C. medullaris in een verwarmde tent!

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: C. medullaris in een verwarmde tent!

Berichtdoor Eduard op 18 feb 2013 13:42

Jeee Michael, maar goed dat we het erover hebben en dat je de daad bij het woord zet, maar dit lijkt een parasiet besmetting je had het over wormpjes, heb je die nog bewaard dan kunnen we na gaan waar het om gaat? Als het probleem is opgelost is het goed mogelijk dat de stam zich hersteld door nieuwe wortelvorming de rollen komen nog op dus is er hoop :roll:
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 18 feb 2013 16:07

Hey,
Het zou misschien ook kunnen zijn;
1st een vraagje,Heb je deze veer zelf gesnoeid in het najaar samen met veren van andere boomvarens??
zou kunnen dat ie geinfecteerd geraakt is door het snoeien met een besmette snoeischaar,
Ikzelf ontsmet m'n snoeischaar als ik van boomvarensoort verander met het snoeien..
En ja een rotte plek trekt altijd wat ongedierte aan..zouden zelfs regenwormen en pissebedden kunnen uitkomen bij het verwijderen van..
Nu ben niet zeker of dit de oorzaak is maar als je zo gehandeld hebt zoals hierboven beschreven in de vraag zou dat de rede kunnen zijn..

Ikzelf heb al enkele jaren C.Medullaris staan en in de groeisezoen worden deze elke dag natgesproeid van kop tot kluit..
Nu deze periode krijgen ze 1 a 2 x in de 14 dagen een beurt van zo'n 3 liter water over zich heen en nog nooit problemen gehad..Heb sporelingen van 1j , 2.5j , en ene met een stam van een kleine 15cm zonder de krollen gemeten..
Nooit problemen mee gehad.

grtz Chris
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 18 feb 2013 17:44

Nee aan deze heb ik niets gesnoeid tenzij over een maand de dode veren eruit geknipt maar meen je dat nu dat je je snoeischaar moet ontsmetten??? Nooit aan gedacht om dit te doen eerlijk gezegd.
De witte wormpjes waren deze van de Rouwvarenmug of hoe noemt dat kleine zwarte vliegje dat zijn eitjes in vochtige potgrond legt en zo een ware pest kan vormen? Deze kom ik soms sporadisch tegen in de serre deze winter wat ik andere jaren nooit heb gehad.
Het begon allemaal met een plek schimmel op de stam waarvan ik toen eens melding had gemaakt hier op het forum en onder die schimmellaag is het probleem dan verder ontstaan. Nu moet ik zeggen, momenteel ziet het er dus echt wel proper uit en ik heb er al het rotte toch goed afgehaald volgens mij. Morgen ga ik hem dan met antischimmel behandelen wat wel allesbehalve een mooi gezicht gaat zijn daar dit blauw poeder is maar goed, als ik daarmee de plant kan redden ben ik al lang tevreden.
Ben blij dat ik er vandaag aan begonnen was en het niet nog een maand op zijn beloop heb gelaten.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 18 feb 2013 17:54

Hoi Michael, de larven van de varenrauwmug zijn amper te zien ze zijn glaskleurig en niet wit! En hooguit 5mm lang en deze vreten uitsluitend aan tere wortels van zaailingen en niet aan een boomvaren stam, denk eerder dat je een soort van aaltje gehad hebt die vormen hele klusters, je had ze moeten fotograferen dan hadden we kunnen ontdekken wat het precies was.
Als je met schimmel poeder gaat werken doe dat dan met een dun penseeltje dan doe je zuiver de aangetaste plekken behandelen.
Gr. Eduard.
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 18 feb 2013 18:14

Ook ik ben in het verleden medu's verloren aan rot, heb het daar ook al en vaker met Eduard over gehad. Of het komt door vocht in de kop, ik heb het vermoeden van wel (misschien te vaak in de kop water gegeven en niet slechts wekelijks of twee-wekelijks) maar ik kan eerlijk gezegd dat vermoeden niet onderbouwen, het is puur een gevoel.

Ook heb ik het idee dat de ene medu veel sterker hiertegen bestand is dan de ander...
De krullen staan stil, voelen zacht aan en blijken dan al helemaal rot, samen met het hart van de plant, waardoor hij ten dode is opgeschreven. Ik ben bang dat ik er dit jaar ook weer 1 of meer kwijt ben hieraan omdat ik niet zelf de mogelijkheid bij huis heb om ze te overwinteren...Maarja, may the strongest survive ;)

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 18 feb 2013 18:18

Hey Hitch,
Ivm het snoeien ,dat hebben ze vorig jaar bij de "Ponga uitstap "
uitgelegd,stond er ook van te kijken toen want wist ik ook niets van..zo zie je dat forumuitstappen altijd goed zijn om bij te leren alhoewel je soms toch je eigen manier verkiest daar je dan "niet beter" maar ook goede resultaten behaald..
Kan ook een produkt van Bayer aankopen"Baygor" tegen schimmels..
Moet je erop vernevelen..ja weet dat je dat gedeelte liever droog houd maar is ook een goed produkt.

Je kan ook van die boomwonde pasta gebruiken,kan niet direkt op de naam komen,is dat donkergroene spul wat je er tegenaan smeert en dat dan wat verdoezelen door er zwarte haartjes van de medu tegenaante plakken.
grtz chris
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 18 feb 2013 18:35

Hmm,
Onbewust zijn we Eduard zij draadje van "de Medu in verwarmde tent"
aan het verknoeien,niet?
Hoe staat het daarmee Eduard,Vandaag met dit zonnetje zal je wel moeten luchten hebben..had hier bij 1 van m'n kotjes 25° gemeten maar geen erg die mag dat wel hebben(Cham.humulis)..
grtz Chris
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 18 feb 2013 20:17

Hoi Chris dat maakt niet uit, zolang het over de soort gaat en alles wat daar mee te maken heeft is het O.K. Ik had vandaag ook de tent rap opengezet voor zover dat gaat [het bovenste gedeelte gaat niet open dan zou ik het moeten wegnemen en aangezien dit op 3,70h zit laat ik dat mooi zitten] ,morgen weer kans op sneeuw! Maar ja 18ºC vanmorgen om 11.30 uur niet best na het luchten terug naar 9ºC wat beter is , die hoge temp. wat Michael soms haalt is heel slecht voor de boomvarens, die lopen te vroeg uit met een grote kans dat die veren straks weer allen gaan hemelen, hij moet keuzes maken hij heeft daar ook warm minnende planten staan :fluiten:
@ Remko, ik heb toch een vermoede dat jullie allemaal van die korte stammetjes hebben van de kweker daar hoor ik niet veel goeds over, en dat van het rot door watergift vind ik echt larie koek, Ik imiteer de Nieuw- Zeelandse winter in mijn stalling en tent , dat houd in een temp. tussen O en 10ºC en lekker vochtig mijn stalling heeft een vochtgehalte van 95%.
Een Nieuw -Zeelandse winter houd in bijna dagelijks regen /miezer weer bij een gemiddelde van 5ºC. wel moet er voor verluchting gezorgd worden dat doe ik door middel van een tafelventilator geschakeld door een klokje wat ieder uur een kwartier blaast, en zo krijgt schimmel geen kans.
Gr. Eduard.
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor rabbit op 18 feb 2013 20:33

griphuz schreef:Ook ik ben in het verleden medu's verloren aan rot, heb het daar ook al en vaker met Eduard over gehad. Of het komt door vocht in de kop, ik heb het vermoeden van wel (misschien te vaak in de kop water gegeven en niet slechts wekelijks of twee-wekelijks) maar ik kan eerlijk gezegd dat vermoeden niet onderbouwen, het is puur een gevoel.

Ook heb ik het idee dat de ene medu veel sterker hiertegen bestand is dan de ander...
De krullen staan stil, voelen zacht aan en blijken dan al helemaal rot, samen met het hart van de plant, waardoor hij ten dode is opgeschreven. Ik ben bang dat ik er dit jaar ook weer 1 of meer kwijt ben hieraan omdat ik niet zelf de mogelijkheid bij huis heb om ze te overwinteren...Maarja, may the strongest survive ;)

Groetjes,
Remko.

Precies Remko zoals jij aangeeft zo zijn ook hier alle medu gesneuveld.
ik heb er nu nog een van Eduard en die doet het nog goed.

groet,
Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
rabbit

6 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 18 feb 2013 20:53

Ik heb hier toch een sterk vermoede dat het hier over die ingevoerde stammetjes gaat, zoals aangegeven hoor ik daar niet veel goeds over,
@ Bert behandel die je van mij wel maar op de aangegeven manier, zou die sneuvelen wat ik niet denk krijg je een nieuwe van mij.
Gr. Eduard.
Eduard

1032 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens