmel en vieze sapstromen die ook op de stam terecht kwamen hadden geen invloed op de stam zelf, waar ik ook een beetje bang voor was!
Gr. Eduard.
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Arno op 17 feb 2013 19:33

Hallo Eduard
Heb (nog) geen problemen met de boomvarens, gelukkig :!:
Toch wil ik even zeggen dat het altijd weer geweldig is dat jij bereid bent snel te antwoorden op vragen m.b.t. de boomvarens.
Groet Arno
Arno

53 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens